Jaki kolor?
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Kinoteka 1
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Wraz z pojawieniem się pierwszych promieni słońca, które nieśmiało zagląda do niewielkiego pokoju, kamera rozpoczyna nienachalną, niespieszną obserwację. Kobieta wykonuje codzienne rutynowe czynności, córka pomaga jej składać pranie, mężczyzna planuje nowy biznes z rikszą, a dzieci grają w swoje gry w ulicznym zgiełku. Przychodzi czas na modlitwę. Pośród rytmicznych recytacji gromadzą się wierni z muzułmańskiej dzielnicy Ahmadabadu, w stanie Gudźarat. Prostota i zwyczajność dokumentalnego zapisu jest dla Shahrukhkhana Chavady manifestacją sprzeciwu wobec systemowego wyparcia. Obecna polityka rządu Narendry Modiego nie uwzględnia obecności Muzułmanów w indyjskim społeczeństwie, usuwając ich z oficjalnego przekazu.
Dokumentalna metoda Chavady przywraca miejsce muzułmańskiej mniejszości w społeczeństwie, oferując obraz, który daleki jest od przemocy czy sensacji, obecnych w filmach głównego nurtu poświęconym indyjskim wyznawcom islamu. Wypracowując swoistą estetykę codzienności, w statycznych ujęciach, w pętlach powtarzających się rytuałów reżyser stara się uchwycić indyjską „kulturę czekania”. Zawieszeni w niepokojącym oczekiwaniu, bohaterowie Chavady stają się podmiotami cichego i empatycznego manifestu, dowodu na istnienie muzułmańskiej tożsamości we współczesnych Indiach.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Shahrukhkhan Chavada
Wychował się w północnym Gudźaracie, na wiejskich obszarach Palanpur na zachodzie Indii. Pomimo presji ze strony otoczenia nie zdecydował się na karierę inżyniera, stawiając na kino. Poznawał je, oglądając filmy – od włoskiego neoralizmu, przez francuską Nową Falę, po irańskich mistrzów. Największy wpływ na jego twórczość miał Lav Diaz i Abbas Kiarostami. „Jaki kolor?” to jego pełnometrażowy debiut, w którym opowiada o mniejszości muzułmańskiej w stanie Gudźarat.
2023 Jaki kolor? / Kayo kayo colour? / Which Colour?