Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Cztery dni z ambitną rozrywką: czego szukać w programie Azjatyckiego Sylwestra?

22 grudnia 2020
Rzut na matę, reż. Johnnie To

Azjatycki Sylwester Filmowy to gwarancja świetnej zabawy, a zarazem doskonała okazja do poszerzenia kinowych horyzontów. W programie znalazły się tytuły, które pozwolą świeżym okiem spojrzeć na gatunki światowego kina, odkryć filmy, które stały się fenomenem kina niezależnego i perełki spod ręki uznanych mistrzów reżyserii.

Kultowe klasyki

"Tampopo" w reżyserii Juzo Itamiego to film, który na dekady wyznaczył wysoką poprzeczkę kina kulinarnego: takiego, które nie tylko ze znawstwem, miłością i fascynacją opowiada o obyczajach związanych z jedzeniem, ale też wprowadza widza w świat niesztampowych bohaterów i przewrotną narrację, zgrabnie balansując wzruszenie z satyrą, a klasyczne westernowe konwencje z elementami surrealistycznej erotyki. Jego twórca to uznany aktor i reżyser, dwukrotnie uhonorowany statuetkami Japońskiej Akademii Filmowej, specjalista od charakternych postaci i ciętego humoru, którego kinowe ostrze niejednokrotnie kierował w stronę yakuzy - tak skutecznie, że dotknięci wnikliwością osądów mafiozi posunęli się aż do fizycznych ataków na artystę. 

Gangsterski półświatek to także przestrzeń, w której swoje fabuły chętnie osadzał Johnnie To, mistrz stylowego hongkońskiego kina akcji, bohater retrospektywy 7. Pięciu Smaków. "Rzut na matę" to film, który sam twórca wskazuje za ulubiony ze swojego dorobku: wysmakowany, pełen niejednoznacznych emocji wizualny majstersztyk, będący bezpośrednim nawiązaniem do "Sagi o Judo" Akiry Kurosawy. Podróż przez zasnuty dymem Hongkong w towarzystwie targujących się z życiem o kolejną szansę bohaterów, to pełna mocy propozycja na przełom starego i nowego roku. 

Awangardowa Japonia

Sion Sono to twórca doskonale znany publiczności Pięciu Smaków, bohater retrospektywy w ramach 10. edycji, stale powracający do programu ze swoimi licznymi nowymi produkcjami. Muzyk, malarz, poeta, performer i reżyser znany jest z radykalnych wizji, w których śmiało zgłębia ciemne strony człowieczeństwa, nie wahając się zarazem przed hojnym szafowaniem popkulturową estetyką, wizualnym ekscesem i eklektyczną stylizacją. W "Love & Peace" sięga po konwencje mrocznej świątecznej opowieści, zestawiając ją z telenowelowym sentymentalizmem i autentycznie inspirującą opowieścią o pokonywaniu własnych ograniczeń.

Reżyserką wyjątkowo cenioną przez widzów festiwalu jest również Naoko Ogigami, reprezentująca zupełnie inne oblicze nowego japońskiego kina. Autorka znana z ironicznego, subtelnego poczucia humoru, ceniona za minimalistyczny, niezwykle dopracowany styl wizualny, tworzy opowieści, które doczekały się osobnej kategorii filmowej: określa się je jako iyashi-kei eiga, czyli kino, które uzdrawia emocjonalnie. Jej bohaterowie to zwykle ekscentrycy i introwertycy, szukający własnych ścieżek w poprzek rzeczywistości. "Okulary" to historia, która urzeka i koi, motywując do zatrzymania się w biegu i kontemplacji najprostszych elementów codzienności.

Porywające debiuty

"Jednym cięciem" to film, który wprowadził sporo zamieszania w światku japońskiej kinematografii. Zrealizowany w osiem dni z mikroskopijnym budżetem debiut Shinichiro Uedy, który pierwotnie miał być finalnym projektem aktorsko-reżyserskich warsztatów, stał się przebojem box office'u i reprezentował Japonię na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach filmowych. To świadectwo wielkiej filmowej pasji, umiejętności technicznych pozwalających wydobyć potencjał z najprostszych środków, a zarazem po prostu świetna, bezpretensjonalna rozrywka grająca z utartymi konwencjami zombie-horroru. 

Wisienką na torcie noworocznego programu jest "Sell Out", brawurowa produkcja twórcy, który starając się o finansowanie swojego skromnego, osobistego debiutu, nieoczekiwanie otrzymał w zamian zlecenie na realizację komercyjnego hitu. W efekcie Yeo Joon Han stworzył wymykający się wszelkiej kategoryzacji musical, zderzający niegrzeczne poczucie humoru z niezwykle trafnymi i wyprzedzającymi swój czas obserwacjami świata mass mediów i wielkich korporacji, szyderczym portretem kapitalistycznych obsesji i fascynująco-irytującymi bohaterami, którzy zapadają w pamięć na długo. Film okazał się ogromnym sukcesem i finansowym i artystycznym, doprowadzając do łez ze śmiechu widownię zarówno w multipleksach, jak i na ambitnych festiwalach. 

Sell Out!, reż. Yeo Joon Han, Malezja 2008

Filmy w ramach Azjatyckiego Sylwestra Filmowego dostępne będą od czwartku 31 stycznia od godziny 16:00 do niedzieli 3 stycznia do północy.

W sprzedaży dostępne są karnety na całość programu - także w formie vouchera do podarowania jako prezent, a także dostępy do pojedynczych tytułów. 

Kup dostęp do filmów Azjatyckiego Sylwestra

Pełny program wydarzenia

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.