Archiwum - 11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

11. EDYCJA PIĘCIU SMAKÓW W LICZBACH

11. edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków odbyła się w Warszawie między 15 a 22 listopada w Kinie Muranów, Kinotece oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Zostanie na nim pokazanych ponad 40 filmów pełnometrażowych i dziewięć krótkich metraży. Na 75 pokazach w Warszawie i 8 we Wrocławiu (Kino Nowe Horyzonty w dniach 17 -23 listopada) zaprezentowaliśmy 40 filmów pełnometrażowych i 9 krótkometrażowych. Zdecydowaną większość pokazaliśmy po raz pierwszy w Polsce. Łącznie filmy zobaczyło ponad 11,5 tysiąca widzów. Do Warszawy przyjechało z Azji aż 19 twórców, którzy mieli okazję osobiście zaprezentować swoje dzieła. Dwa filmy miały swoje premiery międzynarodowe, jeden - europejską.

Podobnie jak w przypadku trzech poprzednich edycji, identyfikacja wizualna 11. Pięciu Smaków oparta była na dalekowschodnim kalendarzu lunarnym i znakach zodiaku. Rok 2017 był Rokiem Ognistego Koguta.

Jak co roku szczególne miejsce na festiwalu zajęła sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca filmy wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. O Grand Prix rywalizować będą produkcje z Indonezji, Tajwanu, Filipin, Bangladeszu, Malezji czy Wietnamu.

W programie znalazł się też przegląd kina z jednego z najbardziej tajemniczych krajów Azji, himalajskiego Bhutanu oraz retrospektywa kluczowej autorki nowej fali i najbardziej wpływowej reżyserki współczesnego kina Hongkongu – Ann Hui [huei]. Nie zabrakło też wysokiej jakości kina gatunkowego, które pojawiło się m.in. w sekcji poświęconej awangardowej japońskiej erotyce, a także przeglądzie Asian Cinerama, obejmującym filmy nagradzane i nominowane w ramach Asian Film Awards. Filmy gatunkowe były też bohaterami sekcji prezentującej odnowione klasyki filmowych archiwów.

FILMY OTWARCIA I ZAMKNIĘCIA

15 listopada 11. edycję Pięciu Smaków otworzył seans filmu „Nadejdzie nasz czas”, najnowszej produkcji bohaterki tegorocznej retrospektywy reżyserskiej, Ann Hui. To to obraz hongkońskiego ruchu oporu w latach 40. XX wieku, zaś jego powiązanie ze współczesną sytuacją polityczną podnosi jedną z kluczowych w twórczości autorki kwestii – pytanie o tożsamość jednostki w szerokim historyczno-społecznym kontekście.

Filmem zamknięcia festiwalu był bhutański film w reżyserii najszerzej znanego poza granicami rodzimego kraju filmowca i zarazem buddyjskiego mnicha, Khyentse Norbu. „Hema hema” (tytuł przetłumaczyć można jako „dawno, dawno temu”) to awangardowy, porywający wizualnie dramat, łączący tradycje szekspirowskiej tragedii z buddyjskimi przypowieściami o śmierci i pożądaniu.

KONKURS: NOWE KINO AZJI

Jak co roku szczególne miejsce w programie Pięciu Smaków zajęła sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca nowe głosy azjatyckiego kina – filmy wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. O festiwalowe Grand Prix rywalizować będą oryginalne, szeroko dyskutowane produkcje z Indonezji, Tajwanu, Hongkongu, Bangladeszu, Malezji czy Japonii.

Laureata ufundowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej nagrody w wysokości 3500 EUR wybrało People's Jury, złożone z fascynatów kina i wielbicieli kultur Azji. Swoje wyróżnienie jednemu z konkursowych filmów przyzna także Jury NETPAC, międzynarodowej organizacji wspierającej rozwój azjatyckiego kina.

Nagrodę Grand Prix Pięciu Smaków zdobył film "Czysty interes", reż. Geng Jun, Hongkong 2017
Wyróżnienie otrzymał debiut "KFC", reż. Lê Bình Giang Vietnam 2016

FOCUS: BHUTAN

Współczesne kino Bhutanu otwiera przed widzami drogę do jednego z najbardziej niedostępnych rejonów świata, łącząc niezwykłe lokalne tradycje artystyczne i buddyjską filozofię z intrygującą, ambitną formą i ciekawymi konwencjami gatunkowymi. Jego przegląd na Festiwalu Pięć Smaków było okazją, by poznać kulturę himalajskiego królestwa – jego tradycyjne i współczesne oblicze.

