0
 

Program

Program 2018

Po raz dwunasty Pięć Smaków zaprasza na pełną niespodzianek filmową podróż do Azji. W tym roku stawiamy na nowatorskie projekty azjatyckich twórców animacji spoza kręgu anime oraz zwracamy uwagę na kino gatunkowe i wysokobudżetowe produkcje, które zmieniają oblicze światowego głównego nurtu.

Zapraszamy do odkrywania azjatyckiej rzeczywistości od środka. Festiwal jest doskonałą okazją do zanurzenia się w porywającą popkulturę, do gorących dyskusji o sztuce, polityce, wyzwaniach współczesnego świata, najważniejszych przemianach społecznych. W programie festiwalu znajdą się nowości i klasyki, kino autorskie i filmy gatunkowe. 

"Podmiejskie ptaki", reż. Qiu Sheng, Chiny, Tajwan 2018

Nowe Kino Azji

Osią festiwalu, jak co roku, będzie konkurs, prezentujący najnowsze autorskie produkcje z krajów takich jak Singapur, Tajwan, Filipiny, Hongkong, Malezja, Japonia, Chiny czy Tajlandia. Towarzyszące pokazom spotkania z gośćmi staną się okazją do dyskusji o sztuce, kinofilskich fascynacjach i współczesnej kulturze. Nowe Kino Azji to miejsce spotkań awangardowych estetyk, kontrowersyjnych wypowiedzi, formalnych eksperymentów i nowych punktów widzenia. Główne tematy, które powracają w wybranych filmach sekcji i łączą poszczególne tytuły, odzwierciedlają najważniejsze zjawiska społeczne krajów regionu: migracje zarobkowe, konflikt pokoleń, odtworzenie obrazu trudnych wydarzeń z przeszłości na bazie wspomnień rodzinnych, konstrukcja tożsamości narracyjnej i namysł nad niepewną przyszłością. Twórcy rywalizujący w sekcji Nowe Kino Azji w niezwykle oryginalny sposób podchodzą do konwencji gatunkowych - takich jak kryminał, melodramat, kino akcji - łącząc je z autorskim podejściem i w bardzo osobisty sposób komentując współczesną rzeczywistość.

Filmy z tej sekcji będą walczyć o Grand Prix festiwalu (honorową nagrodę), która zostanie przyznana przez People's Jury - 11 miłośników kina wyłonionych na podstawie konkursu. Nabór trwa do 12 października. 

Więcej informacji o People's Jury

"Młodość", reż. Feng Xiaogang,Youth, Chiny 2017

Asian Cinerama

Od 2017 roku Pięć Smaków współpracuje z Akademią Azjatyckich Nagród Filmowych, instytucją wspierającą promocję wysokiej jakości azjatyckiego kina komercyjnego. W przygotowanej w tym partnerstwie sekcji znajdą się doskonałe produkcje gatunkowe i najnowsze hity wybitnych twórców, nominowane i nagrodzone w czasie tegorocznego rozdania Azjatyckich Nagród Filmowych. Wśród filmów tej sekcji znajdzie się jedna z najważniejszych chińskich produkcji ubiegłego roku, "Młodość" (Youth, Chiny 2017) Feng Xiaoganga, nazywanego chińskim Spielbergiem. Szeroko komentowane dzieło popularnego reżysera to nieoczywiste spojrzenie na okres Rewolucji Kulturalnej: historia grupy młodych artystów, przygotowujących spektakle dla wojska. Nostalgia, z jaką potretowane są ich pierwsze miłości i dylematy wkraczania w dorosłość, spotyka się tu z tragizmem toczących się w tle przemian historycznych. Pieśni czasów Mao wciąż budzą emocje starszych pokoleń chińskich widzów, reżyser szuka jednak nowego sposobu opowiadania o niezwykle trudnych czasach - a ogromny sukces filmu świadczy o tym, że jest to temat, na który widzowie chcą dyskutować. W "Braterstwie ostrzy: piekielnej bitwie" (Brotherhood of Blades II: The Infernal Battlefield, Chiny 2017) Lu Yanga tłem historycznym jest za schyłek dynastii Ming, również okres wielkiego chaosu politycznego. Kostiumowe kino akcji przybliża kulisy gier politycznych, nie zabraknie również widowiskowych scen walk jako że akcja dzieje się w środowisku XVII-wiecznej chińskiej policji. Kolejny tytuł sekcji to kameralny dramat o nieodwzajemnionej miłości i romantycznych iluzjach, "Bezimienne ptaki" (Birds Without Names, Japonia 2017) Kazuyi Shiraishi jest wnikliwym studium pamięci oraz relacji pomiędzy kobietą a mężczyzną. 

Strategicznym programem AFA Academy są pokazy włączone w cykl Asian Cinerama, który w tym roku po raz drugi będzie częścią Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Przegląd obejmie sześć ważnych tytułów – laureatów i kandydatów do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych. Pokazom towarzyszyć będą również spotkania z zaproszonymi gośćmi oraz panel dyskusyjny.

