Pięć Smaków w Domu

Szkoła Filmowa w Jangonie: krótkie dokumenty

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Sprawdź dostępność!
Pokazy w kinie
nd 21 lis, 13:00
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Dostępność online
17 lis, 10:00 – 29 lis
Materiały dodatkowe

O wydarzeniu

Spotkanie z przedstawicielami Szkoły w studio festiwalowym

Filmy studentów i absolwentów Szkoły Filmowej w Jangonie, prezentujące różnorodne oblicza współczesnej Birmy: spotkania tradycji ze współczesnością, wyzwania ekonomiczne, pejzaż miejskich i prowincjonalnych historii. Filmy pokazujące, jak polityczne turbulencje kształtują codzienność mieszkańców tego kraju, a zarazem będące głosem pokolenia, które właśnie w tej chwili mierzy się z radykalnym ograniczeniem wolności wypowiedzi.

Szkoła Filmowa w Jangonie od kilkunastu lat jest miejscem rozmów o tożsamości kraju i jego bardzo różnorodnego społeczeństwa, złożonego z licznych grup etnicznych - wiele studentek i studentów Szkoły z nich właśnie się wywodzi. Studenci i absolwenci uczelni w dokumentalnych i quasi-dokumentalnych formach rejestrują historie ze zmieniającej się rzeczywistości - zarówno te z dużych ośrodków, jak i niewielkich, lokalnych społeczności. Ich produkcje są bezcennym materiałem, który niesłyszane dotąd głosy kieruje do szerokiej grupy odbiorców w kraju i zagranicą. 

Matka partyzantka

Mother at Arms, Birma 2018, 22'

Reżyseria: Nu Nu Hlaing 

Zdjęcia: Ko Oo, Mya Darli Aung, Wynn Htut

Montaż: Zin Mar Oo

Mi Sue Pwintjest członkinią Powszechnego Birmańskiego Frontu Demokratycznego Studentów, armii utworzonej przez młodych ludzi po tym, jak ogólnonarodowe protesty zostały brutalnie stłumione przez wojskową dyktaturę w 1988 roku. Film pokazuje jej historię jako wyjątkowej przywódczyni, a zarazem matki nastoletniej dziewczyny, przedstawiając również jej zaangażowanie w procesy pokojowe prowadzone we wciąż głęboko skonfliktowanym kraju.

Nu Nu Hlaing

Pochodzi z wioski w Bogalay w delcie Ayeyarwaddy. Po tym, jak katastrofalny cyklon Nargis zniszczył region w 2008 roku, wyjechała do Jangonu, gdzie wzięła udział w kursie dziennikarskim prowadzonym przez centrum rozwijania umiejętności Myanmar Egress. Pracowała w Myanmar Peace Centre. W 2012 roku została studentką Szkoły Filmowej w Jangonie, gdzie początkowo pracowała przy wielu dokumentach jako rejestratorka dźwięku. Za dokument "Matka partyzantka" w 2017 roku otrzymała nagrodę Diamond Award w ramach Goethe Institut Myanmar Documentary Awards.

Cukierki

Sugar & Spice, Birma 2016, 16'

Reżyseria, montaż: Mi Mi Lwin

Zdjęcia: Arrow Luck

Ciepły portret rodziców reżyserki, którzy z wysiłkiem zarabiają na życie, wyrabiając słodycze z syropu otrzymywanego z soków palm, w trudnej jeśli chodzi o uprawy, suchej centralnej części Birmy.

Mi Mi Lwin 

Pochodzi o okręgu Nyaung Oo w centralnej Birmie. Jej rodzice trudnią się uprawą palm. Po ukończeniu Rolniczego Uniwersytetu Yezin wyjechała do Jangonu, gdzie dostała się na staż do niezależnej pozarządowej organizacji Enlightened Myanmar Research (EMR). Od czasu, gdy w 2014 rozpoczęła naukę w Szkole Filmowej w Jangonie, pracowała przy wielu projektach filmowych w różnych rolach. Swój dyplomowy film na drugim roku studiów postanowiła poświęcić swoim ciężko pracującym rodzicom. Film otrzymał nagrodę Ruby Award w ramach Goethe-Institute Documentary Awards w 2015 roku.

