Zielony Wąż
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Muranów
Muranów
Opis filmu
Dwa demony przybierają postać pięknych kobiet i zamieszkują wśród ludzi, w wyczarowanym przez siebie domu. Kiedy Biały Wąż zakocha się w miejscowym uczonym, Zielony Wąż poczuje zazdrość i sytuacja się skomplikuje. Zwłaszcza, że tropem węży rusza buddyjski mnich, który zna ich prawdziwą postać.
„Zielony Wąż” jest adaptacją powieści Lilian Lee (autorki m.in. pierwowzoru „Rogue” Stanleya Kwana), czerpiącej ze starego chińskego podania ludowego. W obiektywie, będącego wówczas w szczytowej formie, Tsui Harka opowieść o istocie człowieczeństwa jawi się jako baśniowa przygoda, wypełniona kolorami i zmysłowością, ale też dynamicznymi scenami akcji. Reżyser, który swoją energią i wyobraźnią zrewolucjonizował współczesne kino akcji, był mistrzem w obsadzaniu ról kobiecych. Joey Wang i Maggie Cheung jako Biały Wąż i Zielony Wąż nigdy nie wyglądały bardziej zachwycająco, szczególnie na odnowionej w 4K kopii! Dzisiaj już się nie robi takiego kina – bezczelnego, balansującego między pięknem a kiczem.
tekst:
Marcin Krasnowolski
Tsui Hark
Urodzony w 1950 roku, hongkoński reżyser i producent wietnamskiego pochodzenia, który uchodzi za jednego z najbardziej wszechstronnych i najważniejszych twórców światowego kina popularnego w historii. Jego trzy pierwsze filmy, zaliczane do sztandarowych osiągnięć hongkońskiej Nowej Fali, choć nie stały się przebojami kasowymi, do dzisiaj zdumiewają pomysłowością i bogactwem zapożyczeń. Prawdziwą skalę swoich możliwości Hark pokazał dopiero wtedy, gdy zaczął realizować filmy komercyjne, bardzo szybko stał się wiodącym twórcą mainstreamowym. Od roku 1984, jako producent, miał też wpływ na karierę kluczowych reżyserów, aktorów i przede wszystkim aktorek, spośród których wiele robi dzisiaj międzynarodowe kariery. To dzięki jego niespożytej energii i nieustającej potrzebie poszukiwania nowych środków wyrazu kino hongkońskie znalazło tożsamość, która pozwoliła mu stać się atrakcyjnym towarem eksportowym. Obecnie Tsui Hark pracuje na rynku chińskim, realizując wysokobudżetowe blockbustery.
1979 Dié Biàn / The Butterfly Murders
1984 Shànghǎi zhī yè / Shanghai Blues
1986 Dāo Mǎ Dàn / Peking Opera Blues
1989 Mistrz / Huang Fei Hong jiu er zhi long xing tian xia / The Master
1991 Dawno temu w Chinach / Wong Fei Hung / Once Upon a Time in China
1991 Bankiet / Hao men ye yan / The Banquet
2005 Siedem mieczy / Qī Jiàn / Seven Swords
2011 Latąjace miecze ze Smoczej Bramy / Lóng Mén Fēi Jiǎ / Flying Swords of Dragon Gate
2021 Chángjīn hú / The Battle at Lake Changjin
2022 Chángjīn Hú zhī Shuǐmén Qiáo / The Battle at Lake Changjin II
