Pięć Smaków w Domu

Pani Dong

The Arch / Dǒng Fūrén
reż. T'ang Shushuen
Hongkong 1968, 96’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
sb 15 lis, 11:00
Muranów
Muranów
wt 18 lis, 21:15
Muranów
Muranów
Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Hongkong 1968
Czas trwania: 96’
reżyseria: T'ang Shushuen
scenariusz: T'ang Shushuen
zdjęcia: Subrata Mitra
montaż: Les Blank, T'ang Shushuen
muzyka: Lu Tsan-yuan
obsada: Lisa Lu, Roy Chiao, Hilda Chou
producent: T'ang Shushuen
produkcja: Film Dynasty Productions
język: mandaryński
barwa: cz.-b.

Opis filmu

Za swoje oddanie zmarłemu mężowi, Pani Dong ma zostać uhonorowana łukiem cnoty jej imienia. Zaczyna jednak żywić uczucia do pewnego kapitana, przebywającego na terenie jej posiadłości. Tymczasem kapitan staje się obiektem westchnień także jej córki. Na szali Pani Dong położy więc nie tylko swoje dobre imię, ale i relację z własnym dzieckiem.

Co prawda fabuła filmu może kojarzyć się z tanią telenowelą, niech was nie zwiedzie obyczajowy wymiar tej historii – nowofalowy z ducha i radykalnie eksperymentalny jak na tamte czasy, film Tang Shushuen to dzieło wyjątkowe i absolutnie unikalne. „Pani Dong”, adaptacja chińskiej opowieści ludowej, była jednym z pierwszych wyprodukowanych niezależnie filmów z Hongkongu, kamieniem milowym chińskojęzycznego kina artystycznego i myśli feministycznej. W swoim najważniejszym dziele hongkońska reżyserka poszła pod prąd ówczesnym trendom, umieszczając w nim protofeministyczną perspektywę, podkreślającą emocjonalność kobiecej postaci. „Pani Dong” łączy chińską sztukę tradycyjną z modernistycznym językiem kina, charakteryzującym się dynamicznym montażem i eksperymentalną formą. Dziś „Pani Dong” może być oglądana jako próba dyskusji w czasie, kiedy feminisyczna debata była jedynie mrzonką.

tekst:
Łukasz Mańkowski

T'ang Shushuen

Pionierka hongkońskiego kina niezależnego i jedna z najważniejszych reżyserek w historii chińskojęzycznego filmu. Urodziła się w prowincji Yunnan, a studiowała na University of Southern California, gdzie przesiąkała wpływami zachodnimi, by przenieść je później na grunt azjatycki. Dzięki temu powstał radykalny, formalnie nowatorski debiut, “Pani Dong” (1968) – pierwszy film niezależny w Hongkongu – który natychmiast zyskał status dzieła przełomowego. Tang łączyła w nim poetycki modernizm z tradycją chińskiej estetyki. Jej kolejny film, “China Behind” (1974), ukazuje dramatyczną próbę ucieczki grupy studentów z ogarniętych rewolucją Chin do Hongkongu. Bezkompromisowy ton obrazu sprawił, że został on objęty 13-letnim zakazem emisji przez władze kolonialne. Po kilku latach, Tang porzuciła reżyserię, zakładając restaurację z tradycyjną chińską kuchnią w Los Angeles, gdzie mieszka po dziś dzień. W latach 70. prowadziła pismo filmowe w Hongkongu o nazwie “Close-Up”. Choć jej filmografia jest krótka, wpływ Tang Shushuen na późniejszą hongkońską Nową Falę jest nie do przecenienia – to właśnie ona przygotowała grunt pod kino odważne, autorefleksyjne i społecznie krytyczne.

Filmografia:

1968 The Arch

1974 Zai Jian Zhongguo / China Behind

1975 Shi San Bu Da / Thirteen

1975 Sup Sap Bup Dup / Sup Sap Bup Dup

1979 The Hong Kong Tycoon

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.