Ziarna smutku

Seeds of Sadness, Birma 2018, 17'

Reżyseria, zdjęcia, montaż: Thae Zar Chi Khaing

Mimo ogólnonarodowego zawieszenia broni, zbrojny konflikt wciąż ma wpływ na codzienność Birmy, a miny lądowe zanieczyszczają ogromne połacie kraju. Pokazując dramatyczne konsekwencje ich wybuchów dla jednej rodziny ze Wschodniego Bago, film oddaje głos ofiarom wojny domowej w Birmie i jest wstrząsającym apelem o pokój. 

Thae Zar Chi Khaing 

Pochodzi z Sittwe w regionie Rakhine. po ukończeniu studiów geologicznych zaczęła pracę jako dziennikarka wideo. W 2016 została studentką Szkoły Filmowej w Jangonie, gdzie pracowała przy wielu projektach jako reżyserka, montażystka i operatorka. W 2017 wzięła udział w projekcie YFS Travelling Cinema w regionie jeziora Inle, który miał na celu pomóc lokalnej społeczności stworzyć dwa dokumenty o zanieczyszczeniu środowiska w regionie. Film "Ziarna smutku", który zrealizowała na drugim roku studiów, otrzymał nagrodę Ruby Award w konkursie filmów dokumentalnych Goethe Institut. Kolejny projekt, nad którym pracowała, miał być pełnometrażowym dokumentem opowiadającym o młodych kobietach żyjących na ulicach Mandalay.

Chłopak, który tańczył

Boy Queen, Birma 2021, 19'

Reżyseria: Sai Nyi Min Htut 

Zdjęcia: Kaung Swan Thar

Montaż: Nang Cho Lae Yee Thein, Sai Nyi Min Htut

W oczach matki, dziewiętnastoletni Agyip jest recepcjonistą w hotelu. Nie wie, że wieczorami jej syn prowadzi inne życie - jako "Violet Katy". W konserwatywnej Birmie scena performance'ów drag queens dopiero raczkuje, nie ciesząc się przy tym wielkim szacunkiem, ale Agyip i jego przyjaciel Myint Kant Zin są zdeterminowani, by ją rozwijać: w pełnym makijażu i scenicznym kostiumie, z dumą żyć życiem o jakim marzą - mimo rodzinnej presji.

Sai Nyi Min Htut 

Pochodzi z Kyaukme w północnym regionie Shan. Ukończył anglistykę na Lashio University, spędził kilka lat pracując jako aktywista i pisząc artykuły na temat praw osób LGBTIQ+ i innych kwestii związanych z prawami człowieka. W 2020 roku został studentem Szkoły Filmowej w Jangonie. Pracował przy kilku zespołowych projektach, "Chłopak, który tańczył" jest jego reżyserskim debiutem.

32 dusze

32 Souls, Birma 2016, 26'

Reżyseria, montaż: Sai Naw Kham

Zdjęcia: Nay Lynn Htun

Starsza kobieta z Mong Htet w północnym regionie Shan spogląda wstecz na swoje życie, naznaczone ubóstwem i stratą. Jej wspomnienia splatają się z obrazami, pokazującymi przeszłość, teraźniejszość i przyszłość jej pogrążonej w konfliktach małej ojczyzny. 

Sai Naw Kham

Dorastał w okręgu Tangyan północnego regionu Shan. W 2007 roku przeprowadził się do Jangonu, gdzie studiował chemię i przez trzy lata pracował jako montażysta w studiu Charr Music Production. Jego pierwsze spotkanie z filmem miało miejsce, gdy dokumentował ofiarę swojego wujka w wiosce grupy etnicznej Palaug; społeczność ta niezmiennie go fascynuje i ma nadzieję, że będzie miał kiedyś okazję zrealizować z nimi film pełnometrażowy. Jako student Szkoły Filmowej w Jangonie wyreżyserował m.in. dokument "The Crocodile Creek" (2015), jest też autorem zdjęć do fabuły "Book Lover" (2015). W 2020 wziął udział w nowelowym projekcie "Mekong 2030" (14. Pięć Smaków) wraz z czterema innymi reżyserami i reżyserkami z Azji Południowo-Wschodniej.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.