Pięć Smaków w Domu
Webinary

Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina. Historia i współczesne wyzwania

Trzeci, a zarazem ostatni blok Międzynarodowego Kursu Dziennikarstwa i Krytyki Filmowej Asian Cinema Education, będący opowieścią o historii dziennikarstwa poświęconego azjatyckiemu kinu. 

Aktualnie webinary można oglądać bez zapisów, w charakterze wolnego słuchacza.

Uczestnictwo w kursie jest bezpłatne. Webinary prowadzone są wyłącznie w języku angielskim - jest to język roboczy całego kursu.

Dziennikarstwo wokół azjatyckiego kina - opis kursu

Głównym celem kursu jest zarysowanie ewolucji zarówno kina Azji, jak i jego krytycznej oceny, a także przyjrzenie się filmom i osobom, które pokazały azjatyckie kino światu i prześledzenie tego, jak im się to udało. W toku kursu uczestnicy powinni ugruntować swoją wiedzę o kinie Azji i zyskać podstawowe narzędzia niezbędne do jego krytycznej oceny. Gospodarzem kursu jest Mathew Scott, pisarz, redaktor, inicjator Far East Film Festival Campus w Udine będącego programem edukacyjnym i wymianą kulturalną dla młodych krytyków filmowych z Azji i Europy.

Lekcje

Lista filmów i lektur do poszczególnych lekcji

 

Od ciszy do dźwięku: Narodziny kina chińskojęzycznego

  • Wrony i Wróble (reż. Zheng Junli, Chiny, 1949)
  • Street Angel (reż. Yuan Muzhi, Chiny, 1937)
  • Crossroads (reż. Shen Xiling, Chiny, 1937)
  • The Goddess (reż. Wu Yonggang, Chiny, 1934)
  • Filmy w reżyserii Sun Yu z lat 30-tych
  • Diao Chan (reż. Bu Wancang, Hongkong, 1938)
  • The Rich House (reż. Hung Suk-wan, Hongkong, 1942)
  • The Light of Women (reż. Ko Lei-hen, Hongkong, 1937)

Współczesne kino Azji: Od złotej ery kina hongkońskiego do narodzin kina komercyjnego i niezależnego w Azji Południowo-Wschodniej

  • Dotyk Zen (reż. King Hu, Hongkong, Tajwan, 1971)
  • Asian Cinema 100, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Busan, 2015

Gdy Wschód spotyka Zachód: Krótka historia krytyki filmowej

  • Mściciele z klasztoru Shaolin (reż. Liu Jialiang, Hongkong, 1977)
  • Koniec lata (reż. Yasujiro Ozu, Japonia, 1961)
  • Wong Kar wai Interviews, red. Silver Wai-ming Lee, Micky Lee, University Press of Mississippi/Jackson, 2017
  • Ozu, Donald Richie
  • Director Ozu Yasujiro, Shigehiko Hasumi
  • Ozu's Angry Women, Hasumi (http://www.rouge.com.au/4/ozu_women.html)

Smoczyca kontratakuje: Studium reprezentacji Azjatek w kinie azjatyckim i zachodnim

  • Lucky Grandma (reż. Sasie Sealy, 2019)
  • Hong Kong Women Filmmakers (https://hkwomenfilmmakers.wordpress.com)

Daleki Wschód, dalekie kraje: Kilka słów na temat „egzotyzacji”

  • Rashomon (reż. Akira Kurosawa, Japonia, 1950)
  • Victor Segalen, Esej o egzotyce, Duke University Press, 2002

Kiedyś i dziś: Jak retrospektywy i archiwa chronią historię azjatyckiego kina

  • Chłopiec z ulicy Guling (reż. Edward Yang, Tajwan, 1991)
  • Lepsze jutro (reż. John Woo, Hongkong, 1986)
  • Manila in the Claws of Light (reż. Lino Brocka, Filipiny, 1975)
  • Xiao Wu (reż. Jia Zhangke, Chiny, 1997)
  • Spragnieni miłości (reż. Wong Kar wai, Hongkong, 2000)
  • FIAF Bulletin, International Federation of Film Archives (https://www.fiafnet.org/pages/Publications/Read-or-download-the-latest-Issue.html)
  • Film Restoration: The Culture and Science of Audio Visual Heritage, Leo Enticknap, Palgrave Macmillan, 2013

Rozmowy o kinie azjatyckim: trzech krytyków filmowych analizuje historie trzech azjatyckich twórców, "nieznanych bohaterów", o których świat powinien wiedzieć więcej

  • Mr Suave (reż. Joyce Bernal, Filipiny, 2003)
  • Grateful Dead (reż. Eiji Uchida, Japonia, 2013)
  • Princess Aurora (reż. Pang Eun-jin, Korea Płd.,2005)

Zadanie dla zarejestrowanych uczestników
  • Wybierz jeden z filmów z listy polecanych w programie kursu i przez pryzmat tego, czego się nauczyłeś i wysłuchałeś, omów go w kontekście jego znaczenia dla historii kina azjatyckiego.
  • Wybierz jedną z sesji, które przygotowaliśmy i napisz esej, w którym streścisz najważniejsze twoim zdaniem przytoczone argumenty i to, dlaczego takie jest twoje zdanie.
  • Napisz esej, wyjaśniający czytelnikowi w jaki sposób ten kurs rozwinął twoją wiedzę o  kinie Azji, a być może także to, jak je postrzegasz.

