Program

Klasyka gatunku

Człowiek z Tokio

Tokyo Drifter / Tokyo nagaremono

Projekcje

17 lis 2017
22:15
Kinoteka 3
Japonia 1966, 89’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Seijun Suzuki
scenariusz: Kohan Kawauchi
zdjęcia: Shigeyoshi Mine
montaż: Shinya Inoue
muzyka: Hajime Kaburagi
obsada: Tetsuya Watari, Chieko Matsubara, Hideaki Nitani
producent: Tetsuro Nakagawa
produkcja: Nikkatsu
język: japoński
barwa: kolor

Opis filmu

Testuya jest członkiem klanu yakuzy, który niedawno się rozwiązał. Rywale z innej gangsterskiej rodziny próbują zrekrutować go w swoje szeregi - bez powodzenia. Bohater zdeterminowany jest, by wkroczyć na drogę prawa, przeszłość depcze mu jednak po piętach.

Suzuki w inteligentny sposób ironizuje na temat etosu gangsterskich fabuł, z patosem opowiadających o mafijnej lojalności i wewnętrznym kodeksie honorowym. Kpi z reguł gatunku, wyostrzając i przerysowując jego konwencje, wykorzystując elementy zaczerpnięte z westernów, kiczowatych hollywoodzkich musicali oraz surrealistyczną, popową manierę lat 60. "Człowiek z Tokio" to jednak coś znacznie więcej niż pastisz. Modernistyczna filmowa estetyka łączy się tu z efektami zaczerpniętymi z tradycyjnego japońskiego teatru: nienaturalnie wyraziste kolory, precyzyjnie skomponowana i często ostentacyjnie sztuczna scenografia tworzą niezwykle oryginalny wizualny spektakl. Dodajmy do tego mroczne poczucie humoru i sporą dawkę przemocy, a stanie się jasne, dlaczego jedenym z najbardziej znanych filmów Suzukiego inspirowali się twórcy tacy jak Quentin Tarantino, Takeshi Kitano, Jim Jarmush czy John Woo. 

Jagoda Murczyńska

Seijun Suzuki

Uodzony w Tokio w 1923, zmarł w 2017 roku. Reżyser, scenarzysta, aktor, zrealizował ponad 50 filmów, w tym 40 dla wytwórni Nikkatsu, z którą związany był przez 12 lat, zanim producenci nie rozwiązali umowy z uwagi na zbyt radykalne, nieoczywiste i szalone pomysły twórcy. Stało się to przyczyną masowych demonstracji; Suzuki wygrał z wytwórnią proces sądowy o nieuzasadnione zerwanie kontraktu, jednak nie udało mu się już potem powrócić do tak intensywnego tempa produkcji. Jako twórca kina klasy B późno doczekał się uznania, jednak wywarł ogromny wpływ na popularne kino nie tylko w Japonii. 

Wybrana filmografia:

1956 Miasto szatana / Akuma no machi / Satan's Town

1963 Kanto wspaniały / Kanto mushuku / Kanto Wanderer

1964 Brama ciał / Nikutai no mon / Gate of Flesh

1966 Człowiek z Tokio / Tokyo nagaremono / Tokyo Drifter

1966 Kawachi Karumen / Carmen from Kawachi

1967 Namaszczony do zabijania / Koroshi no rakuin / Branded to Kill

2001 Pisutoru opera / Pistol Opera

2005 Operetta tanuki goten / Princess Raccoon

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal