Program 19. FFA Pięć Smaków
Blaski i cienie dorastania w Korei Południowej, migracyjne wybory ludzi pragnących odmienić swoje życie, powrót do neonowych lat 80., gdy Japonia żyła przyszłością i śniła o technologicznej potędze, futurystyczne fantazje chińskich filmowców, a nawet skaczące wampiry i wąż uwodzący wdziękiem Maggie Cheung…
W tym roku zabierzemy widzów w podróż po kontynencie azjatyckim już po raz dziewiętnasty, pokazując, jak różnorodna, odważna i stylowa jest filmowa Azja. Zapraszamy do zapoznania się z programem, który w tym roku jest wyjątkowo bogaty!
19. Pięć Smaków to aż 50 filmów w ośmiu sekcjach! Znajdziecie tu zarówno dzieła art-house’owe, przenikliwie diagnozujące kondycję współczesnych społeczeństw azjatyckich, jak i czystą rozrywkę, która przypomina o tym, dlaczego kochamy kino – żeby śmiać się i płakać razem z ekranowymi bohaterami. W tegorocznym programie znajdziecie portrety młodości, której energia od dekad ma moc obalania status quo, ale też nostalgiczną podróż w przeszłość i świeże spojrzenie na klasyczną twórczość mistrzów, która odzyskuje blask dzięki cyfrowym rekonstrukcjom. Nowością jest online’owa sekcja Posmaki. Wracamy w niej do filmów, które pokazywaliśmy w przeszłości w kinach – oto tytuły zasługujące na uwagę widzów w całej Polsce. Łączącym je wszystkie, wspólnym mianownikiem jest wysoka jakość. Zapraszamy do odkrywania tegorocznego programu z nadzieją, że podzielicie naszą fascynację!
Pięć Smaków odbywa się równocześnie w warszawskich kinach Muranów, Kinoteka i Kinomuzeum w wieży Muzeum Sztuki Nowoczesnej (12 – 19 listopada) oraz online w całej Polsce na stronie piecsmakow.pl (12 – 30 listopada).
Repliki festiwalu odbędą się w Poznaniu (Kino Pałacowe), Wrocławiu (Kino Nowe Horyzonty), Gdańsku (Kino Spektrum) i Łodzi (Narodowe Centrum Kultury FIlmowej) – zapraszamy na strony kin w celu uzyskania szczegółowych informacji.
Autor trailera i muzyki: Julek Płoski
Sekcje 19. Festiwalu Filmów Azjatyckich Pięć Smaków
Nowe Kino Azji
Złożona z 11 filmów sekcja konkursowa festiwalu, pulsometr współczesnego kina azjatyckiego. Wybór ten prezentuje dzieła nowych twórców i twórczyń, których talent i wrażliwość nie pozostawiają wątpliwości, że są oni przyszłością kinematografii, w obrębie których tworzą. Zwycięzcę 19. Pięciu Smaków wybierze People's Jury, złożone z pasjonatów kina azjatyckiego, którzy przyjadą do Warszawy z całej Europy.
Asian Cinerama
Festiwal Pięć Smaków żyje nie tylko kinem artystycznym. Asian Cinerama prezentuje to, co jest oglądane najchętniej w azjatyckich kinach i podczas festiwalowego sezonu. To propozycje mainstreamowe, wśród których można znaleźć zarówno kryminały, jak i przejmujące melodramaty utrzymane w klasycznym stylu – filmy, które wprowadzają do programu festiwalu pierwiastek zabawy i czystej przyjemności. Asian Cinerama oferuje widzom emocje, widowiskowość, kino, które rozładowuje lęki, a czasem rozlicza się z ważnymi faktami z lokalnej historii.
Japan 80s
Japan 80s to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w jedną z najbardziej kreatywnych, płodnych, elektryzujących i nieokiełznanych dekad w historii japońskiego kina – lata 80-te. Starannie wyselekcjonowany program prezentuje odrestaurowane ostatnio dzieła kultowych w obrębie kina autorskiego i niezależnego mistrzów takich jak: Shinji Sōmai, Yoshimitsu Morita, Macoto Tezuka, Mamoru Oshii czy Nobuhiko Ōbayashi. W dobie współczesnej fascynacji Japonią sekcja przybliża to nieznane dotąd w Polsce oblicze japońskiej popkultury.
K-Youth
Młodość w koreańskim kinie to motyw, który powraca niczym refren – pełen energii, buntu i niewypowiedzianych emocji. Koreańskie kino od lat stanowi ważny element tożsamości Pięciu Smaków, a tegoroczny program pozwala przyjrzeć się, jak twórcy opowiadali o dorastaniu i dojrzewaniu na przestrzeni dekad. K-Youth to panorama doświadczeń – od lat 80., gdy młodzi Koreańczycy mierzyli się z opresyjną rzeczywistością polityczną i duszącą atmosferą systemu, po współczesne produkcje zwracające uwagę na ciemne strony świata k-popu czy bolesne zmagania z presją sukcesu.
