Pięć Smaków w Domu

Septet: Opowieść o Hongkongu

Septet: The Story of Hong Kong / Qi ren yue dui
reż. Ann Hui, Sammo Hung, Ringo Lam, Patrick Tam, Johnnie To, Hark Tsui, Yuen Woo-ping
Hongkong 2020, 113’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
śr 16 lis, 20:30
Muranów
Uroczyste otwarcie
Uroczyste otwarcie
Muranów
sb 19 lis, 21:00
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Busan IFF 2020 Tokyo FILMeX 2020 - Nagroda Publiczności
O filmie
Hongkong 2020
Czas trwania: 113’
reżyseria: Ann Hui, Sammo Hung, Ringo Lam, Patrick Tam, Johnnie To, Hark Tsui, Yuen Woo-ping
scenariusz: Kin-Yee Au, Sammo Hung, Ringo Lam, Lou Shiu-wa, Melvin Luk, Roy Szeto, Johnnie To, Tsui Hark, Yau Nai-hoi
zdjęcia: Man Lung Choi
montaż: Mary Stephen
obsada: Simon Yam, Lam Suet, Francis Ng, Tony Wu, Timmy Hung
producent: Elaine Chu, Johnnie To
produkcja: China Film Media Asia, Media Asia Films, Milky Way Image Company
język: kantoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Septet: Opowieści o Hongkongu to siedem filmowych nowel, których wspólnym tematem jest miasto. Każda historia rozgrywa się w kolejnej dekadzie z życia tego niezwykłego miejsca. Mamy więc wspomnienie Sammo Hunga z wymagającej szkoły opery kantońskiej, w której uczył się każdy późniejszy mistrz kina sztuk walki. Wybieramy się na spacer ulicami zbyt szybko zmieniającego się Hongkongu ze wzruszająco zagubionym Simonem Yamem w obiektywie Ringo Lama, który zmarł niedługo po zakończeniu zdjęć. Odkrywamy wreszcie szaloną futurystyczną wizję miasta, stworzoną przez obdarzonego nieskończoną wyobraźnią Tsui Harka.

Na pomysł zestawienia siedmiu opowieści o Hongkongu, jakiego już nie ma, wpadł Johnnie To, który zaprosił do współpracy wielkich mistrzów złotego okresu tej kinematografii. Początkowo film miał być dokumentem, ostatecznie powstała nowelowa fabuła, którą każdy ze współtwórców wzbogacił swoim stylem, wspomnieniami i emocjami. Wzruszające, pełne nostalgii i tęsknoty za dawnymi (lepszymi?) czasami, błyskotliwe miniatury są zarówno hołdem, jak i pożegnaniem z nieuchronnie domykającym się okresem w historii.

tekst:
Marcin Krasnowolski

Ann Hui

Urodzona w 1947 roku w Mandżurii. Absolwentka University of Hong Kong i London Film School. Reżyserka, scenarzystka, producentka, aktorka. Jedna z czołowych postaci Hongkońskiej Nowej Fali. Zdobyła uznanie jako autorka filmów poruszających kontrowersyjne społeczne tematy, m.in. w swojej Trylogii wietnamskiej.

Sammo Hung

Choreograf sztuk walki, aktor (w ponad 200 filmach!), reżyser i producent, jedna z osób, które swoją wszechstronnością odmieniły na zawsze kino hongkońskie. Jako dziecko Sammo Hung trafił do szkoły opery pekińskiej, gdzie ćwiczył sztuki walki m.in. z Jackie Chanem. W filmie zadebiutował, mając 9 lat. W wieku 14 lat został asystentem reżysera scen akcji na planie Come Drink with Me Kinga Hu. Jako aktor pojawił się w Wejściu smoka, w którym mierzył się z Brucem Lee. Dużym sukcesem był wyreżyserowany przez niego Enter the Fat Dragon z 1978 roku, komediowa wariacja na temat filmów kung-fu, która zaszufladkowała Hunga w tym podgatunku na długie lata.

