Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Dziesięć lat: Tajlandia

Ten Years Thailand
Tajlandia, Hongkong 2018, 95’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Aditya Assarat, Apichatpong Weerasethakul, Chulayarnnon Siriphol, Wisit Sasanatieng
scenariusz: Aditya Assarat, Apichatpong Weerasethakul, Chulayarnnon Siriphol, Wisit Sasanatieng
zdjęcia: Sarun Srisingchai, Pithai Smithsuth, Pasit Tandeachanurat, Chatchai Suban
montaż: Lee Chatametikool, Kamonotorn Eakwatanakij, Harin Paesongthai, Apichatpong Weerasethakul
obsada: Boonyarit Wiangnon, Sakda Kaewbuadee, Kidakarn Chatkaewmanee, Tanasawan Thepsatorn
producent: Cattleya Paosrijaroen, Soro Sukhum, Aditya Assarat, Felix Tsang, Lorraine Ma
producent wykonawczy: Andrew Choi, Ng Ka-leung, Teerawat Rujenatham
produkcja: Pop Pictures, 185 Films, 10 Years Studio
właściciel praw: Golden Scene Company
język: tajski
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

Cannes 2018; Busan IFF 2018

Opis filmu

"Dziesięć lat: Tajlandia" powstał w ramach pan-azjatyckiego projektu zapoczątkowanego przez hongkońską produkcję "Dziesięć lat", która znalazła się w sekcji konkursowej 10. edycji Pięciu Smaków. W tą wyjątkową serię filmów science-fiction zaangażowali się również filmowcy z Tajlandii, Tajwanu i Japonii, tworząc filmy nowelowe obrazujące najbliższą przyszłość tych krajów. "Dziesięć lat: Tajlandia" miało swoją premierę na MFF w Cannes, zdobywając uznanie krytyków i widzów.

"Dziesięć lat: Tajlandia" składa się z 4 nowel filmowych:

“Zachód słońca”: Kilku wojskowych i funkcjonariuszy policji przyjeżdża do galerii sztuki, by zrobić inspekcję wystawy fotografii pod kątem ideologicznym. Między młodym żołnierzem i dziewczyną, pracującą w galerii jako sprzątaczka, iskrzy uczucie. Wnikliwe i pełne wrażliwości spojrzenie Adityi Assarata na sztuczne podziały w społeczeństwie tajlandzkim po przewrocie wojskowym 2014 roku.

“Kotopia”: Młody pracownik korporacji budzi się na sali konferencyjnej w biurze. Otrzymuje telefon od kolegi z pracy, by szybko przybył na ważne spotkanie. Po wyjściu z biurowca okazuje się, że świat przedstawiony w noweli nie jest do końca takim, jaki znamy. Choć może wręcz odwrotnie? Wisit Sasanatieng tworzy dystopijny obraz przyszłości, gdzie ludzkie odczucia, takie jak współczucie i miłosierdzie, zostały zastąpione żądzą rywalizacji, hedonizmem i skrajnym materializmem, nawet jeśli to tylko fascynacja kłębkiem włóczki.

“Planetarium”: Obraz idealnie zsynchronizowanego i odgórnie kontrolowanego społeczeństwa przyszłości, gdzie nad całością panuje czujna postać nauczycielki w pastelowym kostiumie i szmince w jaskrawo różowym kolorze. Chulayarnnon Siriphol zabiera widzów w szaloną futurystyczną podróż z elementami grafiki 4D i przy dźwiękach synth popu.

“Piosenka miasta”: W małym parku z pomnikiem niedawno zmarłego króla Ramy IX panuje na wpół porzucony, wieczny plac budowy. Pośród rozkopanej ziemi, buldożerów i siatek zabezpieczających, mężczyzna zagaduje do nieznajomych ludzi, próbując namówić ich do interesów lub po prostu porozmawiać. Apichatpong Weerasethakul wnikliwie zarysowuje konflikt między dążeniem do szybkiej modernizacji a skostniałą strukturą królestwa.

Aditya Assarat

Urodzony w 1972 roku w Bangkoku. W wieku 15 lat wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie uczęszczał do liceum. Studiował historię na Uniwersytecie Nowojorskim, następnie produkcję filmu na Uniwersytet Południowej Kalifornii. Powrócił do Tajlandii, gdzie kontynuował kręcenie krótkometrażówek i programów telewizyjnych, pracował między innymi dla MTV Thailand. W 2006 roku Aditya razem z przyjaciółmi, Sorosem Sukhum and Jetnipithem Teerakulchanyut, założyli własną firmę prodykcyjną Pop Pictures. Jego pełnometrażowy debiut, "Wonderful Town", był pokazywany w 2008 roku w sekcji Forum na MFF w Berlinie i zdobył prestiżową Tiger Award na MFF w Rotterdamie. 

