Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Akademia Azjatycka

O wydarzeniu

Cykl wykładów pogłębiający tematykę festiwalowych filmów: okazja do poznania społeczno-kulturowych kontekstów, estetycznych tradycji, relacji między kinem a codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami w Azji.

Wykłady będą się odbywać w sali seminaryjnej Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej 3 (na I piętrze). Wstęp wolny. 

 

17 XI pt 17:00

Szczęście made in Bhutan
dr Joanna Wardęga (UJ)

Bhutan, Królestwo Grzmiącego Smoka, pozostaje jednym z najbardziej tajemniczych miejsc na świecie. Słynie z buddyjskiego, tradycyjnego stylu życia, przepastnych lasów i głębokich dolin. Koncepcja Szczęścia Narodowego Brutto ma odzwierciedlać najważniejsze wartości. Tymczasem życie współczesnych Bhutańczyków powoli oddala się od dawnych tradycji. Wykład ukaże coraz bardziej skomplikowaną rzeczywistość tego himalajskiego królestwa.

 

18 XI so 15:30

Debata: Hongkong – między kinem autorskim a głównym nurtem

Kino Hongkongu przeszło w ciągu ostatnich dwudziestu lat ogromną transformację. Po kryzysie, jakiego doświadczyło w pierwszej połowie lat 90. i zmianach politycznych związanych z przejściem miasta pod administrację Chin w 1997 roku, na nowo poszukuje tożsamości. Kształtuje ją tak lokalny rynek i twórcy podejmujący tematy zakorzenione w hongkońskich realiach, jak rewolucja, którą przyniosło otwarcie rynku chińskiego na początku XXI wieku i idącą za tym kwestię systemu cenzorskiego oraz niezliczonych koprodukcji hongkońsko-chińskich.

O tożsamości kina Hongkongu oraz jego przyszłości i zmianach w systemie produkcyjnym w kontekście rynku chińskiego i panazjatyckiego rozmawiać będą Heiward Mak – producentka "Obłąkanego świata", Lam Wing-sum – scenarzystka "Zapisków z przyjaźni", Ho Yuhang – reżyser i scenarzysta "Pani K", młodzi filmowcy z programu Fresh Wave – reżyserki Ashley Cheung i Michelle Hung oraz operator Eric Tsang, a także managerka programu Akademii Azjatyckich Nagród Filmowych - Jacqueline Tong.

Moderacja: Chanel Kong – dyrektor festiwalu Los Angeles Asian Pacific FF oraz programerka takich wydarzeń jak London East Asia FF, specjalizująca się w azjatyckim kinie gatunkowym.

Debata w języku angielskim z tłumaczeniem symultanicznym na język polski.

Partnerzy: Akademia Azjatyckich Nagród Filmowych (AFAA), Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Wajda School.

 

19 XI nd 15:30

Seijun Suzuki i narodziny japońskiego kina gangsterskiego (yakuza eiga)
prof. dr hab. Krzysztof Loska (UJ)

U swych początków japoński film gangsterski czerpał inspiracje z różnych źródeł, korzystał zarówno ze schematów gatunkowych klasycznych opowieści samurajskich, jak i z konwencji amerykańskiego kina popularnego, zwłaszcza "czarnej" odmiany kryminału. Krytycy chętnie posługiwali się określeniem Nikkatsu noir i widzieli w twórczości Seijuna Suzukiego ucieleśnienie nowego stylu. Jego filmy charakteryzowały się epizodyczną narracją, upodobaniem do makabry i perwersji seksualnych, różniły się wyraźnie od większości rozrywkowych produkcji tego typu. Nie zawsze jednak kino yakuza prezentowało nihilistyczne spojrzenie na świat, dlatego też warto przyjrzeć się twórczości Suzukiego w szerszym kontekście gatunkowym.

 

20 XI pn 17:00

Jedność a różnorodność. Tradycja, religia i współczesne życie młodych Indonezyjczyków
Simona Sienkiewicz (UJ)

Dwieście sześćdziesiąt milionów mieszkańców, dwieście dwadzieścia pięć milionów muzułmanów, siedemnaście tysięcy wysp, siedemset języków, sześćset grup etnicznych, sześć rozpoznanych przez państwo religii, jeden naród. Już same liczby dają pewne wyobrażenie o zróżnicowaniu tego wyspiarskiego państwa. Tymczasem różnorodność oraz stosunek do religii i tradycji stanowią dylemat dla wielu młodych Indonezyjczyków. Wykład przedstawi wpływ tych czynników na społeczeństwo oraz próby sprzeciwu wobec odgórnie narzucanego pojęcia indonezyjskości i stereotypów dotyczących miejsca pochodzenia.

 

21 XI wt 17:00

Świat gór i wód: pejzaż w chińskiej tradycji estetycznej. Komentarz do filmu "Rzeka czasu
dr Marcin Jacoby (SWPS)

Pejzaż górski, dosłownie "góry i woda" (shanshui) zajmuje wyjątkową rolę w estetyce chińskiej. Przez tysiące lat dostarczał natchnienia poetom, a co najmniej od epoki Yuan (1279-1368) stał się ulubionym tematem malarskim. Co Chińczycy widzą w górach i wodach? Czy przyciąga ich samo piękno krajobrazu, czy może nadają mu bardziej metafizyczne znaczenie? Czy tradycyjne postrzeganie przyrody przetrwało do naszych czasów i czy możemy je odnaleźć w filmie?

 

22 XI śr 18:00

"China/Avant-Garde", a landmark exhibition of contemporary Chinese art

Spotkanie towarzyszące wystawie fotografii Danwen Xing "Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003". Prezentacja materiałów archiwalnych dotyczących chińskiej sztuki niezależnej z przełomu lat 80. i 90. z komentarzem kuratorki MSN, Magdy Lipskiej.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.