Pięć Smaków w Domu

Spragnieni miłości

In the Mood for Love / Fa yeung nin wah
reż. Wong Kar Wai
Hongkong 2000, 99’
napisy: tylko polskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Kup dostęp za 21 zł lub
karnet na cały cykl
Dostępność online
Dostępny w stałym repertuarze
Materiały dodatkowe
Plakat
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Festiwal Filmowy w Cannes Cannes FF 2000 - najlepszy aktor, nagroda techniczna za zdjęcia César Awards, France 2001 - najlepszy film zagraniczny European Film Awards 2000 - Nagroda Screen International Golden Horse FF 2000 - najlepsza aktorka, najlepsze zdjęcia, najlepsza charakteryzacja i kostiumy Hong Kong Film Awards 2001 - najlepszy aktor, najlepsza aktorka, najlepszy montaż, najlepsza scenografia, najlepsza charakteryzacja i kostiumy National Society of Film Critics Awards, USA 2002 - najlepszy film obcojęzyczny, najlepsze zdjęcia
O filmie
Hongkong 2000
Czas trwania: 99’
reżyseria: Wong Kar Wai
scenariusz: Wong Kar Wai
zdjęcia: Christopher Doyle, Mark Lee Ping Bing
montaż: William Chang Suk Ping
muzyka: Michael Galasso
obsada: Tony Leung Chiu Wai, Maggie Cheung Man Yuk, Siu Ping-Lam, Rebecca Pan, Tung Cho 'Joe' Cheung
producent: Wong Kar Wai, Jacky Pang Yee Wah
producent wykonawczy: Chan Ye Cheng
produkcja: Jet Tone Films Ltd
polski dystrybutor: Pięć Smaków Kino Azji
język: kantoński, szanghajski
barwa: kolor

Opis filmu

* Filmy dostępny w rozdzielczości UHD 4K na wybranych urządzeniach.
więcej informacji

O filmie

„Spragnieni miłości”, dzieło Wong Kar Waia, wybitnego twórcy z Hongkongu, to najbardziej zmysłowy romans w historii kina, wizualny fenomen, który 20 lat po premierze otrzymuje swoje drugie życie, w przepięknie odnowionej cyfrowo wersji 4K.

Pan Chow i pani Chan – w których brawurowo wcielają się legendy hongkońskiego kina, Tony Leung i Maggie Cheung – mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.

“Spragnieni miłości” to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności, jeden z najważniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni i lustrzanych odbić, oddający energię Hongkongu lat 60. w uwodzących gęstą czerwienią przestrzeniach. To właśnie tam, w ciasnych korytarzach, Wong inscenizuje przejmujący teatr wzajemnego mijania się, pantomimę  ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń, które portretuje do złowieszczo zapętlonej muzyki walca.

Film staje się również dzieckiem artystycznych poszukiwań wielkich wrażliwców – scenografa, kostiumografa i montażysty Williama Changa, operatorów Marka Lee Ping Binga i Christophera Doyle’a, którzy razem z Wongiem stworzyli ponadczasowe audiowizualne arcydzieło, docenione nagrodą za dokonania techniczne w Cannes. Powracające echem migawki niewykorzystanych sytuacji złapane przez płynące spojrzenie kamery; przechadzające się sylwetki samotnych serc w melancholijnie zjawiskowym slow motion; czy wreszcie, kwieciste qipao noszone przez Maggie Cheung – to cudowna układanka elementów, z którymi nieodłącznie kojarzy się dziś “Spragnionych miłości”, najpiękniejszy romans wszechczasów.

Gęsto wypełniający kadry dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii – tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było. Dla Wonga to film wyjątkowo osobisty – odgrywa nim nastrój utraty, którą sam doświadczył, ale której nie pamięta, bo do Hongkongu przyjechał jako małe dziecko wraz z rodzicami.

“Powtarzamy muzykę, kąt ujęcia, pokazujemy tę samą lokację; pozostawiamy te same przedmioty i migawki miejsc: zawsze zegar, zawsze schody. Chcę pokazać, że nic się nie zmienia, jedynie ludzkie emocje”, mówi Wong Kar Wai.

Wong Kar Wai

Urodzony w 1956 roku w Szanghaju, skąd jego rodzice wyemigrowali do Hongkongu, kiedy miał pięć lat. Studiował grafikę, przez wiele lat pracował w telewizji, między innymi jako scenarzysta. W 1987 roku stał się współzałożycielem małego studia produkcyjnego i otrzymał możliwość wyreżyserowania debiutanckiego filmu, którym stały się gangsterskie "Kiedy łzy przeminą", którymi podbił serca lokalnej widowni. Na przestrzeni trwającej blisko 25 lat kariery wypracował unikatowy wizualny styl, którego współtwórcą jest operator większości jego filmów – Christopher Doyle oraz scenograf, kostiumograf i montażysta William Chang. Dzięki "Chungking Express" szturmem podbił międzynarodową publiczność i jurorów największych festiwali. Kilka lat później za "Happy Together" otrzymał jako pierwszy hongkoński artysta nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu filmowym w Cannes. Dziś uważany jest za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych twórców światowego kina.

Wybrana filmografia:

1988 Kiedy łzy przeminą /  Wong Gok ka moon / As Tears Go By

1990 Dni naszego szaleństwa / Ah Fei jing juen / Days of Being Wild

1994 Chungking Express

1995 Upadłe anioły / Duo luo tian shi / Fallen Angels

1997 Happy Together / Chun gwong cha sit

2000 Spragnieni miłości / Fa yeung nin wa / In the Mood for Love

2004 2046

2013 Wielki mistrz / Yi dai zong shi / The Grandmaster

Podkasty

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.