Wybrana filmografia:

2007 Cudowne miasto / Wonderful Town

2009 Sawasdee Bangkok (nowela)

2010 Hi-So

2018 Dziesięć lat: Tajlandia / Ten Years Thailand

Apichatpong Weerasethakul

Urodzony w 1970 roku w Bangkoku. Dorastał w Khon Kaen, małym mieście w północno-wschodniej Tajlandii, oboje jego rodzice są lekarzami. Studiował architekturę na uniwersytecie w Khon Kaen, następnie ukończył studia filmowe w The School of the Art Institute w Chicago. Zaczął kręcić filmy krótkometrażowe w latach 90-tych, a jego pełnometrażowy debiut fabularny, "Skrajne żądze", został nagrodzony Un Certain Regard prize na MFF Cannes w 2002 roku. Jego kolejne filmy zdobyły uznanie krytyków i kinofilów, zwłaszcza w kontekście Slow Cinema. 

Wybrana filmografia:

2000: Mysterious Objects At Noon / Dokfa nai meuman (dokument)

2002 Skrajne żądze / Sud sanaeha / Blissfully Yours

2004 Choroba tropikalna / Sud Paralad / Tropical Malady

2006 Syndrom stulecia / Sang Sattawat / Syndromes and a Century

2010 Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia / Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

2012 Mekong Hotel

2015 Cmentarz wspaniałości / Rak ti Khon Kaen / Cemetery of Splendour

2018 Dziesięć lat: Tajlandia / Ten Years Thailand

Chulayarnnon Siriphol

Urodzony w 1986 roku w Bangkoku, gdzie obecnie mieszka i pracuje jako filmowiec i artysta wizualny. Tworzy eksperymentalne krótkie metraże, filmy dokumentalne i instalacje wideo, których głównymi tematami są osobista i zbiorowa pamięć, doświadczenie jednostki i narracje tożsamości narodowej, dokument i fikcja, rzeczywistość i świat nadprzyrodzony. Eksperymentuje z różnymi formami mediów analogowych i cyfrowych (kasety VHS czy animacja 4D), odnosząc się do ich funkcji, ograniczeń, charakterystycznych cech i języka, kreatywnie je wykorzystując jako element narracji. Jego prace były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych i wystawach sztuki.

Wybrana filmografia:

2011 A Brief History of Memory (kr. m.)

2014 Myth of Modernity (kr. m.)

2014 Vanishing Horizon of the Sea (kr. m.)

2018 "Dziesięć lat: Tajlandia" / Ten Years Thailand (nowela "Planetarium”)

Wisit Sasanatieng

Urodzony w 1963 roku w Bangkoku w rodzinie pochodzenia chińskiego. Jeden z najważniejszych twórców tajskiej nowej fali. Studiował na Silpakorn University na wydziale Sztuki Dekoracyjnej, gdzie jednym z jego kolegów z klasy był Nonzee Nimibutr - kolejny reżyser, którego filmy są uznawane za początek nurtu nowofalowego w Tajlandii. Po ukończeniu studiów, by zarobić na utrzymanie i kontynuowanie autorskich projektów, Sasanatieng zaczął pracować w Film Factory, gdzie spotkał Pen-eka Ratanaruanga. W Film Factory zrealizował serię popularnych reklam, między innymi dla Wrangler Jeans i znanej sieci restauracji hot-pot w Tajlandii. Sasanatieng zaczął karierę w przemyśle filmowym jako scenarzysta dwóch filmów Nonzee Nimibutr - "Dang Bireley's and Young Gangsters" (1997) i "Nang Nak" (1999). Pełen humoru i nowatorsko wykorzystujący konwencję westernu debiut reżyserski Sasanatienga, "Łzy Czarnego Tygrysa" (2000), był pierwszym filmem z Tajlandii pokazywanym na MFF w Cannes. 

Wybrana filmografia:

2000 Łzy Czarnego Tygrysa / Fah Talai Jone / Tears of the Black Tiger

2004 Mah Nakhon / Citizen Dog

2006 The Unseeable

2010 The Red Eagle

2015 Senior

2018 Dziesięć lat: Tajlandia / Ten Years Thailand (nowela "Catopia")

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.