Ringo Lam

Hongkoński reżyser, scenarzysta i producent urodzony w roku 1955. Znany przede wszystkim z filmów sensacyjnych z wyraźnym zabarwieniem społecznym. Często pracował z Chow Yun-fatem, który wystąpił w Mieście w ogniu, najbardziej znanym filmie Lama. Stał się on podstawą scenariusza do Wściekłych psów Tarantino. W połowie lat 90., podobnie jak wielu jego kolegów, wyjechał do Hollywood. Jego pierwszy zrealizowany tam film to Maksimum ryzyka z Van Dammem. Lam zmarł w grudniu 2018 roku. Septet… to jego ostatnia praca.

Patrick Tam

Reżyser i montażysta, urodzony w 1948 roku. Jak wielu hongkońskich twórców zaczynał od pracy w telewizji, gdzie wyreżyserował ponad 30 filmów. Reżyser ośmiu filmów pełnometrażowych, z których siedem zrealizował w latach 80. Scenariusz do jego Final Victory z 1987 roku napisał Wong Kar Wai, któremu Tam zmontował Dni naszego szaleństwa. Dzisiaj reżyser rzadko staje za kamerą, ale jego telewizyjne prace z lat 70. i 80. uchodzą za nadal nieodkryte przez międzynarodową publiczność arcydzieła Hongkońskiej Nowej Fali.

Johnnie To

Urodzony w 1955 roku hongkoński reżyser, scenarzysta, producent, autor filmów w wielu gatunkach i stylistykach, najbardziej znany jako mistrz kina gangsterskiego (m.in. Misja, Wybór mafii, PTU). Nagradzany na wielu festiwalach, legendarny twórca, który pod koniec lat 90. XX wieku wziął na siebie misję utrzymania wysokiej formy kina hongkońskiego – co kontynuował przez ponad dekadę. To jest ceniony za umiejętność łączenia celnych społecznych obserwacji z dynamicznym obrazem i niekonwencjonalną narracją. Obecnie coraz częściej realizuje filmy w koprodukcji z Chinami.

Wybrana filmografia:

1980 Bik seoi hon saan dyut meng gam / The Enigmatic Case

1989 Ah-long dik gu si / All About Ah-long

1995 Mou mei san taam / Loving You

1998 Bohater nie umiera nigdy / Chan sam ying hung / A Hero Never Dies

2001 Miłość na diecie / Sau sun nam nui / Love on a Diet

2003 Daai zek lou / Running on Karma

2005 Wybór mafii / Hak se wui / Election

2007 Psychodetektyw / San taam / Mad Detective

2012 Kartel / Du zhan / Drug War

2016 Trójka / San ren xing / Three

Hark Tsui

Reżyser, scenarzysta i producent urodzony w Wietnamie w 1950 roku, tworzący w Hongkongu i w Chinach, artysta kluczowy dla rozwoju współczesnego kina mainstreamowego na świecie. Karierę zaczynał jako twórca nowofalowy, ale szybko zainteresował się produkcją stricte komercyjną. Jako niezmordowany innowator, odświeżał kolejne gatunki kina chińskojęzycznego, odnosząc sukcesy kasowe i rozsławiając globalnie hongkońską kinematografię. Pierwszy na świecie połączył elementy kina sztuk walki z cyfrowymi efektami specjalnymi (w Zu Warriors z 1983 roku), co dzisiaj jest podstawą opowiadania w filmach akcji. Obecnie pracuje w Chinach, realizując propagandowe blockbustery.

Yuen Woo-ping

Legendarny choreograf sztuk walk i reżyser, urodzony w 1945 roku. Pracę choreografa scen walki podjął na początku lat 70., a pod koniec tej dekady jako reżyser odniósł wielki sukces komediami kung-fu z Jackie Chanem (m. in. Pijany mistrz z 1978 roku), zmieniając sposób myślenia twórców i widzów o tym gatunku. Jako wybitny specjalista otrzymywał często propozycje pracy w Hollywood, dał się dopiero namówić twórcom Matriksa, gdy otrzymał zapewnienie, że aktorzy przed zdjęciami przejdą paromiesięczny trening fizyczny. Odpowiadał także za walki m.in. w dylogii Kill Bill Tarantino, Przyczajonym tygrysie, ukrytym smoku Lee i Wielkim mistrzu Wong Kar Waia.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.