Roman porno

Japońskie kino erotyczne – pinku eiga – przeżywało bujny rozkwit na przełomie lat 70. i 80., kiedy wielkie wytwórnie przechodziły poważny kryzys finansowy. Niszowe, szybko realizowane produkcje stały się schronieniem dla najbardziej awangardowych filmowców, którzy korzystali z okazji, by między scenami seksu twórczo eksperymentować i eksplorować granice kina, nierzadko przemycając przy tym polityczne treści. Szczególną rolę na tym polu odegrało studio Nikkatsu, które w swojej serii Roman Porno stawiało na artystyczną wersję erotyki i dawało reżyserom nieograniczoną wolność przy wyborze tematu.

PORTRET: ANN HUI

Retrospektywa kluczowej autorki hongkońskiej nowej fali i najbardziej wpływowej reżyserki współczesnego kina Hongkongu. W swoich filmach przygląda się codzienności i zwyczajnym bohaterom oraz z ich perspektywy przedstawia skomplikowaną historię Hongkongu, gdzie mieszają się wpływy tradycyjnej kultury chińskiej i realiów brytyjskiej kolonii. Wspomnienia i retrospekcje stają się narzędziem opowiadania o tożsamości kulturowej oraz historii i polityce kształtujących ją w wymiarze jednostkowym i społecznym.

ASIAN CINERAMA

Po raz pierwszy w programie Pięciu Smaków znalazł się przegląd współtworzony z Asian Film Awards Academy, instytucją powołaną z inicjatywy festiwali w Busan, Hongkongu i Tokio w celu całorocznej promocji kina azjatyckiego, a także wspierania młodych twórców. Sekcja Asian Cinerama obejmie sześć ważnych tytułów – laureatów i kandydatów do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych.

KLASYKA GATUNKU

To była wyjątkowa okazja, by zagłębić się w mniej znaną historię kina i na dużym ekranie zobaczyć odnowione wersje przełomowych klasyków. Jednym z ważnych punktów tej sekcji był pokaz odrestaurowanej kopii kultowego arcydzieła japońskiej awangardy, filmu „Tokyo Drifter” (1966) w reżyserii Seijuna Suzukiego, który zmarł 13 lutego tego roku.

Pokazy specjalne

W ramach pokazów specjalnych zaprezentowano filmy uznanych reżyserów i głośne premiery minionego roku. Swoje nowe produkcje zaprezentowali twórcy znani już widzom Pięciu Smaków – Naoko Ogigami i Sion Sono, a także debiutanci, którzy dopiero zaczęli filmową karierą – uczestnicy hongkońskiego programu Fresh Wave, wspierającego młode talenty i rozwój kina niezależnego.

MARATONY FILMOWE

W trakcie festiwalu odbyły się dwa tematyczne maratony filmowe. Jeden z nich, Korponoc, dedykowana była ludziom szeroko rozumianego biznesu. W programie wieczoru znalazły się trzy filmy – hongkoński kryminał, japoński melodramat i tajski horror – które korzystają z różnych gatunkowych konwencji, by w metaforyczny sposób opowiadać o kulturze reklamy, marketingu   i deweloperki.

Drugi specjalny wieczór był okazją do spotkania z Bahubalim. W programie znalazły się dwie części poświęconej temu bohaterowi sagi – największego w historii sukcesu Tollywoodu, kina Indii Południowych, która stała się swego rodzaju społecznym fenomenem. Popularność filmów o legendarnym wojowniku porównać można do szaleństwa wokół „Władcy Pierścieni” czy „Gwiezdnych wojen”, a dopieszczona wizualnie i pełna burzliwych emocji fabuła porwała widzów na całym świecie – od Chin po Stany Zjednoczone.

Tradycyjnie już wydarzeniem poprzedzającym festiwal była Azjatycka Noc Grozy, organizowana w Kinie Muranów 28 paździenika. W jej ramach zaprezentowane zostały trzy horrory: Indonezyjscy „Słudzy szatana”, tajska „Obietnica” oraz japońska „Kotoko”.

