Archiwum - 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Program Radio Azja 2014

Od października do grudnia 2014, w ramach cyklu Radio Azja, zaprezentowane zostały trzy koncerty azjatyckich twórców. Łączy ich niestandardowe podejście do muzyki, zamiłowanie do eksperymentu i dźwiękowych poszukiwań.

Wszystkie koncerty cyklu odbyły się w TR Warszawa.

 

Be-Being
Li & Sa  - Projekt Muzyki Buddyjskiej (Korea PŁd)
20 października 2014, godz. 20:00
TR Warszawa

Li & Sa to inspirowane buddyjską filozofią widowisko, na które składa się połączenie koreańskiej muzyki tradycyjnej, buddyjskiego tańca i mantr z kanonami sztuki współczesnej. Muzyka grana na żywo przeplata się z elektroniką, a dźwiękom towarzyszą wszechobecne, absorbujące wizualizacje.

Projekt został stworzony przez kolektyw Be-being, w skład którego wchodzą najznamienitsi koreańscy muzycy wykonujący muzykę tradycyjną i współczesną: Jang Young-gyu - kompozytor (znany już polskiej publiczności jako basista UhUhBoo Project) oraz Park Soon-a, Na Won-il, Chun Ji-yoon, Shin Won-young - wirtuozi tradycyjnych instrumentów koreańskich, a także Lee Seung-hee - mistrzyni koreańskiej opery pansori. Na scenie muzykom towarzyszą buddyjscy mnisi.

Zespół Be-being jest autorem muzyki do wielu koreańskich filmów. Znany jest ze współpracy m.in. z Park Chan-wookiem. Jego film "Słodko, gorzko, Seul" (Bitter, Sweet, Seoul; Korea Płd, 2014), wyreżyserowany wspólnie bratem Park Chan-kyongiem, to wyjątkowy projekt dedykowany koreańskiej stolicy, zrealizowany wspólnie z internautami oraz właśnie z zespołem Be-being. Uroczysty pokaz filmu z udziałem artystów odbędzie się w Kinie Luna w niedzielę, 19 października.

Be-Being - Shikdangjakbeop

HIROMICHI Sakamoto (Japonia)
27 listopada 2014, godz. 20:00
TR Warszawa

Hiromichi Sakamoto - artysta wszechstronny, instrumentalista i kompozytor, który podczas swoich koncertów nie tylko gra na wiolonczeli, ale również w niekonwencjonalny sposób używa głosu, a także piły, wiertarek oraz innych nie związanych ze sceną i muzyką przedmiotów. W celu rozszerzenia dźwiękowych możliwości wiolonczeli, ośmiela się wykonywać różne eksperymenty, uderzając i szorując jej powierzchnię przy pomocy wibratorów, wiertarki elektrycznej czy szlifierki, produkując przy tym widowiskowy deszcz iskier. Podczas występów usłyszeć można zarówno bardzo radykalne formy improwizowane, jak i starannie skomponowane utwory liryczne. Jego twórczość jest niezwykle eklektyczna i wykracza poza granice gatunku. Sakamoto Hiromichi był członkiem takich zespołów jak: Pa czy Shibusa-shirazu. Współpracował m.in. z Yoshihide Otomo, Kazuhisa Uchihashi, Keiji Haino i Larsem Hollmerem.

Hiromichi Sakamoto jest bohaterem filmu "i tak nie zależy nam na muzyce" ("we don't care about the music anyway") w reżyserii Cedrica Dupire i Gasparda Kuentza, którego specjalny pokaz z udziałem muzyka odbędzie się 26 listopada.

Sakamoto Hiromichi - Half A Summer Has Been Delivered

DaWangGang (Chiny)
8 grudnia 2014, godz. 20:00
TR Warszawa

DaWangGang sięga po muzykę dawnych Chin, tradycyjne pieśni z Azji Centralnej, muzykę religijną, eksperymentalne piosenki i współczesnego rocka, kreuje perfekcyjne połączenie dzikości i duchowości. Balansując na pograniczu piosenki autorskiej, azjatyckiego, wieloetnicznego folkloru, pekińskiej opery i współczesnych trendów, tworzy wyjątkowy związek tradycji z teraźniejszością.

Założycielem DaWangGang jest Yuzhe Song, wszechstronny muzyk wywodzący się z północno-wschodniej części Chin. Początkowo grywał w zespołach punk-rockowych, studiował kompozycję i grę na gitarze w Pekinie. Potem zdecydował się porzucić tradycyjną edukację i rozszerzyć muzyczne doświadczenia o trwającą dziesięć lat podróż po ustronnych zakątkach Chin. Jego nauczycielami byli muzycy wywodzący się z różnych grup etnicznych i społecznych. Zdobyta wiedza przełożyła się na stworzenie projektu DaWangGang, którego otwarta formuła zakłada udział artystów, poruszających się w różnorodnej stylistyce muzycznej.

DaWangGang - Four Ways

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal