Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Nowe Kino Azji
Konkursowa sekcja Pięciu Smaków ma na celu uchwycenie tego, co w kinie Dalekiego Wschodu najciekawsze i najlepsze.
Filmy sekcji to dzieła debiutujących i mniej znanych twórców, posługujące się często innowacyjną formą, opowiadające o ważnych problemach społecznych, o kondycji ludzi mieszkających w szybko rozwijającym się regionie świata, o wyzwaniach jakie przed nimi stoją w obliczu gwałtownych zmian.
To kino prowokujące do dyskusji, dotykające trudnych tematów, wydobywające na światło dzienne zapomniane historie. To także ciepłe i optymistyczne opowieści o ludzkich losach, intymne portrety, żywe emocje zrozumiałe pod każdą szerokością geograficzną.
Najlepszy film 9. edycji Pięciu Smaków wybierze People's Jury, złożone z 11 pasjonatów kina azjatyckiego.
0,5 mm, reż. Momoko Ando
Filmem, który znalazł się zarówno w konkursie, jak i retrospektywie poświęconej kinu japońskich reżyserek, jest "0,5 mm". W roli głównej wystąpiła w nim siostra reżyserki, uznawana za jedną z najlepszych aktorek młodego pokolenia i muzę niezależnego japońskiego kina, charyzmatyczna Sakura Ando. Słodko-gorzka opowieść o kobiecie w niekonwencjonalny sposób zajmującej się opieką nad starszymi ludźmi została entuzjastycznie przyjęta przez rodzimą widownię i krytyków.
0,5 mm, reż. Momoko Ando
Cień za księżycem, reż. Jun Robles Lana
Wśród tytułów twórców znanych publiczności Pięciu Smaków będzie "Cień za księżycem" Juna Roblesa Lany, filipińskiego reżysera doskonale przyjętego na zeszłorocznym festiwlu filmu "Bwakaw". Tym razem filipiński twórca mierzy się z tematyką wojenną, opowiadając o skutkach konfliktu poprzez metaforę: jego film to stylowa, gęsta emocjonalnie psychodrama, której bohaterowie, uwikłani w miłosny trójkąt, zamknięci są w opuszczonej chacie, na ziemi niczyjej między obszarami działań wojska i partyzantów.\
Ciepło, cieplej, gorąco, reż. Jody luk
Debiutancki film hongkońskiej reżyserki to historia trzech przyjaciółek ze szkoły, spędzających ze sobą wakacje. Dwie z nich umawiają się na płatne randki. Lato pod wspólnym dachem okaże się próbą dla wzajemnej lojalności, okazją do wypróbowania całkiem nowych doświadczeń i ryzykownych zabaw.
Krokodyl, reż. Francis Xavier Pasion
Konkurs to także filmy szeroko dyskutowane i nagradzane na międzynarodowych festiwalach, do których należy "Krokodyl", nagrodzony na festiwalach Cinemalaya, w Tokio i Vesoul. Filipiński film na pograniczu fabuły i dokumentu opowiada o skutkach tragicznej śmierci dziewczynki, zaatakowanej przez tytułowego drapieżnika. Uznanie krytyków zdobyły zwłaszcza niezwykłe zdjęcia doświadczonego operatora Neila Dazy.
Ojciec, syn i inne historie, reż. Phan Dang Di
Nowy film zaprezentuje też Phan Dang Di, autor "Nie bój sie, Bi" - jednego z nielicznych filmów z Azji Południowo-Wschodniej, który w ostatnich latach doczekał się w Polsce kinowej dystrybucji. Prezentowany na Berlinale "Ojciec, syn i inne historie" to historia studenta fotografii, podkochującego się w swoim współlokatorze i zmagającego z konserwatywnym ojcem. Reżyser opowiada o Wietnamie przełomu wieków – nowych modelach życia, nowych aspiracjach, nowej wolności, ale także o impasie związanym z przewartościowaniem społecznych wzorców.
