Horror i chwała: Pisanie i przepisywanie historii w kinie Japonii
Wstęp
Filmy opowiadające o wojnie i patriotyzmie często nie są wolne od ideologii. Niektóre gloryfikują wysiłek wojenny (liderów, żołnierzy i cywilów), inne pokazują horror wojny i jej potworne skutki. Niniejszy wykład porównuje kilka filmów japońskich z czasów II wojny światowej i lat powojennych, które należą do obu tych nurtów, analizując je nie tylko pod kątem treści, ale też sposobu produkcji, finansowania i promocji.
Luk van Haute
Luk van Haute jest ekspertem do spraw Japonii, felietonistą, znawcą filmu i tłumaczem literatury, w tym książek Harukiego Murakamiego. Studiował japonistykę na Uniwersytecie w Ghent oraz kulturoznawstwo i literaturoznawstwo na Uniwersytecie Tokijskim. Wiele lat spędził w Japonii, pracując w firmie zajmującej się produkcją filmową i regularnie publikując w prasie, magazynach, radiu i telewizji materiały dotyczące japońskiej kultury i społeczeństwa. Jako twórca i tłumacz antologii "Love’s Death in Kamara and Other Japanese Stories" otrzymał w 2015 roku nagrodę Filter Translation Prize.
Rozwiąż quiz
Sprawdź, co zapamiętałeś i rozwiąż quiz!
Dyskutuj!
Masz ochotę podzielić się opinią z innymi miłośnikami azjatyckiego kina? Chcesz poznać komentarze osób z różnych stron świata? Zależy Ci na bieżących informacjach o projekcie Asian Cinema Education? A może chciałbyś zadać pytanie? Dołącz do grupy na Facebooku!
Very Loud Aggbaggh in Asahi Evening News (1989), Alan Booth
Maree no tora, Harimao densetsu (1988), Fujito Nakano, Shinchosha
Seventeen & J: Two Novels (1998) Kenzaburo Oe (tłumaczenie na język angielski Luk Van Haute), Foxrock Books
Dealing with the Identity Crisis: Japanese Cinema Left and Right, Luk van Haute w Asian Cinema (2005) vol.16, nr 1
De tactiek van de sluipende ontkenning, Luk van Haute w De Morgen, 14/04/2007
Filmy:
Murudeka 17805 / Merdeka 17805, reż. Yukio Fuji (2001)
Lorelei: Ostatni U-Boot / Roorerai / Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean, reż. Shinji Higuchi (2005)
Harfa birmańska / Biruma no tategoto / The Burmese Harp aka Harp of Burma, reż. Kon Ichikawa (1956)
Ognie polne / Nobi / Fires on the Plain, reż. Kon Ichikawa (1959)
Puraido: Unmei no toki / Pride, reż. Shunya Itō (1997)
Tōkyō saiban / Tokyo Trial, reż. Masaki Kobayashi (1983)
Otokotachi no Yamato / Yamato, reż. Junya Satō (2005)
Kamikaze - Boski Wiatr / Ore wa kimi no tame ni koso shi ni iku / For Those We Love, reż. Taku Shinjō (2007)
Ognie w polu / Nobi / Fires on the Plain, reż. Shinya Tsukamoto (2014)
Harimao, reż. Ben Wada (1989)
Gąsienica / Kyatapirā / Caterpillar, reż. Kōji Wakamatsu (2010)
Więźniowie Słońca / Blood Oath aka Prisoners of the Sun / Ambon de nani ga sabakareta ka, reż. Stephen Wallace (1990)
Meiji Tennō to Nichiro daisensō / Emperor Meiji and the Great Russo-Japanese War, reż. Kunio Watanabe (1957)
Kamikaze / Eien no Zero / The Eternal Zero, reż. Takashi Yamazaki (2013)