Historia japońskiej produkcji filmowej
Wstęp
Wykład skupia się na najważniejszych momentach i okresach w historii japońskiej produkcji filmowej, przybliżając kontekst, w którym powstawały poszczególne tytuły. Od studiów filmowych epoki klasycznej i ich modelu produkcji przechodzi do omówienia nowej fali, postnowofalowych firm producenckich, takich jak ATG i Kadokawa, pokolenia filmowców, którzy doszli do głosu w latach 90., oraz nowego tysiąclecia i systemu komitetów produkcyjnych.
Eija Niskanen
Eija Niskanen ukończyła studia z edukacji artystycznej na fińskim Uniwersytecie w Jyväskylä, gdzie napisała pracę magisterską o Akirze Kurosawie, oraz studia magisterskie z krytyki filmowej i telewizyjnej na UCLA. Przygotowywała branżowe raporty dotyczące anime i japońskiej kinematografii, pisała artykuły akademickie dotyczące badań nad festiwalami filmowymi i anime. Wykłada też na Uniwersytecie w Helsinkach. Jest jedną z założycielek Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Helsinkach i festiwalu Helsinki Cine Aasia, w którym pełni też funkcję dyrektorki programowej.
Rozwiąż quiz
Sprawdź, co zapamiętałeś i rozwiąż quiz!
Dyskutuj!
Masz ochotę podzielić się opinią z innymi miłośnikami azjatyckiego kina? Chcesz poznać komentarze osób z różnych stron świata? Zależy Ci na bieżących informacjach o projekcie Asian Cinema Education? A może chciałbyś zadać pytanie? Dołącz do grupy na Facebooku!
Japanese Cinema: An Introduction (1990), Donald Richie, Oxford University Press
The Imperial Screen: Japanese Film Culture in the Fifteen Years’ War, 1931-1945 (2003), Peter B. High, Madison: University of Wisconsin Press Madison
The End of Japanese Cinema: Industrial Genres, National Times, and Media Ecologies (2017), Alex Zahlten, Duke University Press
Anime's Media Mix: Franchising Toys and Characters in Japan (2012), Marc Steinberg, University of Minnesota Press