Program

Program 11. edycji festiwalu

Miód dla dakini

Buddyjska refleksyjność i japońska erotyka, hongkońska mistrzyni i awangardowe perły filmowych archiwów: Pięć Smaków po raz kolejny stawia na różnorodność i odkrywanie najciekawszych dokonań azjatyckich kinematografii.

Lista filmów
Kalendarz projekcji
KALENDARZ projekcji W PDF

Świat kina Azji rozwija się niezwykle dynamicznie - to właśnie na tym kontynencie powstaje obecnie najwięcej filmów. Produkcje z nawet najmniejszych regionów Azji coraz częściej docierają na międzynarodowe festiwale, niezależni filmowcy pokazują lokalną rzeczywistość i mierzą się z dotykającymi wszystkie społeczeństwa problemami, a tworzone z rozmachem blockbustery śmiało konkurują z hollywoodzkimi hitami. Pięć Smaków to okazja doświadczenia tego żywiołu na własnej skórze: po raz jedenasty zapraszamy na zderzenie z wytworami szalonej wyobraźni radykalnych twórców, na pełną skupienia kontemplację, na dyskusje o sztuce, polityce i wyzwaniach współczesnego świata. 

Jak co roku w programie znajdą się zarówno awangardowe, niezależne produkcje młodych twórców jak i wysokiej jakości kino gatunkowe; filmy, które podbiły serca azjatyckiej publiczności oraz odkrycia z filmowych archiwów. Pokazom towarzyszyć będą spotkania z gośćmi i prelekcje, pozwalające odkryć szerszy kontekst pokazywanych filmów.

Sekcje 11. edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków:

Marlina: zbrodnia w czterech aktach / Marlina the Murderer in Four Acts, reż. Mouly Surya, Indonezja/Francja/Malezja/Tajlandia 2017

Konkurs: Nowe Kino Azji

Jak co roku szczególne miejsce w programie Pięciu Smaków zajmie sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca nowe głosy azjatyckiego kina - filmy wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. O festiwalowe Grand Prix rywalizować będą oryginalne, szeroko dyskutowane produkcje z Indonezji, Tajwanu, Hongkongu, Bangladeszu, Malezji czy Japonii.

Laureata ufundowanej przez dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej nagrody wybierze People's Jury, złożone z fascynatów kina i wielbicieli kultur Azji. Swoje wyróżnienie jednemu z konkursowych filmów przyzna także Jury NETPAC, międzynarodowej organizacji wspierającej rozwój azjatyckiego kina.

Hema Hema / Hema Hema: Sing Me a Song While I Wait, reż. Khyentse Norbu, Bhutan 2016

FOCUS: BHUTAN

Położone we wschodnich Himalajach królestwo nie ma nawet miliona mieszkańców i jeszcze do niedawna bardzo ściśle ograniczało napływ współczesnych technologii w swoje granice - dopiero w 1999 roku pojawiła się tam telewizja. Pierwszy film ("Gasa Lamai Singye") zrealizowano w 1988 roku, drugi ("Phama") - w 1995; po kilku latach zaczęły regularnie powstawać pierwsze, nieliczne filmy fabularne.

Dziś kinematografia Bhutanu może się już pochwalić ciekawymi twórcami, którzy w swoich projektach łączą lokalne tradycje i buddyjską filozofię z uniwersalnym językiem kina. Jedną z nich jest Dechen Roder, dokumentalistka i reżyserka, której "Miód dla dakini" ("Honeygiver Among the Dogs") znalazł się w programie tegorocznego Berlinale i zachwycił krytyków połączeniem artystycznej wizji z gatunkowymi konwencjami kryminału noir. Obok tej intrygującej produkcji w programie znajdą się filmy pozwalające prześledzić ewolucję bhutańskiego kina i zajrzeć w niedostępne rejony tajemniczego kraju.

Nadejdzie nasz czas / Our Time Will Come, reż. Ann Hui 2017

PORTRET: ANN HUI

Tegoroczna retrospektywa reżyserska dedykowana będzie jednej z najważniejszych postaci hongkońskiej nowej fali i zarazem jednej z najbardziej wpływowych osób we współczesnym kinie Hongkongu. Ann Hui w tym roku ukończyła 70 lat, pozostając aktywną i twórczą artystką. Aktorka, producentka i scenarzystka ma w reżyserskim dorobku ponad 30 tytułów, zrealizowanych w różnych poetykach i konwencjach gatunkowych: od dramatów społecznych, jak przełomowy "Ludzie z łodzi" opowiadający o wietnamskich uchodźcach, poprzez komedie o duchach ("The Spooky Bunch") i kino sztuk walki ("The Romance of Book and Sword") po historyczne epopeje ("Złoty wiek"). 

