Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Nowe kino Azji - ogłaszamy pierwsze tytuły flagowej sekcji festiwalu

15 października 2020
Córki, reż. Hajime Tsuda

Nowe kino Azji to sekcja skupiająca najbardziej ekscentryczne i ambitne produkcje. To głosy młodych, niezależnych twórców i precyzyjnie skomponowane fabuły uznanych mistrzów, składające się na uderzającą opowieść o dzisiejszej Azji - i nie tylko. 

Szczególne miejsce w przeglądzie zajmie najnowszy film Miwy Nishikawy, autorki, która gościła w Warszawie na 9. edycji Pięciu Smaków.

Kinematografie Azji to pełna paleta różnorodnych form, estetyk i sposobów opowiadania. W sekcji prezentującej ich najnowsze osiągnięcia prezentujemy szeroki przekrój tego, co w tym i ubiegłym roku szczególnie poruszyło widzów i krytyków filmowych. Znajdzie się tu miejsce na subtelny, wyważony portret relacji rodzinnych, jak i na dynamiczne, uderzające obrazem historie z miejsc, w które nie warto zapuszczać się samemu. 

Szczególne miejsce w przeglądzie zajmie najnowszy film Miwy Nishikawy, autorki, która gościła w Warszawie na 9. edycji Pięciu Smaków. Pisarka i reżyserka, uznawana za kontynuatorkę humanistycznych tradycji japońskiego kina w ślad za Ozu i Koreedą, powraca na festiwal z najnowszym filmem, którego światowa premiera miała niedawno miejsce na MFF w Toronto. "Pod otwartym niebem" to napisana z niezwykłą psychologiczną wrażliwością historia gangstera z yakuzy, który po wieloletnim wyroku wychodzi na wolność i szuka dla siebie nowej, praworządnej drogi w dzisiejszej Japonii. 

Zupełnie inny obraz współczesnego Tokio znajdziemy w "Córkach" Hajime Tsudy. Historię o młodych, ambitnych przyjaciółkach, z których jedna zachodzi w nieplanowaną ciążę, wywodzący się ze świata mody reżyser ubrał w sensualne, migotliwe kadry, nadające lekkości tej słodkogorzkiej, pełnej subtelnych emocji narracji.

Macierzyństwo jest także jednym z tematów poruszanych w oryginalny sposób przez Jacky Yeap Swee Leong w malezyjskim filmie "Czasami, czasami". Kruchy, pełen niuansów obraz pokazuje relację młodego chłopaka i samotnie wychowującej go kobiety - niezwykle sobie bliskich, a równocześnie szukających niezależności i mających własne pomysły na życie. 

Młody chłopak jest również tytułowym bohaterem niezwykłej fabuły z Wietnamu. "Rom" to wizualna petarda - teledyskowo montowany film o skomplikowanym świecie slumsów Ho Chi Minh. Zablokowany początkowo przez cenzurę we wrześniu tego roku trafił do kin, stając się jednym z największych przebojów lokalnego box office'u. To jeden z najbardziej oryginalnych wietnamskich filmów dekady, szukający nowych sposobów opowiadania o wykluczeniu i specyficznej kulturze społeczności, o których istnieniu świat woli nie pamiętać. 

Temat trudnego pochodzenia powraca także w "Boluomi", tajwańskim filmie, opowiadającym o nieoczekiwanej przyjaźni dwójki migrantów z Azji Południowo-Wschodniej. Echa rodzinnych dramatów znajdują tu ukojenie w na nowo odkrywanej empatii i wzajemnej trosce: zabliźnianie ran nie jest łatwym procesem, ale reżyser znalazł sposób na ukazanie jego złożonej natury. 

Jednym z najbardziej niezwykłych formalnie filmów tegorocznej edycji jest "Jallikattu", reprezentujący kinematografię południowej części Indii. Wyjątkowa praca operatorska, pulsujący montaż, budząca dreszcze muzyka (skomponowana przez ucznia samego A.R. Rahmana) pokazuje z bliska męski świat Kerali, gdzie na skraju dżungli ludzkie codzienne sprawy spotykają się z żywiołem zwierzęcych instynktów. 

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.