Wyrusz w drogę: sekcja Podróż do Azji na 14. Festiwalu Pięć Smaków
Filmowe wyprawy to szansa na odwiedzenie zakątków, o których nie wspominają żadne przewodniki i spotkanie z ludźmi, których życia nie dokumentują kolorowe magazyny. Na tegorocznym festiwalu zaprezentujemy przegląd fabuł, w których spotykają dwa wątki: wędrówka - ta realna i ta metaforyczna - oraz żywioł wody, dający i odbierający życie, głęboko wpisany w lokalne mitologie i tradycje.
Sekcja Podróż do Azji odkrywa ukryte rejony kontynentu, portretuje lokalne tradycje i daje wgląd w najważniejsze więzi, kształtujące życie w większych i mniejszych ludzkich skupiskach.
Możliwości dalekich wojaży zostały w tym roku znacząco ograniczone, nie oznacza to jednak, że musimy rezygnować z odwiedzania malowniczych wybrzeży i ukrytych w dalekich górach miasteczek. Sekcja Podróż do Azji to program obejmujący różne aspekty świadomego podróżowania: kontemplowanie odchodzących w przeszłość tradycji, poznawanie społeczności głęboko związanych ze swoim lokalnym środowiskiem, szukanie odmiennych sposobów myślenia i odkrywanie w dalekich stronach tego, co nam bardzo bliskie.
Część z prezentowanych w programie filmów niesie ze sobą przesłanie ekologiczne i refleksję nad zmieniającym się z powodu działalności człowieka krajobrazem. Ogłoszony przez nas już wcześniej "Mekong 2030" to nowelowy projekt, w którym autorzy z kilku krajów Azji Południowo-Wschodniej przemierzają wybrzeża jednej z największych rzek świata, snując wizję ich niedalekiej przyszłości. "Nad rzeką Takatsu" rozgrywa się z kolei u źródeł najczystszych japońskich wód, zagrożonych dziś działalnością deweloperów - ta ciepła rodzinna historia pokazuje, jak mocne emocje wiążą mieszkańców z otaczających ich środowiskiem. W nastrojowej "Wiosce Ohong" przyglądamy się rybackiej społeczności, mierzącej się z kryzysem ekonomicznym będącym echem wielkiej polityki.
Rzeka Ganges to cichy bohater pełnego pogodnej melancholii "Hotelu Wyzwolenie", filmu o podróży dorosłego syna z ojcem, który u brzegu świętej rzeki chciałby zgodnie z tradycją spotkać kres życia. Medytacje nad odchodzeniem i tym, co niezbadane, to także temat niezwykle klimatycznego "Morskiego potwora", rozgrywającego się na maleńkiej filipińskiej wyspie Marinduque, u której brzegów pewnego dnia zaczynają pojawiać się setki czerwonych jabłek.
Na skaliste wybrzeże wulkanicznej wyspy Jeju wybierzemy się z bohaterką "Wyspy syren". Młoda sportsmenka przyjeżdża tam z wielkiego miasta, by pomóc parającym się tradycyjną sztuką poławiania muszli mieszkankom zbudować drużynę pływania synchronicznego. Komiczna i wzruszająca historia o zderzeniu dwóch światów to opowieść o pokonywaniu granic, które ludzie budują przede wszystkim we własnych głowach - a ich przekraczanie jest przecież kwintesencją każdej dobrej podróży.
Hotel Wyzwolenie
Mukti Bhavan / Hotel Salvation, reż. Shubhashish Bhutiani, Indie 2016
Nagrody: Asian Academy Creative Awards - najlepszy scenariusz; Filmfare Awards - najlepszy scenariusz; Indian FF Stuttgart - najlepszy film; IFF of India - najlepszy film; Jagran FF - najlepszy aktor; National Film Awards of India - wyróżnienie dla najlepszego filmu; Rajasthan IFF - najlepszy aktor, najlepszy film; River Bend FF - najlepszy film, Venice FF - Biennale Award dla najlepszego filmu; Vesoul Asian FF - nagroda krytyków dla najlepszego filmu; Washington DC South Asian FF - najlepszy aktor
Były nauczyciel Daya czuje, że jego dni dobiegają końca: by godnie powitać nadchodzący kres, chce udać się do świętego miasta Waranasi. Upartemu ojcu asystuje uwikłany w niekończące się biznesowe sprawy syn. W stykającym się z wodami Gangesu hotelu, nawiedzanym przez insekty i sprzedawców marijuana lassi, mężczyźni spotkają się z nieodgadnionymi ścieżkami losu i zrewidują swoje cokolwiek szorstkie relacje. Rozgrywający się w niezwykłych sceneriach historycznego miasta komediodramat podbił serca publiczności na całym świecie, umiejętnie balansując ciepły humor i melancholię z nienachalnym filozoficznym przesłaniem.
Mekong 2030
Mekong 2030, reż. Kulikar Sotho, Anysay Keola, Sai Naw Kham, Anocha Suwichakornpong, Pham Ngoc Lan, Laos 2020

Wyimek z życia rdzennej społeczności Bhutańskiej wioski, dystopijne science fiction, fantazja o współczesnej religijności: nowelowy film grupy niezależnych autorów z Azji Południowo Wschodniej to różnorodna tematycznie i formalnie opowieść o przyszłości jednej z największych rzek świata. To od niej zależy los wielu ekonomii w regionie, to ona daje i odbiera żyzne grunty, to ona jest źródłem legend i lokalnych mitów. Mozaikowy portret jej wybrzeży w Mjanmie, Wietnamie, Kambodży, Tajlandii i Laosie to awangardowa refleksja nad przemijaniem i wprowadzanymi przez człowieka zmianami w odwiecznym rytmie przyrody.
Morski potwór
Baconaua / Sea Serpent, reż. Joseph Laban, Filipiny 2017
Nagrody: Cinemalaya Independent FF - najlepsza reżyseria, zdjęcia, nagroda specjalna Jury; Young Critics Circle Philippines - najlepszy film, najlepsze osiągnięcia w sztuce operatorskiej i scenografii
Trójka rodzeństwa z gasnącą nadzieją oczekuje na powrót ojca, który nie wrócił z połowu: po dziewięćdziesięciu dniach nieobecności tradycyjnie będą musieli odprawić ceremonię pochówku. Najstarsza córka oswaja się z nową rolą głowy rodziny, podczas gdy wioskę nawiedza tajemnicza plaga: na wybrzeżu pojawiają się setki błyszczących czerwienią w morskich wodach jabłek. Niezwykle nastrojowa historia czerpie z lokalnej mitologii, snując niespieszną opowieść o kręgu życia, budując zarazem refleksję o wyspiarskiej filipińskiej tożsamości.
Nad rzeką Takatsu
Takatsugawa / The Takatsu River, reż. Yoshinari Nishikori, Japonia 2019
Prefektura Shimane słynie z tańca kagura, z którego wywodzi się słynny japoński teatr kabuki. Odpływ młodych ludzi do miast sprawia, że brakuje rąk, w które tancerze mogliby przekazać tajniki dawnej sztuki. Powrót jednego z nich staje się okazją do zaskakujących spotkań, długo odkładanych rozmów i szukania tego, co wciąż spaja niewielką społeczność. Pełna uroku fabuła nostalgicznie portretuje jeden z mniej znanych zakątków Japonii, z psychologiczną wrażliwością pokazując złożoność więzi sąsiedzkich i szukając równowagi między nieuchronnymi zmianami a szacunkiem dla tradycji.
Wioska Ohong
He feng cun / Ohong Village, reż. Lim Lung-yin, Tajwan, Czechy 2019
Nagrody: Torino FF - Cipputi Award za reżyserię
Na najdalej wysuniętym na południe krańcu Tajwanu mieszkańcy rybackiej wioski szykują się do corocznego festiwalu religijnego. Sheng wraca w rodzinne strony owiany aurą spektakularnego sukcesu, na pytania o swoją pracę odpowiada jednak wymijająco. Jego ojciec, właściciel wielkiej farmy ostryg, również zdaje się coś ukrywać. Niezwykły wizualnie, zrealizowany na taśmie 16mm debiut inspirowany kinem Tarkowskiego to nastrojowy portret społeczności, której egzystencja zagrożona jest przez zachodzące w wielkim świecie zmiany.
Wyspa syren
Ineojeonseol / Mermaid Unlimited, reż. O Muel, Korea Południowa 2017
Krnąbrna olimpijska pływaczka z problemami zostaje wysłana na skalistą wyspę, której notorycznie brakuje reprezentacji w zawodach sportowych. Ma szkolić w pływaniu synchronicznym grupę kobiet, zajmujących się tradycyjną sztuką poławiania muszli - a te, rzecz jasna, z dużą podejrzliwością podchodzą do wymysłów miastowej dziewczyny, z góry patrzącej na ich mistrzowskie zdolności. Brawurowa opowieść o przełamywaniu barier, rodzącej się w bólach kobiecej solidarności i sensie sportowej rywalizacji to równocześnie świetna rozrywka i unikalny wgląd w niezwykłą kulturę wulkanicznej Jeju.
