Love & Peace
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Opis filmu
Ryoichi chciał być gwiazdą rocka. Trochę nie wyszło. Siedzi teraz w nudnym biurze, gdzie wszyscy się z niego natrząsają. W odruchu rozpaczy wywołanej beznadziejną samotnością kupuje sobie miniaturowego żółwia i nadaje mu imię Pikadon – co jest japońskim określeniem bomby atomowej. Nie spodziewa się, jak bardzo wybuchowe będą tego konsekwencje…
Szalona wyobraźnia jednego z ulubieńców pięciosmakowej publiczności, Siona Sono, zdaje się nie mieć granic. Tym razem reżyser miesza konwencję kaiju eiga – japońskiego kina o monstrach atakujących miasta – z pastiszem telewizyjnych teleturniejów muzycznych i hollywoodzkich familijnych filmów bożonarodzeniowych. Dorzuca do tego sporą dawkę slapsticku, biurowy romans i trochę efektownych wybuchów. Są też ożywione zabawki i gadające zwierzęta (Sono od lat deklaruje, że jego ulubionym filmem jest "Babe, świnka z klasą" – choć tym razem najwyraźniej inspirował się też "Świąteczną zabawką" z wytwórni Jima Hensona). Wszystko przyprawione zostało musicalową oprawą – piosenki w wykonaniu Revolution Q, zespołu samego Sono, łączą japoński rock i wpadające w ucho melodie (tytułowy przebój zostaje w głowie na długo), a główny bohater pojawia się w pewnym momencie na scenie w kostiumie godnym Davida Bowie.
Ekstrawagancka zabawa formą ma jednak – jak zawsze u tego reżysera – podwójne dno. Filmy o potworach w japońskim kinie zawsze kryły metaforyczny, polityczny podtekst. Tu także przygody miniaturowego żółwika stają się pretekstem do satyry na temat megalomańskich zapędów władz, przygotowań do Olimpiady 2020 i konsumpcyjnego obłędu panującego w japońskim społeczeństwie. A to wciąż jeszcze nie wszystko: w surrealistycznej, mrocznej i pełnej błyskotliwego absurdu wizji Sono każdy znajdzie coś dla siebie.
tekst:
Jagoda Murczyńska
Sion Sono
Urodzony w 1961 r., poeta, performer, filmowiec, malarz, muzyk. Jeden z najbardziej wpływowych twórców niezależnego japońskiego kina, regularny bywalec międzynarodowych festiwali, ceniony za radykalną wizję artystyczną, umiejętność łączenia szokującej formy z celną społeczną krytyką i bezkompromisowy filmowy język. Jego filmografia obejmuje niemal 50 tytułów - od punkowego kina eksperymentalnego po efektowne surrealistyczne thrillery i brawurowe filmy o nastolatkach. Bohater retrospektywy w czasie 10. Pięciu Smaków.
1985 Jestem Sion Sono! / Ore wa Sono Sion da!! / I Am Sion Sono!
2001 Jisatsu sakuru / Suicide Club
2008 Miłość obnażona / Ai no mukidashi / Love Exposure
2010 Cold Fish / Tsumetai nettaigyo / Cold Fish
2011 Miłosne piekło / Koi no tsumi / Guilty of Romance
2013 Zabawmy się w piekle / Jigoku de naze warui / Why Don't You Play in Hell
2015 Love & Peace
2015 Gwiazda szeptów / Hiso hiso boshi / The Whispering Star
2016 Antyporno / Anchi poruno / Antiporno
2017 Tokyo Vampire Hotel
2019 Ai-naki mori de sakebe / The Forest of Love