"Miłego dnia", reż. Liu Jian, Chiny 2017

Animacje

Długo oczekiwana sekcja poświęcona azjatyckim animacjom. Opuszczamy krąg bezpiecznych i wykalkulowanych rynkowo anime w stronę rzadko badanych terenów - filmów animowanych z innych krajów Azji oraz japońskich animacji eksperymentalnych. Kinematografie chińskie cieszą się dokonaniami w zakresie animacji sięgającym lat 40. aż po złoty okres w latach 60., jednak w kinematografiach krajów Azji Południowo-Wschodniej autorskie pełnometrażowe filmy animowane są nadal rzadkością.

Brak ograniczeń wizualnych tej formy filmowej oraz odmienny od filmu aktorskiego model produkcji sprawia, że wyobraźnia i kreatywność azjatyckich twórców filmów animowanych może się rozwijać nieskrępowanie i wielu nowych kierunkach, tym samym poszerzając język sztuki filmowej. 

W tegorocznej sekcji azjatyckich animacji wyróżnia się kilka motywów przewodnich: koreańskie filmy animowane bazujące na konwencjach kina gatunkowego, chińskie animacje niezależne, japońskie eksperymentalne projekty, animowane obrazy wojny oraz doświadczenia pokoleniowego na tle wydarzeń historycznych. 

Wszystkie filmy w sekcji to niezależne produkcje stworzone przez prawdziwych wizjonerów i kinofilów. Forma animacji, bardziej abstrakcyjna niż filmu aktorskiego, pozwoliła twórcom na wniknięcie głęboko pod powierzchnię mechanizmów kierujących społeczeństwami, stwarzając wyrazisty obraz rządzących nimi zjawisk.

"Krew wilków", reż. Kazuya Shiraishi, Japonia 2018

Pokazy Specjalne

Na Pięciu Smakach nie może zabraknąć filmów o szczególnym znaczeniu dla azjatyckich kinematografii oraz dzieł twórców doskonale już znanych widzom festiwalu. Do mistrzów powracających do naszego programu należy Pen-ek Ratanaruang, którego retrospektywę prezentowaliśmy w czasie 3. edycji. Najnowszy film tajskiego specjalisty od gry konwencjami gatunkowymi to "Samui Song" (Tajlandia, Niemcy, Norwegia 2017), stylowy psychologiczny thriller inspirowany kinem Hitchcocka i melodramatami z lat 60-tych. Mroczna seksualność, tajemnicza sekta i desperacka decyzja głównej bohaterki - Ratanaruang umiejętnie trzyma widzów w napięciu i zaskakuje zmianami nastrojów. Nie zabraknie filmu "Dziesięć lat. Tajlandia" (10 Years Thailand, Tajlandia, Hongkong, Japonia 2018), prezentowanego na tegorocznym festiwalu w Cannes. To kontynuacja cyklu zapoczątkowanego przez głośny hongkoński "Dzięsięć lat", ukazujący potencjalne zmiany społeczne zachodzące w najbliższej przyszłości na skutek obecnych decyzji politcznych. W tajskiej odsłonie nowelowego filmu za kamerą znaleźli się Chulayarnnon Siriphol, Apichatpong Weerasethakul, Wisit Sasanatieng oraz Aditya Assarat, prezentujący w tym szczególnym arthouse'owym science-fiction swoje wizje nadchodzącej dekady. Alegoryczne i całkiem dosłowne obrazy to refleksja nie tylko nad tym, co dzieje się w Tajlandii, ale szersza - i niekoniecznie wesoła - prognoza dla świata. 

Dyptyk Kazyui Shiraishi

Noc Grozy

Już tradycyjnie kilkanaście dni przed rozpoczęciem festiwalu Pięć Smaków zaprasza na przerażający maraton horrorów. Kino Azji znów zaprowadzi nas w niepokojąco mroczne rejony: zanurzymy się w odmęty szaleństwa i poznamy tajemnice malezyjskiej czarnej magii, tajskiego folkloru oraz makabryczne początki koreańskiej zombie apokalipsy.

Tegoroczny maraton azjatyckiego strachu odbędzie się tuż przed Halloween, w sobotę 27 października w Kinie Muranów. Więcej szczegółów wkrótce. 

Akademia Azjatycka 

Cykl wykładów poświęconych tematom społeczno-kulturalnym i politycznym w Azji. Po raz drugi wykłady odbywać się będą w przestrzeni MSN przy ulicy Pańskiej 3. 

W tym roku tematami dyskutowanymi w ramach Akademii azjatyckiej będą: cenzura i autocenzura w Tajlandii, skomplikowana relacja chińskich filmów animowanych z polityką partii komunistycznej, filmy powstałe w koprodukcji chińsko-hongkońskiej, społeczne ruchy demokratyczne w Korei Południowej w nawiązaniu do wydarzeń ukazanych w filmie "Rok 1987" w reżyserii Jang Joon-hwana oraz wykład o dawnych teatrach Wietnamu. 

W ramach festiwalu 19 listopada odbędzie się również dyskusja trzech czołowych twórców malezyjskiego kina, Daina Saida, Nam Rona i Bronta Palarae, poświęcona ostatnim przemianom politycznym w kraju i nowych perspektywach na rozwój sztuki filmowej w Malezji.  

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal