Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Wokół Pięciu Smaków

O wydarzeniu

Drugi zestaw wykładów w ramach Akademii, obok "Kobiet i feminizmu w Azji", będzie towarzyszył filmom pokazywanym w pozostałych sekcjach festiwalu.

Marcin Krasnowolski i Pierce Conran pokażą, w jaki sposób filmy Johna Woo, bohatera tegorocznej retrospektywy, zmieniły oblicze światowego kina akcji. Tematem wykładu Dawida Głowni będzie z kolei "kaiju eiga". Godzilla, Gamera i King Kong mieli liczną rodzinę, a filmy z ich udziałem były nie tylko spektakularną rozrywką. Analiza ich ideologicznego i symbolicznego drugiego dna może ujawnić wiele intrygujących zależności, które do dziś są wykorzystywane przez filmowców - między innymi w pokazywanym na festiwalu Love & Peace Siona Sono.

Poniedziałkowy wieczór poświęcimy historii kina w Kambodży: wykładowczyni UAM Setha Long-Kucharczyk oraz reżyserka Kulikar Sotho będą rozmawiać o współczesnej kambodżańskiej kulturze i relacji młodego pokolenia do tragicznej przeszłości kraju.

Program:

13 XI, 14:00 - Styl hongkońskich filmów Johna Woo a światowe kino akcji XXI wieku - wykłady Marcina Krasnowolskiego i Pierce'a Conrana
18 XI, 14:00 - Co próbują powiedzieć nam potwory? Społeczno-polityczny wymiar Kaijū eiga - wykład Dawida Głowni
16 XI, 18:00 - Muzeum Sztuki Nowoczesnej: Archiwum w ruinach - wykład Sethy Long-Kucharczyk z Uniwersytetu Adama Mickiewicza (ok. 30 min), pokaz filmu Ostatni akt, po seansie dyskusja dotycząca historii kina w Kambodży z udziałem reżyserki Kulikar Sotho oraz Sethy Long-Kucharczyk

Wykłady w Muzeum Azji i Pacyfiku, ul. Solec 24

Wykład Sethy Long-Kucharczyk w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51

Wstęp wolny.

  

Killer, reż. John Woo

 

13.11. piątek 14:00, MAiP
Styl hongkońskich filmów Johna Woo a światowe kino akcji XXI wieku

Hongkońskie kino sensacyjne Johna Woo z lat 1986-92 wyrasta z filmowych tradycji Wschodu i Zachodu, łączy w sobie wiele odmiennych tropów i gatunków. Efekt jaki te bardzo efektowne obrazy wywarły na późniejsze kino popularne od lat 90. również jest bardzo rozległy.
Wykłady będą spojrzeniem na coraz bardziej zglobalizowane kino akcji zarażone hongkońskim pierwiastkiem, chętnie korzystające z rozwiązań zaproponowanych przez Woo.
Marcin Krasnowolski skupi się na kinie światowym, Pierce Conran – koreańskim.

Pierce Conran – dziennikarz i producent filmowy, mieszkający obecnie w Seulu. Specjalizuje się w kinie południowokoreańskim, jest założycielem portalu Modern Korean Cinema, współpracuje z magazynem TWITCH.

Marcin Krasnowolski – dziennikarz, filmoznawca. Interesuje się kinem hongkońskim i koreańskim, tropi wzajemne wpływy kinematografii Wschodu i Zachodu. Autor rozdziałów poświęconych twórczości Johna Woo i Tsuia Harka w dwóch tomach "Autorów kina azjatyckiego".
 

