Poniosą nas fale
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Kinomuzeum
Kinoteka 2
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Mieszkający w Tajpej pośrednik do spraw migracji, Ah Yao, wraca do rodzinnej Malezji na pogrzeb ojca. Po dotarciu na miejsce okazuje się, że ojciec w ostatnich latach swojego życia zmienił wiarę na islam i pogrzeb w obrządku taoistycznym nie odbędzie się, a ciało zostanie zabrane na cmentarz muzułmański. Ah Yao i jego mieszkające w Malezji rodzeństwo, prowadząca restaurację siostra i brat aktywista polityczny, próbują odzyskać ciało ojca. Incydent staje się pretekstem do przemyślenia migracyjnej historii rodziny oraz stosunku Malezyjczyków chińskiego pochodzenia do kwestii narodowości i przynależności.
Zainspirowany zbiorem nowel „The Stories of My Wonderwall” autorstwa Teng Kuan Kiata, film „Poniosą nas fale” jest pogłębionym spojrzeniem na wielokrotną migrację w poszukiwaniu lepszego życia i bezpieczeństwa materialnego. Lau Kek-Huat umieszcza akcję we współczesności – od migracji chińskiej ludności z południa Chin na początku XX wieku, po obecną codzienność jej potomków, obywateli Malezji, którzy ze względu na chińskie pochodzenie zmagają się z dyskryminacją ze strony rządu i nierzadko sami decydują się na wyjazd z kraju.
tekst:
Maja Korbecka
Lau Kek-Huat
Urodził się w 1979 roku w Sitiawan w północno-zachodniej Malezji. Z uwagi na trudną sytuację finansową swojej rodziny początkowo planował, że po ukończeniu szkoły średniej zostanie pracownikiem fabryki. Dzięki pożyczce studenckiej zdobył licencjat na kierunku Zarządzanie i Biznes na National University of Singapore i po ukończeniu studiów pracował jako nauczyciel języka chińskiego w szkole podstawowej. W wieku 27 lat wyjechał do Tajpej, by kontynuować naukę na Wydziale Sztuki Filmowej National Taiwan University of Arts. W swoich pracach krótkometrażowych często przedstawiał środowisko migrantów zarobkowych przybywających na Tajwan z krajów Azji Południowo-Wschodniej. W pełnometrażowym debiucie dokumentalnym „Absent Without Leave” opowiada swoją własną historię rodzinną, skupiając się na tajemniczej postaci dziadka, członka Malajskiej Partii Komunistycznej, zabitego podczas powstania malajskiego (1948-1960) przeciwko brytyjskim władzom kolonialnym. Sukces „Absent Without Leave” i „Boluomi” czyni Lau Kek-Huata jednym z czołowych, obok Midiego Z, przedstawicieli diaspory chińskiej na stałe pracujących w tajwańskim przemyśle filmowym.
2008 Shu / Rat
2012 Yu luo shei jia / When It Rains (short)
2012 Hua kai de yewan / Whisper of Flowers (short)
2013 Dongwu zhi xin / A Stray (short)
2014 Yiqi qu kan hai / A Scene of the Sea
2015 Niya de men / Nia's Door (short)
2015 Lixiang zhuangtai / Dream Place Born in 60 Seconds
2016 Bu ji bu li / Absent Without Leave
2017 Yu / Feathered Dream (short)
2017 Xiaomao Bakeli / Barkley The Cat
2018 Shi nian Taiwan: Kunmin / Ten Years Taiwan (segment „The Sleep”)
2019 Hai you yi xie shu / The Tree Remembers (short)
2019 Boluomi
2019 Ai zai senlin bianjing / Cul de Sac Forest (short)
2020 Zhongshan gui / Dr. Sun
2021 Ye fan qie / Taste of Wild Tomato
2022 Yi bian xingxing, yi bian hailang / Between the Stars and Waves
2022 Kalun / KAREN
2024 You dao zhi dao / From Island to Island
2025 Rensheng hai hai / Waves Will Carry Us
Goście festiwalu
Lau Kek-Huat