Azjatyckie Sci-Fi
Choć kino science fiction rzadko kojarzy się z Azją, wiele tamtejszych kinematografii od dekad udowadnia, że gatunek ten może zyskać zupełnie nowe oblicze w lokalnym kontekście. UFO, podróże w czasie, alternatywne rzeczywistości czy dystopijne wizje przyszłości – te znane motywy nabierają tu świeżości dzięki wierzeniom, kulturowym zależnościom i wrażliwości charakterystycznej dla danego regionu. Azjatyckie Sci-Fi to psychodeliczny trip, w którym Japonia i Chiny staną naprzeciw siebie w symbolicznym pojedynku. To starcie dwóch gigantów, pokazujących odmienne strategie gatunkowe – od dystopijnych eksperymentów chińskiego kina, po japońskie gry z czasem i postmodernistyczne fantazje.
Focus: Migracje
Focus: Migracje to filmowa podróż skupiona na doświadczeniu przemieszczania się – dobrowolnego i wymuszonego, indywidualnego i zbiorowego. Migracje wpływają na kształt współczesnych społeczeństw Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wpisując w nie wielokulturowość i bogactwo tożsamości, ale też różnego rodzaju napięcia. Nie sposób już definiować struktury społecznej w ramach prostych, narodowych ram. Wybrane filmy opowiadają więc o poszukiwaniu korzeni, o ludziach stojących na styku kultur i języków, próbujących odnaleźć bliskość mimo ciężaru wykluczenia i poczucia niedopasowania.
Odrestaurowana klasyka
W tym roku festiwal stawia na klasykę z Hongkongu, w dużej części w Polsce nieznaną, którą widzowie będą mogli obejrzeć w odrestaurowanej formie. Sekcja spełnia kinofilskie marzenia – pokazuje filmowe arcydzieła, które przetrwały próbę czasu, a które interpretowane ze współczesnej perspektywy stają się zupełnie innym tekstem kultury. To też ulubione filmy azjatyckiej publiczności, bez których trudno mówić zarówno o niezależnym, jak i komercyjnym kinie współczesnym.
Posmaki
Filmy z pięciosmakowego uniwersum, które powracają do festiwalowego programu w formie online’owych seansów. To szansa na powrót do tych tytułów, które albo wcześniej nie były dostępne na pokazy pozakinowe, albo w jakiś sposób korespondują z tematycznym kontekstem kuratorskich sekcji. Posmaki to ukłon w stronę widowni spoza Warszawy – cykl, który w miarę możliwości na stałe wpisze się w program festiwalu.

Goście festiwalu
Pięć Smaków to zawsze okazja do spotkania znakomitych gości z Azji. Do Warszawy w tym roku przyjadą m. in.: Adam Wong (reżyser „Tak mówimy”), Namkoong Sun (reżyserka „Czas się ogarnąć”), Shin Chul (producent „My Sassy Girl” i dyrektor Bucheon International Fantastic Film Festival), Mahde Hasan (reżyser „Miasta z piasku”), Park Ri-woong (reżyser „Krainy spokojnego poranka”) i ekipa filmu „Srebrzysty owoc”. Spotkania po seansach będą okazją do pytań o kulisy powstawania filmów oraz o ich konteksty. Ale to nie wszystko – jak co roku, dodatkowe rozmowy z twórcami, którzy nie przyjadą do Polski, znajdą się na stronie piecsmakow.pl, a dostęp do nich będzie otwarty.
Prelekcje, podkasty i Akademia Azjatycka
Misją Pięciu Smaków jest nie tylko prezentacja kina, ale także uzupełnianie seansów merytorycznymi materiałami, pomagającymi zrozumieć konteksty kulturowe czy społeczne. Dlatego każdej projekcji (zarówno stacjonarnej, jak i online) będzie towarzyszyć krótka prelekcja eksperta. Widzowie będą mieli również okazję wysłuchać podkastów, w których znajdą się rozmowy wokół filmów oraz tematów w nich poruszanych. Będą to odcinki Podkastu Pięciu Smaków, do których zostaną zaproszeni goście specjalni.
Na 19. Pięciu Smakach kontynuujemy Akademię Azjatycką! To cykl spotkań poświęcony promowaniu wiedzy wokół kina Azji poprzez wydarzenia specjalne – debaty, dyskusje, przekrojowe rozmowy pogłębiające treści obecne w filmach, w których wezmą udział eksperci i pasjonaci kultur azjatyckich. Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Akademii Azjatyckiej jest darmowy, serdecznie zapraszamy do uczestnictwa!

Klub festiwalowy
Klub Festiwalowy w Amondo Club (dodatkowo powiększonym w tym roku) to już tradycja. Na gości będzie czekać specjalnie przygotowane menu i dużo atrakcji. Rozmowy o obejrzanych filmach uprzyjemni azjatycka muzyka i niezobowiązująca atmosfera. My tam będziemy, wpadajcie!
