Archiwum - 3. Festiwal "Kino w Pięciu Smakach"
Nimfa
Opis filmu
Początek przypomina starą baśń - dawno temu w lesie młoda kobieta wpadła w sidła dwóch mężczyzn. Niedługo potem odnaleziono martwe ciała obu napastników, pływające w pobliskim strumieniu. Nikt nie wiedział, co się stało z kobietą, ani kto ocalił jej życie, ale silnie obecna w tajskiej kulturze wiara w niematerialny, wypełniony różnymi istotami świat, usuwa wątpliwości. Bohaterowie „Nimfy”, małżeństwo May i Nop żyją w martwym związku w scenerii chłodnej azjatyckiej metropolii. Mężczyzna oddaje się pasji i pracy - fotografowaniu, kobieta miewa romanse. Kiedy Nop dostaje kolejne zlecenie - ma zrobić serię zdjęć dzikiej przyrody, jedzie do lasu, zabierając ze sobą żonę. Film zachwyca zmysłowością i wyrafinowaną formą. Brak jasnej granicy pomiędzy realnością wydarzeń, a ich wizualizacją, będącą udziałem bohaterów tworzy atmosferę tajemniczości. Gęsty, dziwny, pełen dźwięków las, realne miejsce dramatu jest tu metaforą. Ratararuang opowiada o przeżywaniu straty, o sensie straty. O procesie, który naraża bohaterów na próby jak w baśni, które nie odwrócą nieuchronności losu, przez które jednak trzeba przejść, by proces się dopełnił.
Pen-ek Ratanaruang
Urodził się w Bangkoku w 1962 r. Artystyczne wykształcenie zdobył w Pratt Institute w Nowym Jorku i tu zaczął karierę w reklamie jako grafik i rysownik. Po powrocie do rodzinnego Bangkoku, Pen-ek pracował przez 5 lat jako dyrektor artystyczny w znanej agencji reklamowej Leo Burnett. Zajął się reżyserowaniem telewizyjnych reklamówek, które przyniosły mu liczne nagrody. Jego pierwszym filmem, który zdobył rozgłos międzynarodowy był 6IXTYNIN9 z 1999 r. - tajski kandydat do nagrody Oscara w konkurencji filmów nieangielskojęzycznych. Również jego kolejne filmy, zwłaszcza Last Life in Universe, Ploy i Nymph cieszyły się szerokim uznaniem na międzynarodowych festiwalach. Reżyser jest uważany za jednego z twórców sukcesów nowej fali w kinie Tajlandii. Zapoczątkował trend retro, czerpiący z motywów tajskiej kultury pop. Jest jednym z pierwszych tajskich reżyserów, którzy realizując swoje filmy nawiązali współpracę z zagranicą. Jego ostatni obraz Nymph miał premierę światową w tym roku podczas festiwalu filmowego w Cannes.
2014: The Life Of Gravity
2013: Paradoxocracy
2011: 60 Seconds of Solitude in Year Zero
2011: Headshot
2009: Nymph (Nang Mai)
2009: Sawasdee Bangkok (krótkometrażowy)
2007: Ploy
2006: Invisible Waves
2006: Twelve Twenty (krótkometrażowy)
2006: Total Bangkok (krótkometrażowy)
2003: Last Life In The Universe
2001: Mon-Rak Transistor
1999: 6ixtynin9
1997: Fun Bar Karaoke