Archiwum - 11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Miód dla dakini
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.
Film młodej bhutańskiej reżyserki to oryginalne połączenie kryminału noir z poetyką buddyjskich przypowieści i realistycznym portretem współczesnego Bhutanu. Roden wykorzystuje w scenariuszu motywy z opowieści o dakiniach, oświeconych kobietach i żeńskich buddach, personifikacjach żeńskiej energii seksualnej, które dbają o przekazywanie mądrości i praktyk przeszłych pokoleń, spotykając się często z oskarżeniami o wykorzystywanie czarnej magii. Drugoplanowym bohaterem historii jest także urzekająca górska przyroda, towarzysząca dwójce bohaterów w poszukiwaniu prawdy i poznawaniu siebie nawzajem. Tłem dla fabuły stają się społeczne i polityczne realia kraju, który dynamicznie się rozwija, próbując jednocześnie ocalić to, co najważniejsze dla kulturowej tożsamości.
Dechen Roder, opowiadając współczesną historię, umieszcza ją w kontekście nauk buddyjskich nauczycielek, przekazujących swoją wiedzę i umiejętności kolejnym pokoleniom kobiet. Tytuł filmu nawiązuje do historii z życia Yeshe Tsogyal, zwanej matką tybetańskiego buddyzmu, noszącej przydomek Królowej Oceanu Mądrości. Jak jej nauki wybrzmiewają dzisiaj, w świecie technologii, urzędników, procedur? Reżyserka nie ucieka się do powierzchownego mistycyzmu, tworząc wciągającą, realistyczną historię z wielowątkową fabułą.
Czytaj: Wywiad z Dechen Roder
Jagoda Murczyńska
Dechen Roder
Reżyserka urodzona w Bhutanie w 1980 roku. Od 2004 realizuje filmy krótkometrażowe i dokumenty, emitowane między innymi w bhutańskiej telewizji publicznej. Jej krótkie metraże prezentowane były na festiwalach filmowych, między innymi w Hongkongu, Brukseli, Berlinie, Melbourne czy Palm Springs. Jest współzałożycielką pierwszego bhutańskiego festiwalu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych Beskop Tshechu. "Miód dla dakini" (2016) to jej pełnometrażowy debiut.
2011 Original Photocopy of Happiness (kr.m.)
2013 Heart in the Mandala (kr.m.)
2015 Lo Sum Choe Sum / 3 Year 3 Month Retreat (kr.m.)
2016 Miód dla dakini / Munmo Tashi Khyidron / Honeygiver Among the Dogs