Portret: Ann Hui - program

Portret: Ann Hui

Tegoroczna retrospektywa poświęcona jest niezwykłej postaci hongkońskiego kina: Ann Hui, której filmy – niezależnie od tego, że sama reżyserka starannie unika blichtru związanego ze światem kina – są najczęściej nagradzanymi tytułami w historii Hong Kong Film Awards, najważniejszych lokalnych nagród filmowych.

więcej   

Prace Ann Hui [huei] goszczą w programie Pięciu Smaków od 2013 roku, gdy na festiwalu po raz pierwszy zostało zaprezentowane kino z Hongkongu. Wówczas 7. Pięć Smaków otwierało jej "Proste życie" ("A Simple Life", 2011), a w przekrojowej sekcji Focus: Hongkong znalazł się również film "Noc i mgła" ("Night and Fog", 2009). Rok później 8. edycję zamykał "Złoty wiek" ("The Golden Era", 2014) – portret wybitnej chińskiej pisarki Xiao Hong, która ostatnie lata życia spędziła w okupowanym przez wojska japońskie Hongkongu.

W tym roku Ann Hui powraca z nowym filmem, a inspirację ponownie przyniosła jej historia. "Nadejdzie nasz czas" ("Our Time Will Come", 2017) to obraz lokalnego ruchu oporu w latach 40. XX wieku, zaś jego powiązanie ze współczesnym Hongkongiem podnosi jedną z kluczowych kwestii w twórczości autorki – pytanie o tożsamość jednostki w szerokim polityczno-społecznym kontekście.

Seans filmu "Nadejdzie nasz czas" otworzy 15 listopada 11. edycję Pięciu Smaków.

Nasz czas nadejdzie / Our Time Will Come

Ann Hui urodziła się w Mandżurii w 1947 roku jako córka chińskiego oficjela i Japonki, której rodzina wyemigrowała do Chin w pierwszej połowie XX wieku za namową japońskiego rządu. Jej własne poszukiwania tożsamości kulturowej wybrzmiewają na wielu płaszczyznach w filmach, w których odnosi się do tożsamość jednostki i lokalnej społeczności, a także Hongkongu jako miasta kształtowanego przez kolejne wydarzenia polityczno-społeczne.

Reżyserka debiutowała pod koniec lat 70., które dla hongkońskiego kina były okresem dynamicznych zmian. Filmy powstające w tym okresie szybko doczekały się wspólnego miana nowej fali, a Ann Hui stała się jej kluczową postacią. Niebagatelną rolę w kształtowaniu się nowego oblicza hongkońskiego kina paradoksalnie odegrała telewizja. W połowie lat 70. do Hongkongu powróciła grupa młodych filmowców wyedukowanych za granicą, głównie w Nowym Jorku i Londynie (jak sama Ann Hui), których początkowo wchłonęły lokalne stacje. Po kilku latach praktyki telewizyjnej, twórcy ci zrealizowali swoje kinowe debiuty, które skulminowały się w 1978 i 1979 roku. Jednym z nich była "Tajemnica" ("The Secret", 1979) Ann Hui, w której wyraziście rysowało się autorskie spojrzenie oraz świeże podejście do konwencji gatunkowych i formy filmowej.

W pierwszych filmach reżyserki powiązanie telewizji i kina widać także w warstwie tematycznej. W "Tajemnicy" oraz "Boat People" (1982) bezpośrednio czerpała z tematów, nad którymi pracowała w telewizji – odpowiednio lokalnych przestępstw oraz wietnamskich uchodźców w Hongkongu. "Boat People" domknął zresztą jej "Trylogię wietnamską", zapoczątkowaną przez telewizyjny dokument "A Boy from Vietnam" (1978), który tematycznie kontynuowała w kinowym "The Story of Woo Viet" (1981).

Ann Hui
Ann Hui odbiera Nagrodę AFA za całokształt twórczości, 2012, © Asian Film Awards Academy

W drugiej połowie lat 80. dokonuje się ważny zwrot w twórczości reżyserki. Zaczyna w niej dominować narracja i estetyka klasycznego realizmu i coraz silniej wybrzmiewa kobiecy punkt widzenia. Autorka przygląda się codzienności i zwyczajnym bohaterom oraz z ich perspektywy przedstawia skomplikowaną historię Hongkongu, gdzie mieszają się wpływy tradycyjnej kultury chińskiej i realiów brytyjskiej kolonii. Wspomnienia i retrospekcje stają się narzędziem opowiadania o tożsamości kulturowej oraz historii i polityce kształtujących ją w wymiarze jednostkowym i społecznym.

Kolejne filmy – z których "Letni śnieg" ("Summer Snow", 1995) czy "Proste życie" udowodniły, że codzienne historie mogą zyskać uznanie tak krytyków, jak i osiągnąć sukcesy kasowe – ugruntowały pozycję Ann Hui w hongkońskim i światowym kinie. Eklektyzm prac reżyserki niweluje możliwość postawienia kina mainstreamowego i autorskiego w prostej opozycji, a społeczny rys jej filmów oraz eksperymenty formalne w warstwie narracyjnej nie straciły na sile w ciągu blisko pięćdziesięcioletniej kariery.

Wśród filmów włączonych w program sekcji Ann Hui: Portret znajdą się kluczowe dzieła w rozwoju artystycznej kariery reżyserki.

Emilia Skiba

Boat People. Uchodźcy z Wietnamu
reż. Ann Hui
Hongkong, Chiny 1982, 106’
Letni śnieg
reż. Ann Hui
Hongkong 1995, 100’
Nadejdzie nasz czas
reż. Ann Hui
Hongkong, Chiny 2017, 130’
Proste życie
reż. Ann Hui
Hongkong 2011, 118’
Tacy jesteśmy
reż. Ann Hui
Hongkong 2008, 90’
Tajemnica
reż. Ann Hui
Hongkong 1979, 90’
kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal