Pięć Smaków w Domu

Diabeł morski

Manta Ray / Kraben rahu
reż. Phuttiphong Aroonpheng
Tajlandia, Francja, Chiny 2018, 105’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Pokazy w kinie
sb 15 lis, 19:30
Kinomuzeum
Kinomuzeum
wt 18 lis, 18:00
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Łodzi (13–16.11)
Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Tajlandia, Francja, Chiny 2018
Czas trwania: 105’
reżyseria: Phuttiphong Aroonpheng
scenariusz: Phuttiphong Aroonpheng
zdjęcia: Nawarophaat Rungphiboonsophit
montaż: Lee Chatametikool, Harin Paesongthai
muzyka: Christine Ott, Mathieu Gabry (Snowdrops)
obsada: Wanlop Rungkumjad, Aphisit Hama, Rasmee Wayrana
producent: Mai Meksawan, Jakrawal Nilthamrong, Chatchai Chaiyon, Philippe Avril
produkcja: Diversion, Les Films de l'Étranger
język: tajski
barwa: kolor

Opis filmu

Niedaleko nadmorskiej wioski w Tajlandii, blisko granicy z Mjanmą miejscowy rybak znajduje w lesie nieprzytomnego, rannego mężczyznę. Zabiera nieznajomego pod swój dach. Mężczyźni zaprzyjaźniają się, razem pracują i spędzają czas wolny. Rybak wciąż próbuje poradzić sobie z odejściem żony, która porzuciła go dla innego mężczyzny. Pewnego dnia rybak znika. Wkrótce potem do domu niespodziewanie powraca jego była żona.

Phuttiphong Aroonpheng przez wiele lat zbierał informacje na temat kryzysu uchodźczego Rohingya – masowego exodusu muzułmańskiej ludności Rohingya z Mjanmy około roku 2015 – spowodowanego prześladowaniami i przemocą ze strony aparatu państwa. Wielu Rohingya zdecydowało się wtedy uciec do Tajlandii właśnie przez graniczne miasteczko Mae Sot, gdzie Phuttiphong Aroonpheng umieścił akcję filmu krótkometrażowego z 2015 roku „Diabelski Młyn” („Ferris Wheel”), stanowiącego preludium do „Diabła morskiego”. Jednak w swoim pełnometrażowym debiucie reżyser nie stawia sobie za cel wiernego odtworzenia kryzysu, lecz snuje uniwersalną opowieść o doświadczeniu migracji i jej konsekwencjach dla tożsamości – zwłaszcza wtedy, gdy migracja wiąże się z traumatycznymi przeżyciami pozostającymi poza kontrolą jednostki.

tekst:
Maja Korbecka

Phuttiphong Aroonpheng

Urodzony w 1976 roku Phuttiphong Aroonpheng ukończył studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Silpakorn w Bangkoku. W 2009 roku brał udział w Azjatyckiej Akademii Filmowej w Busan i został wybrany jednym ze stypendystów Asian Public Intellectuals przez Nippon Foundation. Jego filmy krótkometrażowe były prezentowane na festiwalach m.in. w Busan, Rotterdamie, Hamburgu i Singapurze. Pracuje też jako operator filmowy, jest autorem zdjęć do filmów „Vanishing Point” (2015, reż. Jakrawal Nilthamrong), „The Island Funeral” (2015, reż. Pimpaka Towira) i „Dolphins” (2014, reż. Waleed Al-Shehhi). „Manta Ray” to jego pełnometrażowy debiut reżyserski, którego premiera odbyła się na MFF w Wenecji. W 2023 roku Phuttiphong Aroonpheng ukończył swój drugi film pełnometrażowy „Morrison”, historię mężczyzny, który powraca do rodzinnej miejscowości, by nadzorować renowację starego hotelu.

Filmografia:

2006 Going to the Sea

2006 R Train

2006 Retrospection

2007 Rak por peang / The Most Beautiful Man in the World

2009 A Suspended Moment

2009 My Image Observes Your Image If It is Possible to Observe It

2010 Sukati / A Tale of Heaven

2015 Chingcha-sawan / Ferris Wheel

2018 Diabeł morski / Kraben rahu / Manta Ray

2023 Morrison

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.