Archiwum - 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Kronika czułości
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Dwie kobiety o niewyparzonych językach i neurotycznej osobowości. Ich artystyczne ambicje. Frustracje. Mężczyźni. Przyjaciółki. Urocze wąskie uliczki między parterowymi pekińskimi hutongami, które wkrótce znikną pod buldożerami deweloperów. Dysputy na kampusach szkoły filmowej, walka z przeciekającym dachem, niezdrowe jedzenie i nocne powroty do domu ulicami szybko zmieniającego się miasta.
W swoim błyskotliwym debiucie Yang Mingming portretuje świat, w którym pobrzmiewają echa almodovarowskiej emocjonalności i allenowskiej czarnej ironii. Jesteśmy jednak w Chinach, w drugiej dekadzie XXI wieku, a głównymi bohaterkami są matka i córka, pogrążone w niekończących się kłótniach i – najwyraźniej – nie potrafiące bez siebie żyć. Yang z niezwykłym psychologicznym wyczuciem kreśli skomplikowaną dynamikę rodzinnych kobiecych relacji, w których toksyczna nadopiekuńczość łączy się z twórczą rywalizacją, a bezwarunkowa solidarność graniczy ze stosem wzajemnych oskarżeń. Choć film powstał na innym kontynencie, a jego bohaterka jest już dorosłą kobietą, nie sposób nie dostrzec analogii z amerykańską "Lady Bird" Grety Gerwing. Równocześnie film Yang to także portret szybko zmieniających się Chin i młodego pokolenia mieszkańców miast – ambitnych, pełnych determinacji, szukających swojej tożsamości w realiach diametralnie innych od tych, z którymi mierzyli się ich rodzice.
Jagoda Murczyńska
Yang Mingming
Urodzona w Pekinie w 1987, absolwentka Narodowej Akademii Chińskich Sztuk Teatralnych. Zadebiutowała krótkometrażowym filmem "Female Directors", uznanym za jeden z najciekawszych niezależnych chińskich filmów 2012 roku i pokazany na wielu festiwalach. Współpracowała z Yangiem Chao, pracując jako montażystka jego "Rzeki czasu".
2012 Female Directors (kr.m.)
2018 Rou qing shi / Girls Always Happy