Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Kobiety i feminizm w Azji

O wydarzeniu

Tegoroczna retrospektywa japońskich reżyserek będzie pretekstem do dyskusji o aktywności kobiet w azjatyckim przemyśle filmowym, popkulturze i mediach. W ramach Akademii odbędą się także spotkania poświęcone kinu gatunkowemu oraz dyskusje poświęcone bieżącym kwestiom społecznym.

Program Akademii:

13 XI, 16:00 - Oblicza tajwańskiej kobiecości we współczesnych filmach i serialach telewizyjnych - wykład dr Adiny Zemanek z Uniwersytetu Jagiellońskiego
16 XI, 16:00 - Od modan garu po nikushoku joshi. Współczesna kobieta japońska na przykładzie dzieł literackich i filmowych - wykład Nikodema Karolaka z Uniwersytetu Adama Mickiewicza
17 XI, 15:00 - Kobieca nowa fala: reżyserki we współczesnym kinie japońskim - wykład Jagody Murczyńskiej, kuratorki sekcji
18 XI, 16:00 - Gender za kamerą. Kobiety w przemyśle filmowym - dyskusja z udziałem reżyserek z Azji i Polski: Miwy Nishikawy, Kulikar Sotho, Justyny Tafel (w języku angielskim)
19 XI, 16:00 - Kobiety w społeczeństwie Korei - wykład Pauliny Cabańskiej i Marty Marii Matusik z Uniwersytetu Adama Mickiewicza
19 XI, 20:30 - Muzeum Sztuki Nowoczesnej: Projekcja dokumentu o japońskim feminizmie Nie ma się czego bać w reżyserii Hisako Matsui

Wykłady w Muzeum Azji i Pacyfiku, ul. Solec 24

Pokaz filmu Nie ma się czego bać w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51

Wstęp wolny.

 

Ostatni akt, reż. Sotho Kulikar

 

13.11. piątek 16:00, MAiP
Oblicza tajwańskiej kobiecości we współczesnych filmach i serialach telewizyjnych

Wykład będzie dotyczył obrazów kobiet kreowanych w tajwańskich filmach i serialach telewizyjnych z ostatnich kilku lat, odzwierciedlających rozmaite role, w jakich występują kobiety oraz zjawiska społeczne związane z kobietami. Wizerunki te będą omówione z uwzględnieniem szerszego kontekstu kulturowego, historycznego i społecznego. Przedmiotem wykładu będą także podobieństwa i różnice w sytuacji kobiet i dyskursie kobiecości na Tajwanie i na chińskim kontynencie – zarówno te wywodzące się z tradycji, jak i należące do współczesności.

Dr Adina Zemanek pracuje jako adiunkt w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła sinologię na Uniwersytecie w Bukareszcie i otrzymała stopień doktora z zakresu antropologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest autorką artykułów i książek o mediach i kulturze popularnej w Chinach oraz o gramatyce języka chińskiego, w tym "Córki Chin i obywatelki świata. Obraz kobiety w chińskich czasopismach o modzie" (Kraków, 2013), "Media in China, China in the Media. Processes, Strategies, Images, Identities" (redakcja; Kraków, 2014) i "Chińszczyzna po polsku. Praktyczna gramatyka języka chińskiego" (Poznań, 2013). Obecnie pracuje nad projektem dotyczącym tajwańskiej tożsamości we współczesnej kulturze popularnej.
 

16.11. poniedziałek 16:00, MAiP
Od modan garu po nikushoku joshi. Współczesna kobieta japońska na przykładzie dzieł literackich i filmowych

Modan garu – "nowoczesne dziewczyny" od końca XIX wieku były w kulturze japońskiej pionierkami zmian społecznych: nosiły modne ubrania, wychodziły z tradycyjnych kobiecych ról i zmieniały otaczającą je rzeczywistość. Stały się też bohaterkami wielu filmów i dzieł literackich. Wykład pokaże emancypacyjną drogę japońskich kobiet oraz przemiany w ich wizerunku w kulturze XX wieku. Ilustrowany będzie fragmentami filmów takich reżyserów, jak m.in Kenji Mizoguchi, Yasujirō Ozu, Yasuzō Masumura, Yoshishige Yoshida, Masahiro Shinoda, Shūji Terayama, Nagisa Ōshima.

Nikodem Karolak – doktorant japonistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie prowadzi badania nad awangardowym teatrem oraz kinem japońskim. Jest miłośnikiem X Muzy, kultury azjatyckiej, literatury i językoznawstwa.

 
17.11. wtorek 15:00, MAiP
Kobieca nowa fala: reżyserki we współczesnym kinie japońskim

XXI wiek to czas, kiedy w Japonii do głosu dochodzi coraz więcej artystek, reżyserek, autorek. Ich twórczość przestaje być zjawiskiem niszowym – kobiety są obecne i w kinie niezależnym i w komercyjnym, tworzą popularne mangi i awangardową sztukę. Wykład będzie prezentacją drogi twórczej bohaterek tegorocznej pięciosmakowej retrospektywy, a także innych profesjonalistek z ich pokolenia, zmieniających oblicze współczesnej kultury japońskiej.

Jagoda Murczyńska - kulturoznawczyni, psycholożka. Współorganizatorka festiwalu kina Azji Pięć Smaków, autorka tekstów krytycznofilmowych, redaktorka i tłumaczka książek filmoznawczych. Zajmuje się kinem Japonii i Azji Południowo-Wschodniej, kostiumem filmowym i kobietami w przemyśle filmowym.

 
18.11. środa 16:00, MAiP
Gender za kamerą. Kobiety w przemyśle filmowym
Dyskusja z udziałem reżyserek z Azji i Polski: Miwy Nishikawy, Kulikar Sotho, Justyny Tafel (w języku angielskim)

Spotkanie poświęcone będzie zmieniającej się roli kobiet w światowym kinie. Wezmą w nim udział reżyserki z krajów bardzo różnych jeśli chodzi o filmowy rynek, a przy tym nie szczycących się szczególnie wysokim wskaźnikiem równouprawnienia. Dyskusja będzie okazją do przyjrzenia się temu, co pomaga, a co utrudnia osiągnięcie sukcesu w zdominowanym przez mężczyzn zawodzie reżysera, jakie ścieżki otwierają się obecnie przed kobietami w kinie niezależnym, obiegu festiwalowym i na rynku komercyjnym.

Miwa Nishikawa – reżyserka, scenarzystka, pisarka. Karierę filmową rozpoczęła jako asystentka Hirokazu Koreedy, który został producentem jej debiutanckiego filmu "Wild Berries", nagrodzonego w Yokohamie, laureata Japanese Professional Movie Award oraz Mainichi Film Concours. Powszechne uznanie zdobyły także jej kolejne produkcje, nagradzane na licznych festiwalach. "Kołysanie" (2006) zostało zaprezentowane w ramach Directors’ Fortnight w Cannes, a scenariusz do tego filmu otrzymał literacką nagrodę Yomiuri i wydany został jako powieść. Nishikawa opublikowała także zbiór opowiadań "Kino no kamisama" oraz powieść "Nagai iwake".

Kulikar Sotho – współwłaścicielka Hanuman Films, producentka licznych dokumentów i filmów fabularnych. Pracowała między innymi przy filmach takich jak nagrodzony w Wenecji "Ruin" (2013) oraz "Lara Croft: Tomb Raider" (2001), a także przy programach BBC i Discovery. Jej reżyserski debiut, "Ostatni akt" został zgłoszony przez Kambodżę do tegorocznych Oscarów.

Justyna Tafel – reżyserka, scenarzystka. W 2005 roku obroniła tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Warszawskim specjalizując się w ochronie praw człowieka. Absolwentka Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, gdzie obecnie pracuje nad rozprawą doktorską. Uczestniczka rezydencji Nipkow Programm i Berlinale Talents. Jej krótkie filmy zdobyły nagrody i były pokazywane na festiwalach na całym świecie. Aktualnie pracuje nad dwoma pełnometrażowymi filmami fabularnymi "Topnienie" oraz "Safe’n’quiet". "Topnienie" otrzymał wsparcie finansowe na rozwój projektu z PISF, zdobył nagrodę na międzynarodowych warsztatach scenariuszowych MIDPOINT oraz brał udział w Laboratorium Rozwoju Scenariusza MFI 2014. Na pracę nad "Safe’n’quiet" Justyna otrzymała stypendium z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 
19.11. czwartek 16:00, MAiP
Kobiety w społeczeństwie Korei

Wykład poświęcony będzie pozycji kobiet w społeczeństwie koreańskim. Podzielony zostanie na dwie części: w pierwszej omówiona zostanie tradycyjna rola kobiet, następnie procesy społeczne, które doprowadziły do zmiany oraz przewidywane tendencje dalszego jej rozwoju. W drugiej natomiast rozważana będzie pozycja kobiet we współczesnej koreańskiej kulturze. Omówienie sylwetek znaczących twórczyń (reżyserek, pisarek, piosenkarek) pokaże, jaki udział mają Koreanki w tworzeniu kultury.

Marta Maria Matusik – studentka filologii koreańskiej, absolwentka studiów I stopnia w ramach Międzyobszarowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych i Społecznych UAM. Pasjonatka kultury Dalekiego Wschodu, swoje zainteresowania realizuje na gruncie naukowym poprzez udział w konferencjach (m.in. Into Korea, Talenty, Azja od nowa), współtworzenie gazety poznańskich koreanistów pt. "Yogi Zogi" oraz współpracę z King Sejong Institute Poznań.
Paulina Cabańska – studentka czwartego roku filologii koreańskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu; autorka pracy licencjackiej na temat roli kobiet w społeczeństwie koreańskim.
 


19.11. czwartek 20:30, MSN - WSTĘP WOLNY
Projekcja dokumentu o japońskim feminizmie Nie ma się czego bać w reżyserii Hisako Matsui
 
Dokument pokazujący historię pionierek powojennego ruchu feministycznego w Japonii. Hisako Matsui, reżyserka i producentka, rozmawia ze swoimi rówieśniczkami, które w burzliwych latach 60. i 70. wychodziły na ulicę i walczyły o prawa kobiet. Wśród bohaterek znalazły się między innymi socjolożka Ueno Chizuko, która otwierała w Japonii pierwsze gender studies czy aktywistka Mitsu Tanaka, autorka jednego z najważniejszych feministycznych manifestów.

Hisako Matsui - absolwentka teatrologii Uniwersytetu Waseda. Po ukończeniu studiów pracowała jako dziennikarka i redaktorka, prowadziła także własną agencję aktorską. W 1985 roku założyła studio produkcyjne Essen Communications, realizujące programy telewizyjne i dokumenty. Zadebiutowała jako reżyserka w 1998. W 2010 zrealizowała wysokobudżetową, japońsko-amerykańską fabułę "Leonie", opowiadającą o matce znanego architekta Isamu Noguchiego.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.