16.11. poniedziałek 18:00, MSN
Archiwum w ruinach. Odrodzenie kina Kambodży

18:00 - wykład Sethy Long-Kucharczyk z Uniwersytetu Adama Mickiewicza poświęcony kulturze współczesnej Kambodży
18:40 - projekcja filmu Ostatni akt
20:30 - dyskusja z udziałem reżyserki Kulikar Sotho oraz Sethy Long-Kucharczyk

Film Ostatni akt opowiada o młodej dziewczynie, odkrywającej historię swojej rodziny, a przy tym – kambodżańskiego przemysłu filmowego. Reżim Czerwonych Khmerów zwalczał kino jako wykwit kultury Zachodniej: zniszczono ogromną część archiwów, a twórcy zginęli lub latami ukrywali swoją tożsamość. Do dziś przetrwało zaledwie kilkadziesiąt filmowych taśm, będących jedyną pozostałością bo bogatej i barwnej filmowej tradycji.
Wykład poprzedzający projekcję będzie wprowadzeniem w historię najnowszą Kambodży i przemiany zachodzące w ostatnich latach w kambodżańskim społeczeństwie i kulturze. Spotkanie po filmie stanie się okazją do dyskusji o tym, w jaki sposób współczesne kultura radzi sobie z trudnymi doświadczeniami z przeszłości, jak przywracana jest pamięć o złotych latach kambodżańskiego kina i muzyki, oraz jak młode pokolenie uczy się na nowo dumy ze swojego dziedzictwa.

Kulikar Sotho – urodzona w 1973 r., dorastała w okresie reżimu Czerwonych Khmerów. Współwłaścicielka Hanuman Films, producentka licznych dokumentów i filmów fabularnych. Pracowała między innymi przy filmach takich jak nagrodzony w Wenecji "Ruin" (2013) oraz "Lara Croft: Tomb Raider" (2001), a także przy programach BBC i Discovery. "Ostatni akt" jest jej reżyserskim debiutem.
Setha Long-Kucharczyk –etnolingwistka, wykładowca języka khmerskiego i kambodżańskiej kultury na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Charakteryzując swoją narodową tożsamość mówi, iż ma khmerską duszę, gdyż urodziła się w Kambodży, i polskie serce, gdyż zakochała się w Polaku i Polsce. Za rodzaj osobistej misji uważa popularyzowanie wśród Polaków wiedzy o kambodżańskiej kulturze i historii. Uważa, iż bolesna historia Polski i Kambodży oraz bogactwo kultur tych krajów wynikające z ich centralnego położenia w Europie i Indochinach są czynnikiem umożliwiającym Polakom i Khmerom odczuwanie emocjonalnej bliskości. Jej zdaniem w myśleniu obu narodów o własnej historii, teraźniejszości i przyszłości poczucie bólu i niepewności konfrontowane jest nieustannie z poczuciem głębokiej dumy i wiary we własne możliwości.

 

  
18.11. środa 14:00, MAiP
Co próbują powiedzieć nam potwory? Społeczno-polityczny wymiar Kaijū eiga

Wykład poświęcony fenomenowi kina kaiju eiga (dosł. filmów o potworach) jako rozrywkowego gatunku filmowego, a zarazem nośnika treści społeczno-politycznych. Główny punkt odniesienia będzie stanowić seria filmów o Godzilli, w szczególności zaś pierwsza odsłona cyklu z 1954 roku w reżyserii Ishirō Hondy, interpretowana jako alegoryczna opowieść o zagrożeniu atomowym. Poznamy zachodnie źródła gatunku kaijū eiga, jego właściwości formalne i strukturalne, kontekst powstania oryginalnej Godzilli, oraz ewolucję serii na przestrzeni dekad. Zarysowane zostaną również  społeczno-polityczne konteksty kilku innych produkcji kaijū eiga. Prześledzimy również proces odkrywania ideologicznego wymiaru tego gatunku przez zachodnią krytykę filmową, wcześniej traktującą  go wyłącznie jako eskapistyczną rozrywkę.

Dawid Głownia – doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się historią kina japońskiego, głównie w kontekście jego relacji do szerszych procesów społeczno-politycznych, marginalnymi obszarami kina gatunków oraz socjologią (pop)kultury. Autor książki "Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina", kilkunastu artykułów naukowych oraz ponad setki tekstów poświęconych (pop)kulutrze.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.