Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Samui Song

Tajlandia, Niemcy, Norwegia 2017, 108’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Pen-ek Ratanaruang
scenariusz: Pen-ek Ratanaruang
zdjęcia: Chankit Chamnivikaipong
montaż: Patamanadda Yukol
muzyka: Koichi Shimizu
obsada: Cherman Boonyasak, David Asavanond, Vithaya Pansringarm, Stéphane Sednaoui
producent: Raymond Phathanavirangoon, Rasarin Tanalerttararom
produkcja: Bluering Company Ltd, Augenschein Filmproduktion, Tenk.tv
właściciel praw: Urban Distribution Intl
polski dystrybutor: Pięć Smaków Kino Azji
język: tajski, angielski
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

Venice FF, Toronto IFF, Busan IFF, Chicago IFF, CPH PIX, Haifa IFF, Festival du Nouveau Cinema - Montreal, Tokyo Filmex, Hawaii IFF, Sao Paulo IFF, San Diego Asian FF, Singapore IFF, Films from the South - Oslo, Kolkota IFF, Macao IFF, Tallinn Black Nights Film Festival, Kerala IFF, Luxembourg City FF, Hong Kong IFF, Innovative IFF Bangalore, Minneapolis Saint Paul IFF, Giornate degli Autori - Venice, Sydney FF, Taipei FF, New Horizons IFF

Opis filmu

Viyada, trzydziestoletnia aktorka popularnych seriali, specjalizuje się w rolach czarnych charakterów. Jej życie prywatne także coraz bardziej przypomina filmową intrygę: kobieta tkwi w chłodnym małżeństwie z bogatym obcokrajowcem, niespełnionym rzeźbiarzem, coraz silniej angażującym się w religijny ruch pod przewodnictwem surowego guru. Bohaterka zmuszona będzie sięgnąć po drastyczne środki, by wydostać się z coraz bardziej opresyjnej sytuacji.

Błyskotliwie poprowadzona, pełna napięcia narracja prowadzi widza w psychologiczny dramat z freudowskim zacięciem. Stylowe, chłodne zdjęcia kontrastują ze skrywanym głęboko kłębowiskiem emocji, które musi w końcu wybuchnąć. Reżyser nie kryje hitchcockowskich inspiracji, jednak jego opowieść o mrocznej seksualności, przybieraniu masek w najbliższych relacjach oraz instytucjach czerpiących zyski z duchowych poszukiwań okazuje się współczesna i uniwersalna. Ironiczny czarny kryminał staje się krytyką (nie tylko tajskiego) społeczeństwa.

Jagoda Murczyńska

Pen-ek Ratanaruang

Urodzony w 1962 roku w Bangkoku, absolwent wydziału historii sztuki nowojorskiego Pratt Institute, gdzie studiował w latach 1977-85. Rozpoczął pracę jako ilustrator i dizajner, następnie od 1993 roku działał w Film Factory w Bangkoku, gdzie spotkał Wisita Sasanatienga. Obaj reżyserzy są współcześnie zaliczani do czołowych twórców tajskiej nowej fali. W Film Factory Pen-Ek nakręcił kilka reklam, które odniosły duży sukces i zdobyły liczne nagrody. Kilka lat później zadebiutował filmem “Fun Bar Karaoke”, którego premiera odbyła się na MFF w Berlinie. W latach 2000 reżyser zaangażował się w serię pan-azjatyckich produkcji, współpracując między innymi z filmowcami z Japonii, Korei Południowej i Hongkongu. Ostatnio dzieli czas między wspólne projekty i autorskie filmy.

Wybrana filmografia:

1997 Fun Bar Karaoke
1999 69 / 6ixtynin9 / Ruang Talok 69
2001 Monrak Transistor
2003 Ostatnie życie we wszechświecie / Last Life in the Universe / Ruang Rak Noi Nid Mahasan
2006 Niewidzialne fale / Invisible Waves
2007 Ploy
2009 Nymph / Nang mai
2011 Headshot: Mroczna karma / Headshot
2014 The Life of Gravity / Raeng dueng dood
2017 Samui Song

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.