Miód dla dakini
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Opis filmu
Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.
Film młodej bhutańskiej reżyserki to oryginalne połączenie kryminału noir z poetyką buddyjskich przypowieści i realistycznym portretem współczesnego Bhutanu. Roder wykorzystuje w scenariuszu motywy z opowieści o dakiniach, oświeconych kobietach i żeńskich buddach, personifikacjach żeńskiej energii seksualnej, które dbają o przekazywanie mądrości i praktyk przeszłych pokoleń, spotykając się często z oskarżeniami o wykorzystywanie czarnej magii i uwodzicielskie podstępy. Drugoplanowym bohaterem historii jest także urzekająca górska przyroda, towarzysząca dwójce bohaterów w poszukiwaniu prawdy i poznawaniu siebie nawzajem. Tłem dla fabuły stają się społeczne i polityczne realia kraju, który dynamicznie się rozwija, próbując jednocześnie ocalić to, co najważniejsze dla kulturowej tożsamości.
Bhutańska kinematografia liczy sobie ledwie kilkanaście lat historii: pierwsze produkcje i programy telewizyjne zaczęły powstawać pod koniec lat 90. XX wieku. Kino "najszczęśliwszego kraju świata" rozwija się jednak w obiecującym kierunku – obok inspirowanych filmami bollywoodzkimi produkcji telewizyjnych powstaje coraz więcej dzieł z powodzeniem prezentowanych na międzynarodowych festiwalach, w udany sposób łączących lokalne tradycje estetyczne z uniwersalnym językiem kina. Współczesne kino Bhutanu otwiera przed widzami drogę do jednego z najbardziej niedostępnych rejonów świata, łącząc niezwykłe lokalne tradycje artystyczne i buddyjską filozofię z intrygującą, ambitną formą i ciekawymi konwencjami gatunkowymi. "Miód dla dakini" jest tego doskonałym przykładem.
"Miód dla dakini" był częścią konkursu Nowe Kino Azji na 11. edycji Pięciu Smaków, a następnie trafił do pięciosmakowej dystrybucji. W tym roku prezentowany jest w online'owej sekcji Posmaki, która przybliża ważne dla historii festiwalu tytuły. Jego autorka, Dechen Roder, zrealizowała w tym roku swój nowy film. Jej najnowszy "Ja jestem pieśnią" pokazujemy w konkursie Nowe Kino Azji.
tekst:
Jagoda Murczyńska
Dechen Roder
Reżyserka urodzona w Bhutanie w 1980 roku. Od 2004 realizuje filmy krótkometrażowe i dokumenty, pokazywane m.in. w bhutańskiej telewizji publicznej. Jej krótkie metraże były prezentowane na festiwalach filmowych, m.in. w Hongkongu, Brukseli, Berlinie, Melbourne czy Palm Springs. Jest współzałożycielką pierwszego bhutańskiego festiwalu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych Beskop Tshechu. Jej pełnometrażowym debiutem był „Miód dla dakini” (2016). „Ja jestem pieśnią” to jej drugi film.
2011 Original Photocopy of Happiness (short)
2013 Heart in the Mandala (short)
2015 Lo Sum Choe Sum / 3 Year 3 Month Retreat (short)
2016 Miód dla dakini / Munmo Tashi Khyidron / Honeygiver Among the Dogs
2020 Heart In The Mandala (short)
2024 Ja jestem pieśnią / I, the Song


