Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Tylko tam pada światło

The Light Shines Only There / Soko nomi nite hikari kagayaku
Japonia 2014, 120’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Mipo O
scenariusz: Ryo Takada na podstawie powieści Yasushiego Sato
zdjęcia: Ryuto Kondo
montaż: Etsuko Kimura
muzyka: Takuto Tanaka
obsada: Go Ayano, Chizuru Ikewaki, Masaki Suda, Kazuya Takahashi, Shohei Hino, Hiroko Isayama, Taijiro Tamura
producent: Hideki Hoshino
produkcja: The Light Shines Only There Production Committee
język: japoński
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

Montreal World FF 2014 – najlepsza reżyseria / Best Director; Raindance FF 2014 – nagroda jury dla najlepszego filmu międzynarodowego / Jury Prize for Best International Feature; Asian Film Awards 2015 - najlepsza aktorka drugoplanowa / Best Supporting Actress; Yokohama FF 2015 - najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy aktor / Best Film, Best Director, Best Screenplay, Best Cinematographer, Best Actor; kandydat Japonii do Oskara 2014 / Japanese Oscar candidate for 2014

Opis filmu

Niezależne japońskie kino w najwyższej formie. Gęsta od emocji adaptacja powieści Yasushiego Sato z 1989 roku, której fabułę reżyserka przenosi we współczesne realia.

Mężczyzna z przeszłością, dziewczyna po przejściach spotykają się na niepięknych przedmieściach miasta Hakodate na Hokkaido. Ona ma na utrzymaniu chorego ojca, opiekującą się nim matkę i brata a zwolnieniu warunkowym. On odprawę z pracy w kamieniołomie przepuszcza w zakurzonym salonie pachinko, starając się zapomnieć o pewnym wypadku. Łączy ich zbudowana na trudnych doświadczeniach dojrzałość, determinacja i przenikliwe, trzeźwe spojrzenie na świat.

Koniec lat osiemdziesiątych, kiedy powstał powieściowy pierwowzór scenariusza, wydaje się już bardzo odległą epoką w historii Japonii – a jednak mechanizmy społecznego wykluczenia pozostają te same. Reżyserka nie stawia łatwych diagnoz i unika sentymentalizmu. Ukazuje świat bohaterów w całej złożoności i niejednoznaczności. Wbrew konwencji typowej dla realistycznego dramatu, twórcy korzystają z ciepłej palety barwnej: kadry skąpane są w ciepłym świetle zachodzącego słońca, tworząc kontrapunkt dla pozornie beznadziejnej sytuacji bohaterów.

Mipo O ma w dorobku dwa filmy komediowe, pracowała także przy produkcjach telewizyjnych. Tym razem sięgnęła po opowieść cięższego kalibru, koncentrując się na postaciach z warstw społecznych, których historie rzadko trafiają do kina głównego nurtu. Społeczna i psychologiczna głębia, jaką udało się jej osiągnąć, sprawiła, że krytycy okrzyknęli reżyserkę nadzieją japońskiego kina.

Jagoda Murczyńska

Mipo O

Urodzona w 1977 r. reżyserka i scenarzystka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Osace. Karierę rozpoczęła jako współautorka scenariuszy Nobuhiko Obayashiego. Zrealizowała kilka nagradzanych krótkich metraży. Jej scenariusz "The Sakai’s Happiness" otrzymał nagrodę w Sundance w 2005, co pozwoliło jej w kolejnym roku wyreżyserować na jego podstawie pierwszy pełny metraż. Za komedię "Here Comes the Bride, My Mom!" otrzymała nagrodę na najbardziej obiecujących reżyserów Kaneto Shindo. Film "Tylko tam pada światło", entuzjastycznie przyjęty przez krytykę, został japońskim kandydatem do nieanglojęzycznego Oscara.

Filmografia:

2006 Sakai-ke no shiawase / The Sakai's Happiness
2010 Okan no Yomeiri / Here Comes the Bride, My Mom!
2011 Sabi Otoko Sabi Onna / Quirky Guys and Gals (nowela "Claim Night!")
2014 Tylko tam pada światło / Soko nomi nite Hikari Kagayaku / The Light Shines Only There
2015 Kimi wa iiko / Being Good

 

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.