Pięć Smaków w Domu

Terroryści (1986)

The Terrorizers / Kongbu fenzi
reż. Edward Yang
Tajwan 1986, 108’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Sprawdź dostępność!
Pokazy w kinie
sb 19 lis, 12:30
Muranów
Muranów
śr 23 lis, 18:00
Muranów
Muranów
Dostępność online
18 listopada – 1 grudnia
Materiały dodatkowe
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Golden Horse FF 1986 Golden Horse FF 1986 - najlepszy film Locarno FF 1987 - Srebrny Leopard Asia-Pacific FF 1987 - najlepszy scenariusz British Film Institute Awards 1987 - Sutherland Trophy
O filmie
Tajwan 1986
Czas trwania: 108’
reżyseria: Edward Yang
scenariusz: Hsiao-Yeh, Edward Yang
zdjęcia: Chang Chan
montaż: Liao Ching-Sung
muzyka: Weng Xiao-Liang
dźwięk: Tu Duu-Chih
VFX supervisor: Tsao Chu-Chung
obsada: Cora Miao, Lee Li-Chun, King Shih-Chieh, Ku Pao-Ming
producent: Lin Teng-Fei, Hsu Kuo-liang
producent wykonawczy: Raymond Chow
produkcja: Central Motion Pictures Corporation
język: mandaryński, hokkien
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Miasto to przestrzeń podziałów i transgresji, nieustannego ruchu pełnego przypadkowych spotkań i czołowych zderzeń. Jednoczesność wydarzeń sprawia, że różnica między przypadkiem i przeznaczeniem zanika. Młody fotograf zaczyna interesować się dziewczyną, którą uchwycił na zdjęciu, gdy uciekała z mieszkania podczas policyjnej obławy. Pisarka zmaga się z kryzysem twórczym i małżeńską rutyną. Jej mąż pracuje jako technik laboratoryjny i nieustannie liczy na awans, żyjąc w przekonaniu, że jego głównym obowiązkiem jest zapewnienie żonie dobrobytu. Pewnego dnia jeden dowcip telefoniczny nieoczekiwanie zmienia życie bohaterów.  

Edward Yang daje tu popis swojego zamiłowania do zawiłych konstrukcji narracyjnych, które wciągają widza w głąb świata przedstawionego. Reżyser bawi się rekwizytami – telefonem, aparatem fotograficznym, pistoletem – i czyni z nich katalizatory chaosu. Teoretyk Frederic Jameson określił Terrorystów modelowym filmem postmodernistycznym z uwagi na polifoniczną narrację i obraz fragmentaryzacji przestrzeni miejskiej. Chociaż przez trzy dekady od jego realizacji wiele rzeczy się zmieniło, Terroryści nadal oddają sedno współczesnej wielkomiejskiej codzienności.

tekst:
Maja Korbecka

Edward Yang

Urodził się w 1947 roku w Szanghaju. Jego ojciec pochodził z południowej prowincji Guangdong, a matka z Hebei na północy Chin. Oboje wywodzili się ze zubożałych rodzin inteligenckich, w Szanghaju wykonywali pracę biurową w strukturach rządu nacjonalistycznego. Dwa lata po narodzinach Yanga, cała rodzina przeniosła się do Tajpej w związku z przejęciem władzy w Chinach przez partię komunistyczną. Pomimo fascynacji architekturą i filmem, Edward Yang wybrał studia inżynieryjne. Po ich ukończeniu wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by nadal kształcić się w kierunku komputerowego designu. Po siedmiu latach pracy w Seattle jako programista zdecydował się wrócić na Tajwan i rozpocząć karierę filmową. Po ukończeniu filmu krótkometrażowego Oczekiwanie, w ramach nowelowej produkcji W naszych czasach inicjującej Tajwańską Nową Falę, Yang zadebiutował w 1983 roku niespełna 3-godzinnym filmem Tego dnia na plaży. W ciągu swojej prawie 30-letniej kariery, Edward Yang tworzył różnorodne filmy. Jego trzeci film, postmodernistyczna tragikomedia Terroryści, odniósł sukces kasowy i zyskał uznanie krytyki. Film zdobył Srebrnego Lamparta na MFF w Locarno w 1987 roku i nagrodę dla najlepszego filmu podczas Golden Horse Film Awards. Kolejne filmy Yanga – wielokrotnie nagrodzony na festiwalach epicki obraz rzeczywistości Tajpej lat 60-tych Jasny dzień lata, komediowa Konfucjańska konsternacja i gangsterski Madżong – okazały się klęskami finansowymi. Zrealizowany w koprodukcji z Japonią ostatni film Edwarda Yanga, I raz, i dwa, przyniósł mu nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes w 2000 roku. Po wygranej w Cannes reżyser rozpoczął pracę nad wieloma projektami: animacją Wiatr, stroną internetową z autorskimi komiksami Miluku.com, czy scenariuszem do adaptacji Ostrożnie, pożądanie, jednak żaden z nich nie został ukończony. Edward Yang zmarł w 2007 roku w Kalifornii na raka okrężnicy. 

Wybrana filmografia:

1982 W naszym czasie / Guangyin de gushi / In Our Time (segment Oczekiwanie / Zhiwang / Expectation)

1983 Tego dnia na plaży / Haitan de yi tian / That Day, on the Beach

1985 Historia z Tajpej / Qingmei zhuma / Taipei Story

1986 Terroryści / Kongbu fenzi / Terrorizers

1991 Jasny dzień lata / Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day

1994 Konfucjańska konsternacja / Duli shidai / A Confucian Confusion

2000 I raz, i dwa / Yi Yi / A One and a Two

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.