Program

Klasyka gatunku

Made in Hong Kong

Xiang Gang zhi zao

Projekcje

16 lis 2017
15:15
Muranów
19 lis 2017
21:15
Kinoteka 2
Hongkong 1997, 108’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Fruit Chan
scenariusz: Fruit Chan
zdjęcia: Lam Wah-chuen, O Sing-pui
montaż: Fruit Chan
muzyka: Lam Wah-chuen
obsada: Sam Lee, Yim Hui-chi, Wenders Li, Tam Ka-chuen
producent: Andy Lau, Doris Yang Ziming
produkcja: Nicetop Independent Ltd., Team Work Production House
język: kantoński
barwa: kolor

nagrody i festiwale

Golden Horse FF 1997 - Best Original Screenplay, Best Director; Hong Kong Film Awards 1998 - Best Picture, Best Director, Best New Performer; Hong Kong Film Critics Society Awards 1998 - Best Director, Film of Merit; Locarno IFF 1997 - Swissair/Crossair Special Prize; Pusan IFF 1997 - FIPRESCI Prize; Nantes Three Continents Festival 1997 - Golden Montgolfiere; Gijón IFF 1997 - Best Screenplay, Grand Prix Asturias; Golden Bauhinia Awards 1998 - Best Picture, Best Director

Opis filmu

Zbuntowany Moon wałęsa się między hongkońskimi wieżowcami, podejmując się drobnych zleceń od mętnych typów z lokalnego półświatka. Ma ciężko chorą dziewczynę, czekającą na transplanatację nerki i przyjaciela, którego życie także nie jest usłane różami.

Wydają się świetnymi kandydatami do romantycznej, dzikiej fabuły w stylu popularnego hongkońskiego cyklu o "Młodych niebezpiecznych" z jego malowniczym obrazem gangsterskiego życia. Chan dekonstruuje jednak tego rodzaju konwencje, pozostając bliżej prozy codzienności - i realnego, mało efektownego funkcjonowania gangów. Styl jego filmu wiele jednak zawdzięcza z jednej strony japońkim filmom o młodocianych buntownikach z lat 60., z drugiej - estetyce Wong Kar-waia. Mocne kadry, desperacko-melancholijna atmosfera i dynamiczny montaż czynią z "Made in Hong Kong" ekspresyjny miejski poemat, dotkliwy i hipnotyczny.

Młody twórca zrealizował swój film w prawdziwie niezależny sposób, niemal chałupniczą metodą - wykorzystując skrawki taśmy z filmów, przy których asystował. Pięcioosobowa ekipa, pożyczone pieniądze na sprzęt i ledwie dwa miesiące produkcji pozwoliły jednak stworzyć dzieło, które szybko stało się legendą: świeży, esencjonalny i doskonale oddający ducha czasu. Dwadzieścia lat od premiery - a zarazem dwie dekady od przejścia Hongkongu pod chińskie zarządzanie - wiele jego wątków wciąż pozostaje aktualnych, a odnowiona z okazji tej rocznicy kopia filmu pozwala na nowo docenić jego drapieżną wizualną formę.

Cyfrowa rekonstrukcja filmu w technologii 4K została zainicjowana przez włoski festiwal Udine Far East Film Festival, w nawiązaniu do dwudziestej rocznicy premierowego pokazu tytułu w 1997 roku, który zbiegł się z powrotem Hongkongu pod rządy Chin. Rekonstrukcję przeprowadzono na bazie oryginalnych negatywów, w laboratoriach L’Immagine Ritrovata w Hongkongu i Bolonii, a proces nadzorowali reżyser Fruit Chan i operator O Sing-pui.

> Wywiad o rekonstrukcji "Made in Hong Kong"

Jagoda Murczyńska

Fruit Chan

Urodzony w 1969 w Chinach, z których jego rodzina wyemigrowała do Hongkongu. Reżyser, producent, aktor, scenarzysta, przedstawiciel tzw. drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina. Ceniony za filmy o tematyce miejskiej, w których często zatrudnia nieprofesjonalnych aktorów, ukazując z bliska życie współczesnych metropolii. Swoje zainteresowanie kwestiami społecznymi łączył z fascynacją awangardowym kinem japońskim lat 60. m.in. twórczością Nagisy Oshimy.

Wybrana filmografia:

1991 Wu ge ji mo de xin / Five Lonely Hearts

1997 Made in Hong Kong / Xiang Gang zhi zao

1998 Najdłuższe lato / Hui nin yin fa dak bit doh / The Longest Summer

1999 Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung

2001 Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hongkong

2004 Jiao zi / Dumplings

2009 Chengdu, wo ai ni / Chengdu, I Love You

2015 My City

2016 Mou sha si shui nian hua / Kill Time

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal