Sukces chińskiego przemysłu filmowego w XXI wieku i jego wpływ na kino głównego nurtu
Wstęp
W ostatniej dekadzie chińska branża filmowa przeżyła niezwykły boom - zaczęto produkować tysiące filmów, zbudowano dziesiątki tysięcy sal kinowych. Filmy szybko stały się kwestią polityczną, a Komunistyczna Partia Chin, poddając je mocnej cenzurze, wykorzystują je w celach propagandowych.
Rynkiem chińskim zainteresowało się także Hollywood, zawsze szukające możliwości nowych zysków. Dostęp do tego rynku wiązał się jednak z koniecznością modyfikacji treści hollywoodzkich filmów. Fabryka snów zaczęła się więc autocenzurować. Jakie mogą być konsekwencje tego zjawiska?
Marcin Krasnowolski
Dziennikarz freelancer i filmoznawca, selekcjoner Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Autor licznych artykułów poświęconych filmom azjatyckim. Interesuje się przede wszystkim kinem koreańskim, hongkońskim i chińskim, bada przepływ inspiracji między kinematografiami azjatyckimi, a nieazjatyckimi. Pracuje również w międzynarodowej produkcji telewizyjnej.
Rozwiąż quiz
Sprawdź, co zapamiętałeś i rozwiąż quiz!
Dyskutuj!
Masz ochotę podzielić się opinią z innymi miłośnikami azjatyckiego kina? Chcesz poznać komentarze osób z różnych stron świata? Zależy Ci na bieżących informacjach o projekcie Asian Cinema Education? A może chciałbyś zadać pytanie? Dołącz do grupy na Facebooku!
Feeding The Dragon: Inside the Trillion Dollar Dilemma Facing Hollywood, the NBA, and American Business (2020), Chris Fenton. Post Hill Press
Hollywood Made in China (2017), Aynne Kokas. University of California Press
Made in Hollywood, Censored by Beijing. The U.S. Film Industry dnd Chinese Government Influence, James Tager
pen.org/report/made-in-hollywood-censored-by-beijing/
Pożyczona łódź. Jak Chiny rozegrały fabrykę snów, Marcin Krasnowolski. Ekrany 04/2020