Moje słodkie trunki
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Yoshiko ma w swoim życiu kilka prostych przyjemności – jeździ na rowerze, chodzi na zakupy, obserwuje otaczający ją świat, a wieczorem, po zakończonej pracy w korporacji popija bez pośpiechu włoską grappę. Jednak w tej rutynie Yoshiko zaczyna rozpoznawać rodzaj pustki. Bez rodziny, z czterdziestką na karku – w oczach japońskiego społeczeństwa figuruje jako osoba samotna, niewiele wnosząca do kolektywnego społecznego organizmu. Jej osamotnienie przełamie jednak przyjaciółka i relacja ze znacznie młodszym od niej kolegą z pracy.
Charakterystycznym elementem twórczości Akiko Ohku jest jej zamiłowanie do świata OL – Office Lady, czyli kobiet zatrudnionych w wielkich korporacjach na biurowych stanowiskach. Reżyserka opowiada o opresyjnej, patriarchalnej dynamice obecnej w japońskim społeczeństwie, ale czyni to w sposób subtelny. W Moich słodkich trunkach na pierwszy plan wysuwa się siostrzana energia – bohaterki Ohku to zwykle kobiety po trzydziestce, które pomimo presji ze strony społeczeństwa, sugerującego im zaniechanie kariery zawodowej na rzecz założenia rodziny, podążają swoją ścieżką. Odsłaniają przed widownią swoje dziwactwa, absurdalne przyzwyczajenia i odległe od systemowych oczekiwań wybory, co składa się na barwny obraz ich codzienności. Fabuły Ohku pełne są wyjątkowego cringe, ekscentryzmu, ale i empatii, która wyraźnie wybrzmiewa na tle korporacyjnego chłodu. Ohku mówi w wywiadach, że to jej sposób na portretowanie samej siebie – poprzez neurotyczne zachowania bohaterek podkreśla swoje niezależne miejsce w świecie, także w świecie filmu. Tworzy coś niezwykle rzadkiego w japońskiej kinematografii – kompromis pomiędzy lekką narracją, uważną obserwacją a feministycznym zaangażowaniem.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Akiko Ohku
Reżyserka filmowa z Yokohamy, urodzona w 1968 roku. Początkowo studiowała politologię na Uniwersytecie Meiji, ale szybko podjęła studia filmowe w tokijskiej filmówce. Jej filmy portretują zwykle postaci neurotycznych kobiet po trzydziestce i realia wielkich korporacji. Przełomem okazał się dla niej film Drżyj, ile chcesz, który został pokazany na wielu międzynarodowych festiwalach.
1999 Igaito Shinanai
2007 Koisuru Madori
2013 Tadaima, Jacqueline
2015 Fantastic Girls
2017 Drżyj, ile chcesz / Tremble All You Want / Katteni furuetero
2019 Moje słodkie trunki / My Sweet Grappa Remedies / Amai osake de ugai
2020 Hold Me Back / Watashi wo kuitomete