Archiwum - 11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Made in Hong Kong
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Zbuntowany Moon wałęsa się między hongkońskimi wieżowcami, podejmując się drobnych zleceń od mętnych typów z lokalnego półświatka. Ma ciężko chorą dziewczynę, czekającą na transplanatację nerki i przyjaciela, którego życie także nie jest usłane różami.
Wydają się świetnymi kandydatami do romantycznej, dzikiej fabuły w stylu popularnego hongkońskiego cyklu o "Młodych niebezpiecznych" z jego malowniczym obrazem gangsterskiego życia. Chan dekonstruuje jednak tego rodzaju konwencje, pozostając bliżej prozy codzienności - i realnego, mało efektownego funkcjonowania gangów. Styl jego filmu wiele jednak zawdzięcza z jednej strony japońkim filmom o młodocianych buntownikach z lat 60., z drugiej - estetyce Wong Kar-waia. Mocne kadry, desperacko-melancholijna atmosfera i dynamiczny montaż czynią z "Made in Hong Kong" ekspresyjny miejski poemat, dotkliwy i hipnotyczny.
Młody twórca zrealizował swój film w prawdziwie niezależny sposób, niemal chałupniczą metodą - wykorzystując skrawki taśmy z filmów, przy których asystował. Pięcioosobowa ekipa, pożyczone pieniądze na sprzęt i ledwie dwa miesiące produkcji pozwoliły jednak stworzyć dzieło, które szybko stało się legendą: świeży, esencjonalny i doskonale oddający ducha czasu. Dwadzieścia lat od premiery - a zarazem dwie dekady od przejścia Hongkongu pod chińskie zarządzanie - wiele jego wątków wciąż pozostaje aktualnych, a odnowiona z okazji tej rocznicy kopia filmu pozwala na nowo docenić jego drapieżną wizualną formę.
Cyfrowa rekonstrukcja filmu w technologii 4K została zainicjowana przez włoski festiwal Udine Far East Film Festival, w nawiązaniu do dwudziestej rocznicy premierowego pokazu tytułu w 1997 roku, który zbiegł się z powrotem Hongkongu pod rządy Chin. Rekonstrukcję przeprowadzono na bazie oryginalnych negatywów, w laboratoriach L’Immagine Ritrovata w Hongkongu i Bolonii, a proces nadzorowali reżyser Fruit Chan i operator O Sing-pui.
> Wywiad o rekonstrukcji "Made in Hong Kong"
Jagoda Murczyńska
Fruit Chan
Urodzony w 1969 w Chinach, z których jego rodzina wyemigrowała do Hongkongu. Reżyser, producent, aktor, scenarzysta, przedstawiciel tzw. drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina. Ceniony za filmy o tematyce miejskiej, w których często zatrudnia nieprofesjonalnych aktorów, ukazując z bliska życie współczesnych metropolii. Swoje zainteresowanie kwestiami społecznymi łączył z fascynacją awangardowym kinem japońskim lat 60. m.in. twórczością Nagisy Oshimy.
1991 Wu ge ji mo de xin / Five Lonely Hearts
1997 Made in Hong Kong / Xiang Gang zhi zao
1998 Najdłuższe lato / Hui nin yin fa dak bit doh / The Longest Summer
1999 Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung
2001 Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hongkong
2004 Jiao zi / Dumplings
2009 Chengdu, wo ai ni / Chengdu, I Love You
2015 My City
2016 Mou sha si shui nian hua / Kill Time