Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

9. edycja Pięć Smaków odbyła się w dniach 12 - 20 listopada 2015 roku w Kinie Muranów, Kinoteka i MSN. W dniu zakończenia odbył się pokaz specjalny filmu "Love & Peace" Siona Sono. Edycja ta okazała się być rekordowa pod względem frekwencji. Na seansach w Warszawie i Wrocławiu pojawiło się ponad 11 tysięcy widzów! 

People's Jury, po raz czwarty wybrało najważniejsze filmy edycji. Główna nagroda 9. Pięciu Smaków trafiła do "0,5 mm" Momoko Ando. People's Jury, w skład którego weszło 11 pasjonatów kina azjatyckiego, wyróżniło także "Siti, kobieta z wysp" Eddiego Cahyono. Oto uzasadnienie werdyktu:

NAGRODA GŁÓWNA: "Za lekkość opowiadania o zderzeniu pokoleń i samotności, błyskotliwe poczucie humoru, charyzmatyczną bohaterkę – świętną kreację aktorską Sakury Ando! Nagrodę People’s Jury 9. Edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków przyznajemy filmowi "0,5 mm" w reżyserii Momoko Ando".

0,5 mm
0,5 mm, reż. Momoko Ando

WYRÓŻNIENIE: "Zachwyciło nas piękno formy filmowej, dzięki której postać staje się nam bliska. Za subtelną opowieść o kobiecie odnajdującej wewnętrzną siłę w obliczu przeciwności losu. Wyróżnienie przyznajemy filmowi "Siti, kobieta z wysp" w reżyserii Eddiego Cahyono".

Siti, kobieta z wysp
Siti, kobieta z wysp, reż. Eddie Cahyono
 

GOŚCIE 9. EDYCJI PIĘCIU SMAKÓW

Podczas festiwal do Warszawy przyjechało z Azji wielu znakomitych gości, aby zaprezentować swoje filmy i spotkać się z publicznością. Wśród nich znaleźli się: Francis Xavier Pasion z Filipin, który na Pięć Smaków przywiózł swój najnowszy film - "Krokodyla"; Carlo Mendoza - jeden z najbardziej uznanych filipińskich operatorów, autor niezwykłych zdjęć do konkursowego "Cienia za księżycem"; reżyserka i pisarka Miwa Nishikawa, twórczyni pokazywanych w sekcji Kino japońskich reżyserek "Marzeń na sprzedaż" i "Panie doktorze" oraz Luk Yee-sum, hongkońska scenarzysta i reżyserka, która do Warszawy przyjechała ze swoim debiutem "Ciepło, cieplej, gorąco". Tradycyjnie w Warszawie pojawili się także młodzi filmowcy z Hongkongu, prezentujący swoje prace w ramach programu Fresh Wave.

Francis Pasion
Francis Xavier Pasion podczas spotkania z widzami Pięciu Smaków

PROGRAM 9. EDYCJI PIĘCIU SMAKÓW

Pprogram był połączeniem najciekawszego kina ostatniego sezonu z nieznanymi w Polsce arcydziełami, które pomogły zbudować tożsamość współczesnego kina. Cztery główne sekcje uzupełnione zostały pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi.

"Nowe kino Azji" to sekcja konkursowa, filmy znakomitych artystów, którzy znajdują się na początku twórczej drogi, ale już przejawiają wybitny talent i nieprzeciętną wrażliwość. W zestawieniu 11 obrazów, poruszających istotne w azjatyckiej rzeczywistości kwestie, znalazły się m. in.: kambodżański kandydat do Oscara "Ostatni akt" Kulikar Sotho, opowiadający o tragicznym losie kinematografii tego kraju czy wstrząsający "Cień za księżycem" Juna Roblesa Lany, mistrzowska psychodrama zamknięta w jednym ujęciu, przedstawiająca wpływ filipińskiej wojny domowej na losy zwykłych ludzi.

Carlo
Carlo Mendoza, autor zdjęć do "Cienia za księżycem"

"Kino japońskich reżyserek" było sekcją Focus 9. Pięciu Smaków i pierwszą w Polsce okazją do poznania filmów wybitnych autorek, pracujących w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pokazane tu zostały m. in.: "0,5 mm" Momoko Ando, rewelacja światowych festiwali; ubiegłoroczny japoński kandydat do Oscara "Tylko tam pada światło" Mipo O oraz "Marzenia na sprzedaż" Miwy Nishikawy, czarna komedia z przewrotnym scenariuszem.

"Retrospektywa: John Woo" to sześć hongkońskich arcydzieł filmu gangsterskiego, które maestro kina akcji zrealizował w latach 1986-92. To pełne humanizmu miejskie opowieści o szlachetnych bohaterach, walczących w imię ważnych dla nich zasad, podane w innowacyjnej formie, która stała się dominującą we współczesnym modelu kina sensacyjnego.

W sekcji "Tajwańskie kino wuxia" zaprezentowanych zostało pięć arcydzieł tego praktycznie nieznanego w Polsce gatunku, który bardzo mocno wpłynął na kształt współczesnego kina popularnego. Wuxia, adaptowane z literatury opowieści o dzielnych wojownikach, jest dla filmu chińskojęzycznego tym, czym western dla Hollywoodu i kino samurajskie dla Japonii.

Program uzupełniła"Akademia azjatycka", seria prowadzonych przez specjalistów wykładów korespondujących tematycznie z sekcjami festiwalu oraz liczne wydarzenia muzyczne, spotkania i dyskusje.

Akademia azjatycka
Akademia Azjatycka: Justyna Tafel, Miwa Nishikawa, Law Sin-yan

 

Replika festiwalu odbyła się w Kino Nowe Horyzonty we Wrocławiu (13-19 listopada).

Sponsorzy: Hong Kong Economic and Trade Office (Central and Eastern Europe), Asia Travel

Patroni medialni: FilmWeb, TVP2, Gazeta.pl, CoJestGrane, TVP Kultura, Tygodnik Powszechny, AMS, Tokfm, Miesięcznik KINO, Aktivist!, Kukbuk, 5kilo kultury, Ekrany, Malemen, Voyage, Feminoteka, Bad Taste, CSPA, etnosystem.pl, Japonia-online, wAzji.pl, TORII, Poka Poka

Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Taiwan Ministry of Culture, Japan Foundation, Instytut Adama Mickiewicza, Stowarzyszenie Film 1,2, What Else Films, Pies czy Suka, Faktoria Win, Kino Muranów, Kinoteka, MSN, Muzeum Azji i Pacyfiku, Kino Nowe Horyzonty, Kinoplex

Organizator: Fundacja Sztuki Arteria

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.