Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Folklor: Pob

Folklore: POB / Peeh Pob
Tajlandia, Singapur 2018, 62’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Pen-ek Ratanaruang
scenariusz: Pen-ek Ratanaruang
zdjęcia: Chankij Chamnivikaipong
montaż: Padtamanadda Yukol
muzyka: Wuttipong Leetrakul
dźwięk: Akritchalerm Kalayanamitr
obsada: Nuttapon Sawasdee, Parama Wutthikornditsakul, Thomas Burton Van Blarcom
producent: Audrey Wee, Tan Fong Cheng, Huang Junxiang, Chanel Xu, Soros Sukhum
producent wykonawczy: Eric Khoo, Jonathan Spink, Jessica Kam, Garon De Silva
produkcja: HBO Asia, Zhao Wei Films, 185 Films
właściciel praw: HBO Asia
źródło kopii: HBO Asia
język: tajski, angielski
barwa: kolor i cz.-b.

Nagrody i festiwale

IFF Toronto 2018

Opis filmu

W bogatej dzielnicy dochodzi do morderstwa. Amerykanin John Conrad, który niedawno przeprowadził się do Tajlandii, by przejąć stanowisko dyrektora międzynarodowego koncernu, zostaje znaleziony z rozprutym brzuchem, usuniętymi wnętrznościami i kawałkiem sera w ustach. Manop, dziennikarz w trudnej sytuacji finansowej, przyjeżdża na miejsce zbrodni zrobić reportaż. Tam spotyka niespodziewanego gościa - krwiożerczego ducha Poba znanego z tajskich podań ludowych. Dziennikarz zawiązuje z upiorem układ, przeprowadza z nim wywiad i dowiaduje się o traumatycznych doświadczeniach z zeszłej nocy. Okazuje się, że bariera językowa i różnica kulturowa tyczy się także zaświatów.

Pen-ek Ratanaruang w satyryczny sposób obrazuje środowisko expatów w Azji Południowo-Wschodniej i brak wiedzy na temat lokalnych obyczajów czy kultury. Przenosi motyw znany z “Upiora z Canterville” Oscara Wilde’a i wprowadza w kontekst neokolonialny. Strona wizualna filmu przypomina estetykę klasycznych horrorów studia Universal, przełomowy serial "Folklor" produkcji HBO Asia poszerza kanon duchów i potworów o równie wyrazistego i przerażającego tajskiego ducha Poba.

więcEJ o serialu Folklor

Maja Korbecka

Pen-ek Ratanaruang

Urodzony w 1962 roku w Bangkoku, absolwent wydziału historii sztuki nowojorskiego Pratt Institute, gdzie studiował w latach 1977-85. Rozpoczął pracę jako ilustrator i dizajner, następnie od 1993 roku działał w Film Factory w Bangkoku, gdzie spotkał Wisita Sasanatienga. Obaj reżyserzy są współcześnie zaliczani do czołowych twórców tajskiej nowej fali. W Film Factory Pen-Ek nakręcił kilka reklam, które odniosły duży sukces i zdobyły liczne nagrody. Kilka lat później zadebiutował filmem “Fun Bar Karaoke”, którego premiera odbyła się na MFF w Berlinie. W latach 2000 reżyser zaangażował się w serię pan-azjatyckich produkcji, współpracując między innymi z filmowcami z Japonii, Korei Południowej i Hongkongu. Ostatnio dzieli czas między wspólne projekty i autorskie filmy.

Wybrana filmografia:

1997 Fun Bar Karaoke
1999 69 / 6ixtynin9 / Ruang Talok 69
2001 Monrak Transistor
2003 Ostatnie życie we wszechświecie / Last Life in the Universe / Ruang Rak Noi Nid Mahasan
2006 Niewidzialne fale / Invisible Waves
2007 Ploy
2009 Nymph / Nang mai
2011 Headshot: Mroczna karma / Headshot
2014 The Life of Gravity / Raeng dueng dood
2017 Samui Song

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.