AKADEMIA AZJATYCKA I SPOTKANIA FESTIWALOWE

Cykl wykładów pogłębiający tematykę festiwalowych filmów: okazja do poznania społeczno-kulturowych kontekstów, estetycznych tradycji, relacji między kinem a codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami w Azji. W tegorocznej odsłonie cenionych przez widzów spotkań pojawią się wykłady poświęcone zarówno tematom politycznym jak i estetycznym. Zaproszeni eksperci opowiedzą między innymi o kulturze Bhutanu i Indonezji, o polityczno-ekonomicznych uwikłaniach współczesnego kina Hongkongu, a także o wpływie tradycyjnej chińskiej estetyki na współczesne kino oraz wpływie zmarłego w tym roku japońskiego mistrza Seijuna Suzuki na kino gangsterskie.

Wykłady odbywały się w sali seminaryjnej Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej.

Oprócz sesji pytań i odpowiedzi z udziałem zaproszonych gości, które będą miały miejsce po seansach ich filmów, w programie znalazły się także pogłębione dyskusje. W czasie spotkań z reżyserką Dechen Roder było można dowiedzieć się więcej o środowisku filmowym Bhutanu, hongkoński producent Roger Lee opowiedział o swojej współpracy z bohaterką retospektywy, Ann Hui. O realizacji dokumentu w Indiach opowiedziała też młoda polska reżyserka, Weronika Mliczewska. Z kolei na spotkaniu z podróżniczką Renatą Koper można było posłuchań bhutańskich baśni i legend.

WYSTAWA DANWEN XING „DZIENNIK. AWANGARDA W CHINACH 1993-2003”

W ramach festiwalu odbyło się kilka wydarzeń towarzyszących przygotowanych przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej podczas wystawy prac chińskiej fotografki, dokumentującej życie pekińskiej bohemy lat 90. XX wieku. Danwen Xing portretowała urodzone w czasie Rewolucji Kulturalnej pokolenie artystów związanych ze sztukami wizualnymi, teatrem eksperymentalnym, nową sceną muzyczną oraz filmem. Jednym z tych twórców był Yang Chao, reżyser pokazywanego na jedenestej edycji Pięciu Smakach filmu „Rzeka czasu”, który będzie gościem festiwalu.

W czasie festiwalu widzowie mieli okazję wziąć udział w oprowadzaniachpo wystawie, prowadzonych przez jej kuratorkę, Magdę Lipską, a także wykładzie poświęconym środowisku chińskiej awangardy oraz pokazie dwóch filmów dokumentalnych, pokazujących życie niezależnych artystów („Dziennik: śnieg, 21 października 1998”, reż. Wu Wengwuang, Chiny 1988 i „Bumelowanie w Pekinie”, reż. Wu Wengwuang, Chiny 1990).

vod

Wirtualna odsłona Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków dostępna będzie online w serwisie VoD.pl w dniach 10-30 XI. W programie między innymi filmy z konkursu Nowe Kino Azji, przeboje ubiegłorocznej edycji festiwalu (m.in. „Dziecko apokalipsy” w reż. Mario Cornejo, laureat głównej nagrody), krótkie metraże z cyklu Hong Kong Fresh Wave oraz inne wybrane pozycje festiwalowe.

Kronika festiwalowa

Wszystkim najważniejszym wydarzeniom Pięciu Smaków towarzyszyła kamera - kronikę festiwalową obejrzeć można tutaj.

 

RELACJE Z FESTIWALU

Na festiwal akredytowało się ponad sześćdziesięciu polskich i zagranicznych dziennikarzy. Zapraszamy do zapoznania się z ich relacjami:

Relacja w portalu Pełna Sala

Relacja w portalu Filmaster

Relacja w portalu EnterTheRoom

Relacje w portalu ArtPapier

Relacje w portalu Zwykłe Życie

Relacja w portalu Asian Film Vault

Relacje w portalu AsianCinema

Dziennik Gazeta Prawna

   

Gala zamknięcia 11. Azjatyckiego Festiwalu Pięć Smaków: Le Binh Giang, laureat wyróżnienia People's Jury

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal