Pięć Smaków w Domu
Webinary

Webinary: jak mówić i pisać o azjatyckim kinie

Jak napisać dobry dobry esej czy recenzję? Jak dokonać analizy filmu, biorąc pod uwagę jego wartości produkcyjne, kontekst polityczny i kulturowy, narrację oraz portrety bohaterów? Jak przy tym uniknąć stereotypów i orientalizacji? Jak pisano o kinie azjatyckim kiedyś, a jak opowiada się o nim dzisiaj?

Czy umiejętności dziennikarskie przydają się podczas organizacji festiwalu filmowego? W jaki sposób przeprowadzić wywiad z twórcą, unikając nudy i stereotypowych pytań? Jak zapowiedzieć film, nie zdradzając publiczności jego zakończenia? Jak napisać skuteczną informację prasową i współpracować z mediami? Jak tworzyć teksty promocyjne i zarządzać treściami w mediach społecznościowych? Co trzeba wiedzieć, żeby zmontować atrakcyjny esej wideo i nagrać inspirujący podkast?

To tylko część tematów, które zostaną poruszone na Międzynarodowym Kursie Dziennikarstwa i Krytyki Filmowej Asian Cinema Education. To pierwszy taki kurs dostępny powszechnie on-line. Jego twórcy wierzą, że będzie to dla uczestników wspaniała i fascynująca przygoda, inspirująca do dalszej profesjonalnej popularyzacji kina azjatyckiego - któremu wciąż poświęca się na świecie nie dość uwagi.

Kurs składa się z 40 webinarów, podzielonych na trzy bloki tematyczne. Pierwszy z nich poświęcony jest analizie i interpretacji filmów azjatyckich oraz dłuższym formom pisemnym. Drugi skupia się na umiejętnościach dziennikarskich, związanych z pracą przy festiwalu filmowym. Trzecia część to fascynująca podróż w czasie, będąca opowieścią o historii dziennikarstwa poświęconego azjatyckiemu kinu.    

Webinary aktualnie można oglądać bez zapisów, w charakterze wolnego słuchacza. 

Kursy
Krytyka filmowa - długie formy pisemne 

Analiza filmu, esej i recenzja

Istnieje wiele różnych aspektów związanych z analizą filmu. Istnieje także wiele form krytyki filmowej. Bycie krytycznym nie oznacza negatywnej oceny. W krytyce chodzi raczej o umiejętność powiązania ze sobą różnych elementów: kontekstu kulturowego, zaplecza produkcyjnego, okoliczności towarzyszących produkcji, czy biografii autora. 

Kurs zajmuje się krytyką filmową z różnych perspektyw, począwszy od stylu wizualnego, stylu filmowego, wartości produkcyjnych, czytania scenariusza, perspektywy narracji lub postaci; do kontekstu politycznego lub społeczno-ekonomicznego. Uczestnictwo w 15 eksperckich webinarach to jedyna w swoim rodzaju szansa, by nauczyć się, jak analizować film i jak o nim opowiadać nie narzucając subiektywnej interpretacji, dostarczając za to czytelnikowi narzędzi do samodzielnego odkrywania znaczeń. To również zbiór praktycznych wskazówek dla początkujących dziennikarzy i krytyków filmowych, począwszy od konstrukcji tekstu, po uwagi dotyczące współpracy z potencjalnym wydawcą. Aktywne uczestnictwo w kursie daje możliwość konsultowania swoich prac i pomysłów z doświadczonymi krytykami i organizatorami festiwali filmowych, zadania nurtujących pytań, a także poznania pasjonatów kina Azji z całego świata.

Przejdź do kursu
Merytoryczna promocja festiwalu - krótkie formy tekstowe i mówione

Komunikacja i rozwój widowni

Festiwale odgrywają ważną rolę w cyklu życia filmu, ale są równie ważne z punktu widzenia krytyków filmowych. To tutaj swoją publiczność odnajdują nowi twórcy i spotykają się nadający na tych samych falach ludzie z całego świata. Krytycy i dziennikarze nie tylko poszerzają tu swoje horyzonty, ale często wchodzą w skład festiwalowego zespołu, odpowiadając za kontakt z prasą czy redakcję.

Kurs skupia się na wielu różnych aspektach związanych z obiema tymi funkcjami. Przyjrzymy się temu, jak przeprowadzać wywiady, jak pisać relację z festiwalu, wyzwaniom stojącym przed dziennikarzami internetowymi. Podczas pierwszej wizyty festiwale filmowe mogą sprawiać wrażenie onieśmielających, więc porozmawiamy o praktycznych zagadnieniach z nimi związanych. Zadania dziennikarza pracującego na festiwalu filmowym mogą być bardzo różne, od pisania komunikatów prasowych, tekstów promocyjnych czy tekstów na stronę festiwalu po zapowiedzi filmów, a nawet przygotowywanie wideoesejów. Kurs szczegółowo opowiada o każdym z tych zadań i uczy tego, jak odnaleźć swoją publiczność, zarówno w roli krytyka filmowego, jak i przedstawiciela festiwalu.

Przejdź do kursu
Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina

Historia i współczesne wyzwania

Głównym celem kursu jest zarysowanie ewolucji zarówno kina Azji, jak i jego krytycznej oceny, a także przyjrzenie się filmom i osobom, które pokazały azjatyckie kino światu i prześledzenie tego, jak im się to udało. W toku kursu uczestnicy powinni ugruntować swoją wiedzę o kinie Azji i zyskać podstawowe narzędzia niezbędne do jego krytycznej oceny. Gospodarzem kursu jest Mathew Scott, pisarz, redaktor, inicjator Far East Film Festival Campus w Udine będącego programem edukacyjnym i wymianą kulturalną dla młodych krytyków filmowych z Azji i Europy.

Przejdź do kursu

Najważniejsze informacje
Kto może wziąć udział w kursie?

Kurs przeznaczony jest dla wszystkich zainteresowanych pisaniem i mówieniem o kinie Azji - dla przyszłych dziennikarzy filmowych, blogerów, krytyków, selekcjonerów, organizatorów festiwali, czy po prostu pasjonatów kina azjatyckiego. Zapraszamy osoby w każdym wieku, które chciałyby rozwijać swoje zainteresowania, nabyć nowe umiejętności i poznać kino Dalekiego Wschodu. 

Zapisy

Akualnie wszystkie webinary można oglądać bez rejestracji.

Aktywne uczestnictwo w kursie w 2021 roku wymagało wypełnienia formularza rekrutacyjnego, w którym należało podać niezbędne dane oraz napisać krótki komentarz do wybranego przez siebie filmu. Zapisy przeprowadzane były w następujących terminach:

  • Krytyka filmowa - długie formy pisemne
    zapisy 1 – 20 sierpnia 2021
  • Merytoryczna promocja festiwalu - krótkie formy tekstowe i mówione
    zapisy 1 – 28 września 2021
  • Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina
    zapisy 1 – 22 października 2021

Zapisać się można było na jeden, dwa lub trzy bloki kursu, a udział w każdym bloku wymagał przesłania osobnego zgłoszenia. Zarejestrowani słuchacze mieli możliwość interakcji z wykładowcami, a ich prace zostały ocenione i skomentowane przez ekspertów.

Jakie były warunki ukończenia kursu?

Aby ukończyć kurs i otrzymać dyplom uczestnictwa, należało napisać pracę: opis filmu, esej lub recenzję i przedstawić ją ekspertowi opiekującemu się kursem. Praca w finalnie dopracowanej formie była akceptowana przez eksperta. Najlepsze prace zostały opublikowane. 

Jak długo trwa kurs?

Kursy dostępne są w następujących terminach:

  • Krytyka filmowa - długie formy pisemne  - od  1 września 2021
  • Merytoryczna promocja festiwalu - od 1 października 2021
  • Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina - od 1 listopada 2021

Terminy przesyłania prac do poszczególnych kursów:

  • Krytyka filmowa - długie formy pisemne - do  15 października 2021
  • Merytoryczna promocja festiwalu - do 15 listopada 2021
  • Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina - do 15 grudnia 2021

Webinary z eksperckimi komentarzami do prac wykonanych w ramach kursu zostały udostępnione w następujących terminach: 

  • Krytyka filmowa - długie formy pisemne - od  29 października 2021
  • Merytoryczna promocja festiwalu - od 29 listopada 2021
  • Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina - od 29 grudnia 2021
W jakim języku prowadzony jest kurs?

Webinary prowadzone są wyłącznie w języku angielskim - jest to język roboczy całego kursu.

Ile kosztuje udział w kursie? 

Udział w kursie jest nieodpłatny.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas!
education@piecsmakow.pl

Regulamin

Uczestnictwo w kursie wymaga akceptacji regulaminu

bądź na bieżąco!

lider projektu

partnerzy projektu

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.