Generacje filmowców w Chinach kontynentalnych
Wstęp
Eija Niskanen zastanawia się nad koncepcją "generacji" w kinie Chin kontynentalnych. W pierwszej części wykładu przedstawia historię powstania "Żółtej ziemi", ważnego i wpływowego filmu, który dał początek stylowi piątej generacji. Następnie omawia miejskie kino filmowców szóstej generacji. W ostatniej części wykładu przedstawiony zostaje Jia Zhang-ke, który zdobył uznanie jako jeden z najważniejszych twórców tego pokolenia.
Eija Niskanen
Eija Niskanen ukończyła studia z edukacji artystycznej na fińskim Uniwersytecie w Jyväskylä, gdzie napisała pracę magisterską o Akirze Kurosawie, oraz studia magisterskie z krytyki filmowej i telewizyjnej na UCLA. Przygotowywała branżowe raporty dotyczące anime i japońskiej kinematografii, pisała artykuły akademickie dotyczące badań nad festiwalami filmowymi i anime. Wykłada też na Uniwersytecie w Helsinkach. Jest jedną z założycielek Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Helsinkach i festiwalu Helsinki Cine Aasia, w którym pełni też funkcję dyrektorki programowej.
Rozwiąż quiz
Sprawdź, co zapamiętałeś i rozwiąż quiz!
Dyskutuj!
Masz ochotę podzielić się opinią z innymi miłośnikami azjatyckiego kina? Chcesz poznać komentarze osób z różnych stron świata? Zależy Ci na bieżących informacjach o projekcie Asian Cinema Education? A może chciałbyś zadać pytanie? Dołącz do grupy na Facebooku!
"Yellow Earth": Western Analysis and a Non-Western Text, Esther C. M. Yau w Film Quarterly, 41(2) (1987)
Review: [bez tytułu], Panpan Yang w China Review International, Vol. 24, nr 1 (2017) https://www.jstor.org/stable/26892081
Silent Is the Ancient Plain: Music, Filmmaking, and the Conception of Reform in China's New Cinema, Rey Chow w Discourse Vol. 12, no. 2 (1990)
http://www.jstor.org/stable/41389154
The Urban Generation: Chinese Cinema and Society at the Turn of the Twenty-First Century (2007), pod redakcją Zhang Zhen, Duke University Press
https://www.jstor.org/stable/j.ctv11smskf
Cinema, Realism, and the World According to Jia Zhangke, David Richler w Canadian Journal of Film Studies, Volume 25 Issue 2, October 2016
Time, History, and Memory in Jia Zhangke's "24 City", Shu-chin Wu in Film Criticism, Vol. 36, Nr. 1 (2011)
https://www.jstor.org/stable/24777809
Filmy:
Jia Zhangke, Chłopak z Fenjanu, reż. Walter Salle (2014)