Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Hard Boiled. Dzieci triady

Hard Boiled / Lat sau san taam
Hongkong 1992, 128’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: John Woo
scenariusz: John Woo, Barry Wong, Gordon Chan
zdjęcia: Wong Wing-hang
montaż: Jack Ah, Kai Kit-wai, John Woo, Dawid Wu
muzyka: Michael Gibbs
obsada: Chow Yun-fat, Tony Chiu Wai Leung, Teresa Mo, Phillip Kwok, John Woo
producent: Terence Chang, Linda Kuk
produkcja: Golden Princess Film Production Limited, Milestone Pictures, Pioneer LDC
język: kantoński, angielski
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

Hong Kong Film Award 1993 – najlepszy montaż / Best Editing

Opis filmu

Ostatnie hongkońskie dzieło Johna Woo przed przeprowadzką do Fabryki Snów uchodzi za portfolio jego możliwości i jest ostatecznym głosem w dziedzinie "analogowego" kina sensacyjnego. David Bordwell nazywał "Hard Boiled. Dzieci triady" antologią scen akcji. I rzeczywiście – ten film to od pierwszej do ostatniej minuty wybuchowy spektakl napędzany czystą adrenaliną.

Chow Yun-fat po raz pierwszy gra u Johna Woo stróża prawa  reżyser zdecydował się na zmianę, aby zdopingować do lepszej pracy hongkońską policję. Z moralnego puntu widzenia to jednak ten sam bohater, co gangster z "Lepszego jutra" czy "Killera". Tequila jest niepokornym, twardym gliniarzem, który do swoich obowiązków podchodzi ze śmiertelną powagą, a po godzinach zamienia się w jazzowego saksofonistę. Aby rozpracować potężną organizację przestępczą, łączy siły z Alanem, policjantem pracującym pod przykrywką w szeregach triady. Ich praca daleka jest od policyjnej rutyny – to następujące jedna po drugiej, efektowne konfrontacje z dziesiątkami przeciwników, będące zapierającym dech baletem śmierci i zniszczenia. Finałowe starcie, trwające prawie 40 minut, rozgrywa się w opanowanym przez członków triady szpitalu. Daje się tu wyczuć apokaliptyczny lęk przed niejasną przyszłością Hongkongu, który za pięć lat miał zostać przekazany Chinom.

Woo perfekcyjnie panuje nad  filmową materią  "Hard Boiled. Dzieci triady" to popis jego wybitnej wizualnej wyobraźni i olśniewającej choreografii. To także ekscytujące zwieńczenie nurtu heroic bloodshed i godne podsumowanie najważniejszego okresu w historii hongkońskiego kina  po roku 1992 filmy MADE in HK już nigdy nie były takie same.

Co ciekawe 15 lat później Woo zdecydował się na kontynuację przygód Tequili pod postacią… gry wideo ("Stranglehold").

Marcin Krasnowolski

John Woo

Urodzony w 1946 roku w południowych Chinach, wychowywał się w Hongkongu. Karierę zaczynał jako asystent reżysera w legendarnym Shaw Brothers Studio (pomagał m.in. Changowi Chehowi, legendzie kina wuxia). Zadebiutował w roku 1973, ale przełomem okazało się dopiero "Lepsze jutro" z 1986 roku, zrealizowane przy współpracy z Tsuiem Harkiem. Kolejne hongkońskie filmy Woo potwierdziły jego reputację mistrza sekwencji akcji – eksperymenty z montażem i brawura z jaką łączył konwencje gatunkowe zachodniego kina z filozofią kina Wschodu wydatnie przyczyniły się do rozwoju współczesnego języka filmowego. Po roku 1992 Woo wyjechał do Hollywoodu, gdzie odniósł spore sukcesy, m. in. za sprawą "Bez twarzy" i drugiej części serii "Mission Impossible". Zdecydował się wrócić do Chin, gdy ta rosnąca w siłę kinematografia stworzyła mu możliwość realizacji wysokobudżetowych filmów. Jego najnowszym dziełem jest dwuczęściowe "The Crossing", nazwane chińskim "Titanikiem".

Wybrana filmografia:

1986 Lepsze jutro / Better Tomorrow
1987 Lepsze jutro 2 / Better Tomorrow II
1989 Killer
1990 Kula w łeb / Bullet in the Head
1991 Był sobie złodziej / Once a Thief
1992 Hard Boiled. Dzieci Triady / Hard Boiled
1997 Bez twarzy / Face/Off
2000 Mission: Impossible 2 / Mission: Impossible II
2015 The Crossing

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.