Należy wybrać jeden z powyższych tematów i napisać tekst o długości około 800 słów. Termin nadsyłania prac upływa15 grudnia.

Eksperci kursu

 

Mathew Scott

Dziennikarz mieszkający w Hongkongu i konsultant kreatywny kina azjatyckiego. Koordynuje coroczny program Campus na festiwalu Far East Film Festival w Udine, przeznaczony dla początkujących dziennikarzy.

 

Sam Ho

Kurator, badacz i pisarz. Mieszka w Hongkongu i USA. Specjalizuje się w badaniu kina hongkońskiego, ale pisał też o innych aspektach kina i był kuratorem wielu różnorodnych programów filmowych. Promuje kino hongkońskie na arenie międzynarodowej dzięki swoim wykładom i wystąpieniom na całym świecie.

 

Kiki Fung

Konsultantka programowa Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Hongkongu i członkini Hongkońskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych. Była główną programerką Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Brisbane i Festiwalu Filmowego Brisbane Asia Pacific oraz gościnną kuratorką Festiwalu w Brisbane i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Sydney. 

 

Roger Garcia

Organizator, konsultant i programer wielu festiwali w Azji, Europie i Ameryce Północnej. Jego teksty były publikowane przez Brytyjski Instytut Filmowy, Cahiers du Cinema i Film Comment. Pojawiał się też między innymi w amerykańskim Comcast Cable i hongkońskim radiu i telewizji. Produkował filmy w Azji i Hollywood.

 

Gina Marchetti

Wykładowczyni na Uniwersytecie  Hongkońskim. Jest autorką książek: „Romance and the Yellow Peril:  Race, Sex and Discursive Strategies in Hollywood Fiction” (Kalifornia, 1993), „From Tian’anmen to Times Square: Transnational China and the Chinese Diaspora on Global Screens” (Temple, 2006), „The Chinese Diaspora on American Screens: Race, Sex, and Cinema” (Temple, 2012) i  „Citing China: Politics, Postmodernism, and World Cinema” (Hawaje, 2018).

  

Stephen Teo

Autor licznych książek na temat kina Azji, w tym: „Hong Kong Cinema: The Extra Dimensions” (BFI, 1997), „Wong Kar-wai” (BFI, 2005), „Director in Action: Johnnie To and the Hong Kong Action Film” (Hong Kong University Press, 2005), „Chinese Martial Arts Cinema: The Wuxia Tradition” (Edinburgh University Press, 2017). Jego ostatnią książką jest „Chinese Martial Arts Film and the Philosophy of Action” (Routledge, 2021).

 

Sabrina Baracetti

Założycielka i dyrektorka Udine Far East Film Festival, przewodnicząca organizacji kulturalnej C.E.C., będącej dystrybutorem kina artystycznego, konsultantka firmy dystrybucyjnej Tucker Film, współzałożycielka i konsultantka TiesThat Blind i członkini rady dyrektorów Friuli Cinematheque. Jest członkinią licznych jury festiwalowych, a także doradczynią do spraw nominacji do Azjatyckich Nagród Filmowych.

 

Bede Cheng

Pracował dla wielu instytucji filmowych, w tym dla Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Hongkongu i Hongkońskiego Archiwum Filmowego. Brał aktywny udział w przygotowaniu pierwszej edycji festiwalu Sundance w Hongkongu w 2014 roku. Obecnie jest dyrektorem wykonawczym laboratorium rekonstrukcyjnego L'Immagine Ritrovata Asia i członkiem rady nadzorczej Międzynarodowego Festiwalu Kina Dokumentalnego w Hongkongu. 

 

James Marsh

Pracuje jako wolny strzelec w charakterze krytyka filmowego i programera festiwali. Przez ponad 20 lat mieszkał w Hongkongu. Pisze dla South China Morning Post, jest krytykiem w  radiu RTHK Radio 3 i redaktorem działu Azji w ScreenAnarchy.com.

 

Elizabeth Kerr

Dziennikarka filmowa, mieszka w Hongkongu. Pisze dla The Hollywood Reporter, China Daily Hong Kong i Zolima Citymag. Książki, które widać w nagraniu są prawdziwe i tak, większość z nich przeczytała. Poza „Wojną i pokojem”.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas!
education@piecsmakow.pl

 

bądź na bieżąco!

lider projektu

partnerzy projektu

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.