Archiwum - 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Raz, dwa, trzy, kryjesz ty
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Na przedmieściach Kuala Lumpur nielegalny pracownik z Indonezji, Sugiman, mierzy się z dodatkowymi zmartwieniami. Jego nastoletni syn zaprzyjaźnia się z impulsywnym Adim, wykonującym podejrzane zadania dla swojego ojca, który pracuje jako pośrednik prac nielegalnych imigrantów. Ponadto siostra Sugimana uciekła z pracy jako pomoc domowa i chce natychmiast wrócić do Indonezji. Nie może ona przekroczyć granicy legalnie, więc ukrywa się w tanim hotelu w oczekiwaniu na potajemny transport łodzią. W tym samym czasie dwóch policjantów patroluje okolice. Starszy funkcjonariusz utrzymuje się z łapówek od sklepikarzy i właścicieli pomniejszych firm, co wyjątkowo nie podoba się jego nowo przydzielonemu partnerowi. Konflikt zaczyna narastać, litera prawa nie przystaje już do rzeczywistości, której reguły wyznacza chaos i makabryczna wyliczanka.
Nam Ron komentuje najważniejsze współczesne globalne zjawisko społeczne: migrację zarobkową. Ukazuje sposób, w jaki instytucje państwowe próbują kontrolować i jednocześnie wzbogacić się na nielegalnych pracownikach z zagranicy. Reżyser konstruuje wielowątkową narrację, wyraźnie zarysowuje profil każdej postaci i przedstawia wykluczające się motywacje, które są podstawą konfliktu. Wszystko to czyni "Raz, dwa, trzy, kryjesz ty" zniuansowanym, odważnym i przejmującym obrazem sytuacji społecznej w Malezji, ale też w innych rejonach świata, stojących w obliczu nieuniknionego globalnego procesu ponownego rozdzielenia bogactwa i przywilejów.
Maja Korbecka
Nam Ron
Nam Ron (pseudonim Shahili Bin Abdana) urodził się w 1969 roku w Kangar na północy Malezji. Ukończył wydział teatralny Narodowej Akademii Sztuk w Kuala Lumpur i od 1994 roku pracuje w teatrze, telewizji i filmie jako reżyser, scenarzysta i aktor. Współpracował z najwybitniejszymi filmowcami malezyjskimi jak Yasmin Ahmad, Dain Said, James Lee i wielu innych, występując w głównych lub drugoplanowych rolach, ale również niezliczonych epizodycznych rolach charakterystycznych. Jego pełnometrażowy debiut reżyserski, Gedebe" jest luźną adaptacją szekspirowskiego "Juliusza Cezara" osadzoną w środowisku niezależnej sceny muzycznej w Malezji. Nam Ron często przenosi klasyczne motywy we współczesny kontekst, umiejętnie posługując się regułami kina gatunkowego.
2003 Gedebe
2009 15 Malaysia (dokument)
2011 Jalan Pintas
2013 Psiko: Pencuri Hati / Thief of Heart
2018 Raz, dwa trzy, kryjesz ty! / Crossroads: One Two Jaga