Pięć Smaków w Domu

Miód dla dakini

Honeygiver Among the Dogs / Munmo Tashi Khyidron
reż. Dechen Roder
Bhutan 2017, 135’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Bhutan 2017
Czas trwania: 135’
reżyseria: Dechen Roder
scenariusz: Dechen Roder
zdjęcia: Jigme T. Tenzing
montaż: Dechen Roder
muzyka: Tashi Dorji
obsada: Jamyang Jamtsho Wangchuk, Sonam Tashi Choden, Kunga T. Dorji, Cencho Dorji, Deki Yangchen
producent: Dechen Roder, Esther Koo
produkcja: Dakinny Productions, Meridian Entertainment
język: dzongkha
barwa: kolor

Opis filmu

Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.

Film młodej bhutańskiej reżyserki to oryginalne połączenie kryminału noir z poetyką buddyjskich przypowieści i realistycznym portretem współczesnego Bhutanu. Roder wykorzystuje w scenariuszu motywy z opowieści o dakiniach, oświeconych kobietach i żeńskich buddach, personifikacjach żeńskiej energii seksualnej, które dbają o przekazywanie mądrości i praktyk przeszłych pokoleń, spotykając się często z oskarżeniami o wykorzystywanie czarnej magii i uwodzicielskie podstępy. Drugoplanowym bohaterem historii jest także urzekająca górska przyroda, towarzysząca dwójce bohaterów w poszukiwaniu prawdy i poznawaniu siebie nawzajem. Tłem dla fabuły stają się społeczne i polityczne realia kraju, który dynamicznie się rozwija, próbując jednocześnie ocalić to, co najważniejsze dla kulturowej tożsamości.

Bhutańska kinematografia liczy sobie ledwie kilkanaście lat historii: pierwsze produkcje i programy telewizyjne zaczęły powstawać pod koniec lat 90. XX wieku. Kino "najszczęśliwszego kraju świata" rozwija się jednak w obiecującym kierunku – obok inspirowanych filmami bollywoodzkimi produkcji telewizyjnych powstaje coraz więcej dzieł z powodzeniem prezentowanych na międzynarodowych festiwalach, w udany sposób łączących lokalne tradycje estetyczne z uniwersalnym językiem kina. Współczesne kino Bhutanu otwiera przed widzami drogę do jednego z najbardziej niedostępnych rejonów świata, łącząc niezwykłe lokalne tradycje artystyczne i buddyjską filozofię z intrygującą, ambitną formą i ciekawymi konwencjami gatunkowymi. "Miód dla dakini" jest tego doskonałym przykładem. 

"Miód dla dakini" był częścią konkursu Nowe Kino Azji na 11. edycji Pięciu Smaków, a następnie trafił do pięciosmakowej dystrybucji. W tym roku prezentowany jest w online'owej sekcji Posmaki, która przybliża ważne dla historii festiwalu tytuły. Jego autorka, Dechen Roder, zrealizowała w tym roku swój nowy film. Jej najnowszy "Ja jestem pieśnią" pokazujemy w konkursie Nowe Kino Azji.

tekst:
Jagoda Murczyńska

Dechen Roder

Reżyserka urodzona w Bhutanie w 1980 roku. Od 2004 realizuje filmy krótkometrażowe i dokumenty, pokazywane m.in. w bhutańskiej telewizji publicznej. Jej krótkie metraże były prezentowane na festiwalach filmowych, m.in. w Hongkongu, Brukseli, Berlinie, Melbourne czy Palm Springs. Jest współzałożycielką pierwszego bhutańskiego festiwalu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych Beskop Tshechu. Jej pełnometrażowym debiutem był „Miód dla dakini” (2016). „Ja jestem pieśnią” to jej drugi film.

Filmografia:

2011 Original Photocopy of Happiness (short)

2013 Heart in the Mandala (short)

2015 Lo Sum Choe Sum / 3 Year 3 Month Retreat (short)

2016 Miód dla dakini / Munmo Tashi Khyidron / Honeygiver Among the Dogs

2020 Heart In The Mandala (short)

2024 Ja jestem pieśnią / I, the Song

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.