Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Przyczajony tygrys, ukryty smok
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Historia, inspirowana powieścią Wanga Dulu, osadzona jest wczasach dynastii Qing. Mistrz Wudang, Li Mu-bai, postanawia porzucić żywot wojownika. Prosi You Shu-lien, którą w tajemnicy kocha już od wielu lat, aby pomogła mu zawieźć jego miecz, Zielone Przeznaczenie, do mieszkającego w Pekinie przyjaciela. W jego domu Shu-liem pozna Jen, córkę gubernatora Yu. Trwają przygotowania do ślubu dziewczyny, ona wydaje się jednak tęsknić za życiem pełnym przygód.
Chińskie imię Jen, Yu Jiao Long, można przetłumaczyć jako "rozpieszczony jadeitowy smok". Zielona barwa jadeitowego kamienia według reżysera symbolizuje yin, kobiecy pierwiastek i jest wiodącym motywem w tym skoncentrowanym na kobietach filmie. Ang Lee składa hołd dawnym mistrzom wuxia, takim jak King Hu, jednocześnie rozsadzając tradycyjne ramy gatunku dzięki feministycznemu przesłaniu. Być może to ono było przyczyną międzynarodowego sukcesu filmu, a zarazem jednym z powodów krytyki w Chinach i na Tajwanie. Rodzima publiczność doszukiwała się też w filmie ukłonów w stronę gustu zachodniej publiczności (jak wydłużona ekspozycja postaci – na pierwszą scenę walki trzeba czekać kilkanaście minut).
Trudno dziś uwierzyć, że początkowo myślano o "Przyczajonym Tygrysie" jako kinie niszowym – artystycznym, obcojęzycznym, zrealizowanym w mało znanym gatunku. Olśniewające piękno filmu uwiodło jednak publiczność bez reszty – pobił rekordy kasowe, stając się najlepiej zarabiającym nieanglojęzycznym filmem w historii USA. Popularność w box office’ach to jednak nie wszystko: podbił też serca krytyków, zdobywając entuzjastyczne recenzje, niemal sto nagród przemysłu filmowego i drugie tyle nominacji.
Za wizualną maestrię dzieła Lee odpowiedzialny jest po części Yuen Wo-ping, legendarny choreograf scen akcji, który z Hongkongu (gdzie pracował przy kilkudziesięciu filmach, w tym "Żelaznej małpie" i "Pijanym mistrzu") trafił do Hollywood i zasłynął z reżyserii walk w "Matriksie" i "Kill Billu". Epickie pojedynki toczą się w pięknej scenografii i magicznych sceneriach, po części inspirowanych klasycznymi obrazami – jak zaczerpnięta z "Dotyku zen" mistyczna scena w bambusowym lesie.
Autorskie podejście do gatunku to u Lee połączenie głębokiej melancholii z opowieścią o odwadze, namiętnościach i dążeniu do wolności. Trzymająca w napięciu narracja, nowatorskie efekty specjalne i wspaniała warstwa wizualna tworzą mistrzowskie połączenie, które przywróciło chwałę gatunkowi wuxia i zapisało się w historii kina jako arcydzieło.
W 15 rocznicę premiery film pokazywany z odnowionej kopii.
Wafa Ghermani
Ang Lee
Urodzony w 1954 roku na Tajwanie w rodzinie o chińskich korzeniach. Studiował w USA. Swój pierwszy film, "Pushing Hands" wyreżyserował w wieku 37 lat – obraz okazał się wielkim przebojem. W 1992 roku jego drugi film, "Przyjęcie weselne" został nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie itrafił na ekrany na całym świecie. Po latach pracy w Stanach Zjednoczonych zralizował swój pierwszy azjatycki film, "Przyczajony tygrys, ukryty smok". Jego ostatni film, "Życie Pi", również odniósł ogromny sukces.
1992 Pushing Hands
1993 Przyjęcie weselne / Xi yan / The Wedding Banquet
1995 Rozważna i romantyczna / Sense and Sensibility
2003 Hulk
2005 Tajemnica Brokeback Mountain / Brokeback Mountain
2007 Ostrożnie, pożądanie / Se, jie / Lust, Caution
2012 Życie Pi / Life of Pi