Ostatni AKT, reż. Kulikar Sotho
Ważnym punktem przeglądu będzie "Ostatni akt", który został ogłoszony tegorocznym kambodżańskim kandydatem do Oscara. Pełnometrażowy debiut producentki i scenarzystki Kulikar Sotho opowiada o ambitnej dziewczynie, która poprzez rodzinną historię poznaje tragiczne losy kinematografii swojego kraju i sama staje za kamerą, by zrekonstruować zakończenie jednego z nielicznych ocalałych filmów.
OTwórz mi drzwi, reż. July Jung
Debiutancki obraz July Jung to niepokojąca, inteligentnie skonstruowana psychodrama, która spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyków po premierze w Cannes.
Reżyserka portretuje w nim nieduże koreańskie miasto schowane wśród gór nad brzegiem morza. Dla Young-nam, policjantki przeniesionej tu z Seulu, aklimatyzacja nie będzie łatwa. Mieszkańcy – i współpracownicy – nie są przyzwyczajeni do tego, by kontrolowała ich młoda kobieta. Mają swoje sprawy, do których przybyszka z wielkiego miasta nie powinna się wtrącać. Uwagę Youn-nam przykuwa tymczasem postać zaniedbanej dziewczynki z sąsiedztwa.
Siti, kobieta z wysp, reż. Eddie Cahyono
Subtelny portret Siti - młodej matki, która w ciągu dnia pracuje sprzedając przekąski ludziom wypoczywającym na plaży, a wieczorami zarabia w lokalnym klubie karaoke. Mimo że film portretuje życie uboższych mieszkańców Indonezji, czarno-biały film Eddiego Cahyono nie jest kolejną przygnębiającą opowieścią o biedzie i nieszczęściu. Neorealistyczna konwencja wynosi go na poziom uniwersalnej historii o emancypacji i walce o siebie, o roli bliskości i wsparcia, które może przyjść z nieoczekiwanej strony.
Tanatos Pijany, reż. Chang Tso-chi
Mocna, przesycona czarnym liryzmem historia dwóch braci z przedmieść Tajwanu. Młodszy pracuje dorywczo byle gdzie, co jest powodem nieustannych kłótni z wiecznie pijaną matką. Starszy właśnie wrócił ze Stanów, gdzie rzucił go chłopak. Jeden szuka bliskości w przyjaźni z młodą prostytutką, która nie mówi, ale ma najbardziej zwariowane pomysły na spędzanie czasu. Drugi chce się zaczepić w showbiznesie i marzy o ukojeniu smutku w ramionach przystojnego tancerza.
Tanatos pijany, reż. Chang Tso-chi
Tylko tam pada światło, reż. Mipo O
Niezależne japońskie kino w najwyższej formie. Gęsta od emocji adaptacja powieści Yasushiego Sato z 1989 roku, której fabułę reżyserka przenosi we współczesne realia, obierając za głównych bohaterów mężczyznę z przeszłością i dziewczynę po przejściach spotykających się na przedmieściach miasta Hakodate na Hokkaido.
Społeczna i psychologiczna głębia, jaką udało się osiągnąć Mipo O, sprawiła, że krytycy okrzyknęli reżyserkę nadzieją japońskiego kina.
Wiedźma, reż. Yoo Young-sun
Portret korporacyjnego środowiska stał się dla debiutującego reżysersko Yoo Young-suna świetnym tłem dla psychologicznego thrillera: anonimowi pracownicy, pojawiające się nie wiadomo skąd plotki, atmosfera podejrzeń i walki o wpływy. Reżyser minimalistycznymi środkami buduje atmosferę napięcia, odkrywając kolejne tajemnice z przeszłości bohaterek. Precyzyjnie zapętlony scenariusz to rzetelnie odrobiona lekcja z koreańskiego i japońskiego horroru, a wcielająca się w główną rolę Park Ju-hee w mistrzowski sposób łączy niewinność ze ścinającym krew w żyłach okrucieństwem.