Kto przyjedzie na 16. edycję Pięć Smaków? Przedstawiamy gości festiwalu
Na Pięciu Smakach nie ma czerwonych dywanów, ani wystawnych bankietów. Jest za to atmosfera bliskości i wspaniali widzowie, ciekawi każdego aspektu powstawania filmów. To dlatego tak lubią przyjeżdżać tu artyści – w tym roku z Japonii, Indonezji, Filipin, Tajwanu i Tajlandii.
Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że po dwóch latach przerwy będziemy mogli ponownie powitać w Warszawie reżyserki i reżyserów, których filmy trafiły do tegorocznego programu. Będzie to świetna okazja, by podczas spotkań zorganizowanych po projekcjach zapytać samych twórców o najdrobniejsze szczegóły ich artystycznej wizji.
Goście 16. Pięciu Smaków
Martika Ramirez Escobar
Filipińska reżyserka i autorka zdjęć urodzona w Manilii w 1992 roku. Zanim zadebiutowała filmem Niech żyje Leonora!, zrealizowała szereg krótkich metraży, które zwróciły uwagę festiwalowej społeczności, pracowała też w lokalnych firmach produkcyjnych.
Sorayos Prapapan
Urodzony w 1986 roku tajski reżyser filmowy, montażysta, dźwiękowiec i producent. Jest twórcą wielu krótkich metraży, które były pokazywane na festiwalach w Wenecji, Locarno, Rotterdamie i Clermont-Ferrand. Arnold jest wzorowym uczniem to jego fabularny debiut, który trafił do konkursu festiwalu w Locarno. Według Sorayosa film stał się formą buntu przeciw rządowej indoktrynacji i propagandzie, jaka od lat jest obecna w tajskim systemie edukacji.
Kamila Andini
Indonezyjska reżyserka urodzona w 1986 roku. Będąc córką reżysera Garina Nugroho, Andini nie chciała pracować w jego cieniu. Początkowo skupiła się na fotografii i wyjechała do Australii studiować socjologię. Po powrocie do ojczyzny reżyserowała teledyski i filmy dokumentalne. Nad swoim debiutem fabularnym, The Mirror Never Lies, pracowała ponad dwa lata, by ostatecznie zaprezentować go w 2011 roku. Yuni to jej trzeci film pełnometrażowy.
Ho Wi Ding
Urodzony w 1971 roku reżyser pochodzenia malezyjskiego, pracujący głównie na Tajwanie. Po studiach w Nowym Jorku przeniósł się do Tajpej. Zaczął tam pracę w branży reklamowej, realizując jednocześnie filmy krótkometrażowe. Jeden z nich, Respire, został wyróżniony na festiwalu w Cannes. Fabularny debiut z 2009 roku, Pinoy Sunday, opowiadający o migrantach w Tajpej, przyniósł mu nagrodę Golden Horse dla najlepszego debiutanta. Terroryści (2021) to jego najnowszy film.
Akiko Ohku
Reżyserka filmowa z Yokohamy, urodzona w 1968 roku. Początkowo studiowała politologię na Uniwersytecie Meiji, ale szybko podjęła studia filmowe w tokijskiej filmówce. Jej filmy portretują zwykle postaci neurotycznych kobiet po trzydziestce i realia wielkich korporacji. Przełomem w jej filmografii okazał się tytuł Drżyj, ile chcesz, który został pokazany na wielu międzynarodowych festiwalach. Do Warszawy przyjedzie z pełnymi empatii Moimi słodkimi trunkami.
Nowy odcinek podkastu: Czułe rejestry japońskiego kina
Zapraszamy do wysłuchania kolejnego odcinka podkastu, związanego tematycznie z 16. edycją festiwalu. Tym razem rozmawiamy o sekcji Japan Feel-Good, czyli o ośmiu filmach wprawiających w dobry nastrój i zachęcających do afirmacyjnej refleksji nad życiem. Czy kino japońskie możemy określić jako feel-good? Jeżeli tak, którzy mistrzowie reprezentują ten nurt? Dlaczego w kraju o tak bogatej filmowej tradycji trudno jest znaleźć dobrą komedię? Spojrzymy też na Japonię z szerszej perspektywy, zastanawiając się, czy jej mieszkańcy praktykują relaksacyjne rytuały i czy faktycznie wszyscy spędzają więcej czasu w korporacyjnych boksach, niż poza nimi.