Pięć Smaków w Domu

Japońskie horrory, science fiction i fantasy

Leena Eerolainen
język: fiński
napisy: polskie, angielskie, niderlandzkie, fińskie i włoskie
obejrzyj

Wstęp

Wykład składa się z trzech części, prezentujących krótki przegląd japońskiego horroru, filmów fantasy i science fiction. Część pierwsza przygląda się historii i cechom charakterystycznym tych gatunków w okresach ich świetności. Część druga opowiada o japońskich filmach kaidan oraz o nadprzyrodzonej kobiecości, a także o czynnikach, które sprawiły, że drugiej połowie lat 90. japońskie filmy o duchach zyskały ogromną popularność na całym świecie. Część trzecia skupia się na nauce i naukowej męskości, badając to, jak zmieniające się na przestrzeni lat przedstawienia postaci naukowców w filmach odzwierciedlały przemiany zachodzące w japońskim społeczeństwie.

Leena Eerolainen

Leena Eerolainen w 2020 roku obroniła doktorat z japonistyki na Uniwersytecie w Helsinkach. Dotyczył on roli naukowców w tworzeniu obrazu narodu w japońskim kinie grozy. Prowadziła też zajęcia na tematy szeroko związane ze współczesnym społeczeństwem japońskim i kulturą popularną na Uniwersytecie w Helsinkach. Spędziła trzy lata w Japonii, początkowo na wymianie licealnej, później jako studentka Uniwersytetu Waseda. Jest jedną z założycielek festiwalu Cine Aasia. Obecnie zajmuje stanowisko menedżerskie w konsultingowej firmie technologicznej i wspiera japońskich klientów na rynku nordyckim.

Rozwiąż quiz

Sprawdź, co zapamiętałeś i rozwiąż quiz!

przejdź do quizu

Dyskutuj!

Masz ochotę podzielić się opinią z innymi miłośnikami azjatyckiego kina? Chcesz poznać komentarze osób z różnych stron świata? Zależy Ci na bieżących informacjach o projekcie Asian Cinema Education? A może chciałbyś zadać pytanie? Dołącz do grupy na Facebooku!

dołącz do grupy

Propozycje lektur

Nihon eiga to sengo no shinwa日本映画と戦後の神話 [Japońskie filmy i powojenne legendy] (2000), Inuhiko Yomota,四方田犬彦, Tokio: Iwanami shoten

The Menace from the South Seas: Honda Ishirō’s Godzilla (1954), Inuhiko Yomota, in Japanese Cinema: Texts and Contexts (2007), red. Alastair Phillips i Julian Stringer. Londyn i Nowy Jork: Routledge

Tō-Ajia no kaikieiga wa sakihokoru 東アジアに怪奇映画は咲き誇る [Rozkwit wschodnioazjatyckich kaiki eiga] (2011), Inuhiko Yomota, 四方田犬彦, Fukouka Unesco

J-horror: New Media’s Impact on Contemporary Japanese Horror, Mitsuyo Wada-Marciano in Horror of the Extreme: Changing Boundaries in Asian Cinema (2009), red. Jinhee Choi i Mitsuyo Wada-Marciano. Hongkong: Hong Kong University Press

Japanese Horror Cinema and Their American Remakes (2014), Valerie Wee, Nowy Jork: Routledge

Kōittenron – Anime, tokusatsu, denki no hiroinzō 紅一点論―アニメ・特撮・伝記のヒロイン増 [Szkarłatna plama: Bohaterki w anime, tokusatsu i legendach] (2001), Minako Saitō 斎藤美奈子. Tokio: Chikuma bunko

Enter the Dracula: The Silent Screams and Cultural Crossroads of Japanese and Hong Kong Cinema, Wayne Stein in Draculas, Vampires and Other Undead Forms: Essays on gender, race and culture (2009), red. John Browning, Edgar John and Caroline Joan Picart. Maryland, Toronto, Nowy Jork, Plymouth: Scarecrow Press.

The Imagination of Disaster, Susan Sontag in Hibakusha Cinema: Hiroshima, Nagasaki, and the Nuclear Image in Japanese Film (2009), red. Mick Broderick, Londyn i Nowy Jork: Routledge.

Bringing it all back home: Family economy and generic exchange, Vivian Sobchack w: The Dread of Difference (1996) red. Keith Grant Barry. Austin: University of Texas Press

Onna ga neko ni naru toki 女が猫になるとき [Kiedy kobieta staje się kotem] (2001), Miyoko Shimura, 志村三代子, Iconics – Eizōgaku 映像学

Daiei no yōkai eiga: ‘Yōkai sanbusaku’ o chūshin ni 大映の妖怪映画「妖怪三部作を中心に」 [Filmy yōkai studia Daiei: Trylogia Yōkai], Miyoko Shimura, 志村三代子 w: Kaiki to gensō e no kairo: Kaidan kara J-horaa e 怪奇と幻想への回路―階段からJホラーへ [Ku dziwności i fantastyce: Od filmów kaidan do J-horroru] (2008), red. Kazuki Uchiyama内山一樹, Tokio: Shinwasha

Nihon eiga no kaiki to gensō 日本映画の怪奇と幻想 [Fantastyczność i dziwność w japońskim kinie], Kazuki Uchiyama, 内山一樹 w: Kaiki to gensō e no kairo: Kaidan kara J-horaa e回帰と幻想への回路-怪談からJホラーへ [Ku dziwności i fantastyce: Od filmów kaidan do J-horroru] (2008), red. Kazuki Uchiyama 内山一樹, Tokio: Shinwasha

The Appeal of ‘Kaidan’, Tales of the Strange (2000), Noriko T. Reider, Asian Folklore Studies 59, nr 2

Archetypes in Japanese film – The Sociopolitical and Religious Significance of the Principal Heroes and Heroines (1989), Gregory Barrett, Cranbury: Associated University Presses

Oh the Horror! Genre and the Fantastic Mode in Japanese cinema (2016), Leena Eerolainen, Asia in Focus 3, http://asiainfocus.dk/issue-3/

Bodies of Memory: Narratives of War in Postwar Japanese Culture, 1945–1970 (2000), Yoshikuni Igarashi, Princeton i Oksford: Princeton University Press

The Mummy Complex: Kurosawa Kiyoshi’s Loft and J-horror, Chika Kinoshita in Horror of the Extreme: Changing Boundaries in Asian Cinema (2009), red. Mitsuyo Wada-Marciano i Jinhee Choi, Hongkong: Hong Kong University Press

J-horaa ni yūrei kenkyū Jホラーの幽霊研究 [Badania nad duchami w J-horrorze] (2010) Kiyoaki Ōshima, 大島清明. Tokio: Akiyama shoten

bądź na bieżąco!

lider projektu

partnerzy projektu

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.