Filmy Ann Hui goszczą w programie Pięciu Smaków od 2013 roku, gdy na festiwalu po raz pierwszy zostało zaprezentowane kino z Hongkongu. Wówczas 7. Pięć Smaków otwierało jej "Proste życie", a w przekrojowej sekcji Focus: Hongkong znalazł się również film "Noc i mgła"; rok później 8. edycję zamykał "Złoty wiek". W tym roku Ann Hui powraca z nowym filmem, a inspirację ponownie przyniosła jej historia. "Nadejdzie nasz czas" to obraz lokalnego ruchu oporu w latach 40. XX wieku, zaś jego powiązanie ze współczesnym Hongkongiem podnosi jedną z kluczowych kwestii w twórczości autorki – pytanie o tożsamość jednostki w szerokim polityczno-społecznym kontekście. Seans filmu otworzy 11. edycję Pięciu Smaków.

Świt kociaków / Dawn of the Felines, reż. Kazuya Shiraishi, Japonia 2017

ROMAN PORNO

Japońskie kino erotyczne - pinku eiga - przeżywało bujny rozkwit na przełomie lat 70. i 80., kiedy wielkie wytwórnie przechodziły poważny kryzys finansowy. Niszowe, szybko realizowane produkcje stały się schronieniem dla najbardziej awangardowych filmowców, którzy korzystali z okazji, by między scenami seksu twórczo eksperymentować i eksplorować granice kina, nierzadko przemycając przy tym polityczne treści. Szczególną rolę na tym polu odegrało studio Nikkatsu, które w swojej serii Roman Porno stawiało na artystyczną wersję erotyki i dawało reżyserom nieograniczoną wolność przy wyborze tematu.

Dziś wytwórnia reaktywuje kultową już linię produkcji, zapraszając do współpracy najbardziej wyrazistych twórców japońskiego filmu. W ubiegłym roku Pięć Smaków prezentowało powstałe w tym cyklu "Antyporno" Siona Sono. W programie 11. edycji znajdą się dwie nowe realizacje autorstwa Akihiko Shioty i Kazuyi Shiraishiego, a także dwa klasyczne tytuły, pokazujące, czym Roman Porno było u swego zarania.

Crosscurrent, reż. Yang Chao, Chiny 2016

Asian Cinerama

Po raz pierwszy w programie Pięciu Smaków znajdzie się przegląd współtworzony z Asian Film Awards Academy, instytucją powołaną z inicjatywy festiwali w Busan, Hongkongu i Tokio w celu całorocznej promocji kina azjatyckiego, a także wspierania młodych twórców. Sekcja Asian Cinerama obejmie sześć ważnych tytułów – laureatów i kandydatów do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych.

Tokyo Vampire Hotel, reż. Sion Sono, Japonia 2017

POKAZY SPECJALNE 

W ramach pokazów specjalnych zaprezentowane zostaną filmy uznanych reżyserów i głośne premiery minionego roku. Swoje nowe produkcje zaprezentują twórcy znani już widzom Pięciu Smaków - między innymi Naoko Ogigami i Sion Sono, a w ramach specjalnego maratonu będzie można zobaczyć jeden z największych przebojów w historii indyjskiego kina: dwie części sagi "Bahubali", opowiadającej o mitycznych wojownikach i zrealizowanej z imponującym rozmachem.

Tokyo Drifter, reż. Seijun Suzuki, Japonia 1966

Klasyka gatunku

Rozwój technologii przyniósł kinu nie tylko oszałamiające efekty specjalne, wykorzystywane w produkcjach wielkich studiów. Dzięki możliwościom skanowania negatywów filmowych liczących nawet po kilkadziesiąt lat oraz cyfrowej rekonstrukcji obrazu i dźwięku, co roku do obiegu wraca wiele przełomowych w historii kina dzieł.

11. edycja Pięciu Smaków to okazja, by obejrzeć odrestaurowane w ostatnim czasie filmy z Azji. W tym roku festiwal stawia na klasykę gatunkową, prezentując kultowy film Seijuna Suzukiego, "Tokyo Drifter" (1966) - który odegrał pionierską rolę w kształtowaniu się kina gangsterskiego w Japonii i Azji; "Tajemnicę" (1979) - nowofalowe dzieło Ann Hui, gdzie thriller i horror mieszają się z dramatem obyczajowym, przynosząc spowity mgłą i dymem kadzideł obraz Hongkongu końca lat 70.; oraz "Made in Hong Kong" (1997) - bezkompromisowy debiut Fruit Chana, w którym reżyser zręcznie żongluje konwencjami kina autorskiego i głównego nurtu, by opowiedzieć historię miasta w okresie politycznych zmian.

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal