Pięć Smaków w Domu
16. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Japan Feel-Good

Moje słodkie trunki

Sekcja, która zaprasza do spowolnienia i zapomnienia o troskach. Osiem japońskich filmów, których zadaniem jest zapewnienie widzom dobrego samopoczucia.

Tegoroczna sekcja Japan Feel-Good to zaproszenie do spowolnienia. W programie znalazło się osiem wyrazistych filmów o wspólnym mianowniku, jakim jest przestrzeń ukojenia, która w obecnych czasach wydaje się być towarem deficytowym. Pięć Smaków wychodzi naprzeciw tym brakom i proponuje kojące w swej energii narracje, za którymi stoją utytułowane nazwiska.

Kojący ekscentryzm. Przegląd twórczości Shuichiego Okity

Magia ekscentrycznych mikrorelacji, wakacyjne kino drogi z rodzinnym komediodramatem w tle i poezja codziennego obcowania z naturą – w ramach sekcji Japan Feel-Good przybliżymy twórczość Shuichiego Okity, reżysera od lat tworzącego opowieści o niepoprawnych marzycielach poszukujących swojego miejsca w świecie. 

Okita łączy charakterystyczny dla japońskiej popkultury eklektyzm z empatycznym spojrzeniem na rzeczywistość. Przyglądam się postaciom, które można znaleźć wszędzie. Nie czerpię satysfakcji z wyciągania z nich dziwności. Te postaci mogą wydawać się specyficzne lub ekscentryczne, ale ich wyjątkowość to rodzaj fasady, bo gdy się do nich zbliżymy, zauważymy, że tak naprawdę są zwyczajni. I zapewne żyją obok nas, gdziekolwiek byśmy nie dotarli, wystarczy tylko dobrze poszukać – wyjaśnia Okita.

Japoński reżyser spogląda na swój kraj przez pryzmat groteskowych, nieraz surrealistycznych narracji, inspirowanych prawdziwymi historiami. Nie boi się przy tym opowiadać o aktualnych problemach, osobach wykluczonych, naznaczonych piętnem odmienności, a nawet o światach pozaludzkich – mikrosiedliskach natury i żyjących tam stworzeniach. Buduje ze swoją widownią relację, nie uciekając w łatwą egzotykę. U Okity forma wyraźnie współgra z tematem – ekscentrycznym postaciom towarzyszy barwna warstwa wizualna i realizacyjne pomysły, które napędzają tempo jego filmów – osobliwych, ale zawsze utrzymanych w tonacji feel-good.

Funky Forest, czyli przez absurd do serca

Szczególnym wydarzeniem będą pokazy Funky Forest, kultowej komedii, której surrealistyczna otoczka zyskuje podczas kolektywnych seansów w kinie. Niezaprzeczalny status japońskiej produkcji jest wynikiem przepastnej wyobraźni twórców, którzy w Funky Forest wyznaczyli sobie jeden cel – nieustanne przesuwanie granicy dobrego smaku i pułapu absurdu. Za tym szalonym projektem stoi twórcze trio: Katsuhito Ishii (twórca równie kultowego Smaku herbaty), Hajime Ishimine i Shunichiro Miki. To reżyserzy, którzy równie chętnie wchodzą w polemikę z estetyką Davida Cronenberga, jak i z japońskimi stereotypami. Spod ich ręki wyszedł miłosny list do sztuki filmowej – zjawiskowy w swej niepoprawności i absurdzie, przepełniony abstrakcyjną tkanką, jak i cudowną niedorzecznością, i wreszcie, fascynujący w swojej New Age'owej formie.

Błogość mikrorelacji

Sekcję Japan Feel-Good dopełnią cztery kojące opowieści o lokalnych mikrospołecznościach, które gwarantują znaczącą poprawę samopoczucia i zmianę w postrzeganiu rzeczywistości. Ito Satoko Yokohamy opowiada o poszukiwaniu swojego wewnętrznego dźwięku – to pełna uroku i empatii komedia o tym, że muzyka tradycyjnego shamisenu może pięknie wybrzmieć także i w maido-cafe. W dźwiękach zanurzą się bohaterowie Liści komeliny Hideyukiego Hirayamy – niespiesznego komediodramatu o dynamice japońskiej prowincji. Rutyna i lokalność same w sobie stanowią tu materiał na poczciwy feel-good movie. W kojących narracjach specjalizuje się też Akiko Ohku, której Moje słodkie trunki pokażą moc siostrzeństwa w obrębie korporacyjnej codzienności jako antidotum na wielkomiejski zgiełk Tokio. 

Sekcję domknie pokaz dedykowany Jagodzie Murczyńskiej, naszej przyjaciółce i mentorce, której pamięć i festiwalowy dorobek zostanie uhonorowany jednym z jej ulubionych filmów, Kotem do wynajęcia Naoko Ogigami – otulającej ciepłem opowieści o tym, że każdy potrzebuje w życiu odrobiny czułości.

Zaprezentowany zestaw filmów odpowie na Waszą tęsknotę za sekcją kulinarną i podróżniczą, które okazały się absolutnymi hitami w 2020 roku. Tworzące Japan Feel-Good tytuły wchodzą w dialog ze znanymi pięciosmakowej publiczności tematami – prowincjonalnością, lokalnością, niespiesznym rytmem życia, jak i z potrzebą wytchnienia. To szansa na pogłębienie relacji z naturą, wejście w mniej znane obszary japońskiej kultury, ale i zrewidowanie wyobrażenia o stereotypach, które narosły wokół Japonii. 

Pełny program sekcji Japan Feel-Good
  • Funky Forest, reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shinichiro Miki, Japonia 2005, polska premiera 
  • Ito, reż. Satoko Yokohama, Japonia 2021, polska premiera
  • Kot do wynajęcia, reż. Naoko Ogigami, Japonia 2012
  • Letnia opowieść, reż. Shuichi Okita, Japonia 2020, polska premiera
  • Liście komeliny, Hideyuki Hirayama, Japonia 2022, polska premiera
  • Moje słodkie trunki, reż. Akiko Ohku, Japonia 2019, polska premiera
  • Mori, siedlisko artysty, reż. Shuichi Okita, Japonia 2018, polska premiera
  • Rybie dziecko, reż. Shuichi Okita, Japonia 2022, europejska premiera (tylko kino)

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.