0
Pięć Smaków w Domu

Tumbbad

reż. Rahi Anil Barve, Anand Gandhi
Indie, Szwecja 2018, 104’
Polska premiera
Nagrody i festiwale
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 2019
O filmie
Indie, Szwecja 2018
Czas trwania: 104’
reżyseria: Rahi Anil Barve, Anand Gandhi
scenariusz: Mitesh Shah, Adesh Prasad, Rahi Anil Barve, Anand Gandhi
zdjęcia: Pankaj Kumar
montaż: Sanyukta Kaza
muzyka: Jesper Kyd, Ajay-Atul
obsada: Sohum Shah, Ronjini Chakraborty, Anita Date, Jyoti Malshe, Deepak Damle
producent: Aanand L. Rai, Amita Shah, Sohum Shah, Mukesh Shah
producent wykonawczy: Anand Gandhi
produkcja: Eros International, Sohum Shah Films, Colour Yellow Productions, Film i Väst
właściciel praw: Eros International
język: Marathi, Hindi, Tamil, Telugu
barwa: kolor

Opis filmu

Mroczna opowieść o chciwości, która tkwi w trzewiach każdego człowieka i sprowadza głęboko w czeluści piekła. W 1918 roku w prowincji Maharasztra Vinayak dorasta razem z bratem w złowieszczej posiadłości Tumbbad jako nieślubne dzieci służącej i panicza dworu. Pewnego dnia bohater poznaje legendę o niezwykłym skarbie ukrytym w piwnicach Tumbbad i pierwszy raz słyszy tajemnicze imię Hastar. Sprytny Vinayak pomaga zmieniającej się w upiora starej właścicielce dworu i tym samym odkrywa sposób zdobycia bogactwa. Po niefortunnej śmierci swojego brata, bohater opuszcza podupadły dwór i powraca do jego piwnic zawsze, gdy potrzebuje więcej złota. Za każdym razem udaje mu się uniknąć złowieszczej klątwy, jednak spryt może pewnego dnia zwrócić się przeciwko niemu…

Zafascynowany zasłyszaną od przyjaciela przerażającą historią zawartą w opowiadaniu autorstwa Narayana Dharapa, reżyser Rahi Anil Barve już w 1997 roku jako 18-latek napisał pierwszy szkic scenariusza “Tumbbad”. Filmowiec powrócił do projektu dwie dekady później, razem z Adeshem Prasadem i Anandą Gandhim rozwijając scenopis i precyzyjnie planując prace nad filmem. Zdumiewający wizualnie, zrealizowany w autentycznych, mrożących krew w żyłach lokacjach, "Tumbbad" stał się pierwszym indyjskim filmem otwierającym Tydzień Krytyki na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2019 r. Twórcom udało się w genialny sposób połączyć charakterystyczne elementy kina indyjskiego z gatunkiem horroru. Ścieżka dźwiękowa i główna melodia filmu staje się integralną częścią narracji, wprowadzając atmosferę niepokoju, podkreślając gorączkową zachłanność bohaterów i motyw igrania z losem. Perfekcjonizm twórców jest widoczny od pierwszych kadrów “Tumbbad”, którego szkatułkowa konstrukcja narracyjna i przestrzeń ukazana w filmie zdaje się prawdziwie pochłaniać widza i prowadzić coraz dalej w głąb prastarej tajemnicy.

Maja Korbecka

Rahi Anil Barve

Urodzony w 1979 r. w Mumbaju, Rahi Anil Barve jest reżyserem, pisarzem i animatorem, synem marathijskiego powieściopisarza Anila Barve. Zainteresował się filmem i kulturą wizualną z powodu dysleksji, która stała się przeszkodą w jego edukacji. Już jako nastolatek uczył się animacji 2D, a następnie 3D, i po liceum zaczął pracować w branży filmowej. W 2005 r. skupił się na produkcji swojego krótkiego filmu „Manjha”, który został zauważony przez Danny'ego Boyle'a i dodany do wydania Blu-ray nagrodzonego Oscarem "Slumdog Millionaire". Barve przez 9 lat szukał producenta i wystarczających środków na ukończenie swojego pełnometrażowego debiutu „Tumbbad”, który otworzył Tydzień Krytyki na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2019 r. Obecnie Rahi Anil Barve pracuje nad dwoma projektami, „Maisaba” i „Rakht Brahmand”, opierając fabułę drugiego tytułu na opowiadaniu marathijskiego pisarza G.A. Kulkarni.

Filmografia:

2007 Manjha (k.m.)

2018 Tumbbad

Anand Gandhi

Urodzony w 1980 roku w Mumbaju, indyjski filmowiec, dramaturg, przedsiębiorca, producent i innowator. W 1996 roku rozpoczął naukę na kierunku grafiki, ale zrezygnował ze szkoły dwa lata później. Zamiast tego założył studio  Ciceros Graphics, ucząc Adobe Photoshop i innych programów graficznych, z których nie korzystali jeszcze tradycyjnie wykształceni graficy. 
Anand Gandhi rozpoczął pracę w przemyśle filmowym w 2000 roku, kiedy napisał scenariusz do serialu "Kahaani Ghar Ghar Kii". W tym samym roku jego sztuka teatralna "Sugandhi" została nagrodzona prestiżową National Prize.
W 2003 roku Anand wyreżyserował 30-minutowym film krótkometrażowy "Right Here, Right Now", nakręcony w dwóch ciągłych ujęciach. Premiera tytułu odbyła się w sekcji konkursowej Festiwalu Filmowego Tribeca. Jego pierwszy pełnometrażowy film "Ship of Theseus" miał swoją premierę w 2012 roku, stając się najbardziej dochodowym filmem arthousowym w indyjskim box officie. Pod koniec 2015 roku Anand założył Memesys Culture Lab wraz z Zainem Memonem, Khushboo Ranką, Vinayem Shuklą, Neilem Pagedarem i Pooja Shetty, skupiając się na dziennikarstwie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (VR). Zespół ukończył sześć filmów dokumentalnych VR opublikowanych na platformie dziennikarskiej ElseVR. W 2016 roku Anand wyprodukował film dokumentalny "An Insignificant Man", który miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. 

Filmografia:

2003 Right Here, Right Now (k.m.)

2006 Continuum (k.m.)

2013 Ship of Theseus

2017 An Insignificant Man

2018 Tumbbad

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.