Premiera książki: Made in Hong Kong. Kino czasu przemian
O wydarzeniu
Biblioteka Pięciu Smaków powiększyła się o kolejną pozycję. Podczas 13. edycji festiwalu premierę miało nowe wydawnictwo: "Made in Hong Kong. Kino czasu przemian", skupione na hongkońskiej kinematografii od lat osiemdziesiątych do dzisiaj, wydane wspólnie z Wydawnictwem w Podwórku.
Nowe kino Hongkongu oddycha rytmem politycznych przemian. W brawurowym kinie akcji, w familijnych komediach, świadomym kinie autorskim rezonują napięcia odczuwane przez mieszkańców państwa z terminem ważności, stojącego wobec perspektywy połączenia z chińskim wielkim bratem, a zarazem doświadczającego korzyści i problemów zaawansowanego kapitalizmu. To kinematografia będąca odbiciem mozaikowej tkanki metropolii, wyrosłej na doświadczeniach migrantów, zderzeniach kultur, ciężkiej pracy i bezczelnej odwadze. Dziś otwiera się przed nią ogrom możliwości – i równie wiele zagrożeń – związanych z bliskością spektakularnie rosnącej w siłę chińskiej branży filmowej. Jej losy powinny interesować nie tylko widzów i filmowców regionu: światowe kino prędzej niż później będzie musiało stanąć przed podobnymi wyzwaniami.
Zebrane w tomie głosy krytyków, filmoznawców i osób bezpośrednio związanych z branżą filmową pozwalają z wielu perspektyw poznać kino okresu burzliwych transformacji, zapoczątkowanych podpisaniem w 1984 roku deklaracji o przekazaniu brytyjskiej kolonii Chinom. Autorzy prezentują dorobek wybitnych reżyserów i reżyserek, odkrywają mniej znane oblicza hongkońskiego kina gatunkowego, analizują kulisy produkcji, tworząc wielowątkową opowieść o żywotnej, zaskakującej i pełnej kontrastów kulturze filmowej Hongkongu.
W spotkaniu premierowym wzięli udział autorzy: Victor Fan, Maja Korbecka, Marcin Krasnowolski, Łukasz Mańkowski oraz redaktorka Jagoda Murczyńska. Rozmowę poprowadziła Klara Cykorz.
Spis treści:
- Bogna Konior – Zanikające kino: Miasto poza czasem
- Gina Marchetti – Ann Hui: między kinem hongkońskim a światowym
- Łukasz Mańkowski – Mabel Cheung: jesienne opowieści o emigracji
- Timmy Chen – Płeć i polityka w trylogii prostytucji Fruit Chana
- Silvia Wong – Fruit Chan i trylogia transformacji
- Jagoda Murczyńska – Wong Kar-wai: kino miasta
- Sławomir Wasiński – Prawda czasu. O kinowej twórczości Pang Ho-cheunga
- Marcin Krasnowolski – Johnnie To: autor na nowe czasy
- Kevin Ma – Rewolucja Fresh Wave. Nowe pokolenie twórców hongkońskiego kina
- Victor Fan – Szukając tungzi dinjing: kultura filmowa i kino LGBTQ od roku 1997
- Karen Fang – Obrazy sprzeciwu: hongkońskie kino niezależne po 1997 roku
- Derek Chiu – Cenzura filmowa w Hongkongu: między prawem a doświadczeniem
- Maja Korbecka – Filmy noworoczne – wszystko dobre, co się dobrze kończy
- Marcin Krasnowolski – Robiliśmy filmy za dolary przemycane w pudełkach po butach. Rozmowa z Rogerem Lee
- Bede Cheng – Nowe życie filmu: cyfrowa rekonstrukcja hongkońskich archiwów
- Silvia Wong – Kino Hongkongu w oczach świata. Wywiad z Li Cheuk To
Uczestnicy spotkania:
Victor Fan - wykładowca filmoznawstwa w King's College w Londynie, obronił doktorat na Uniwersytecie Yale. Współpracuje z Chinese Visual Festival. Publikował m.in. w magazynach "Camera Obscura", "Journal of Chinese Cinemas", "Screen" oraz "Film History". Autor książek "Cinema Approaching Reality: Locating Chinese Film Theory" oraz "Extraterritoriality: Locating Hong Kong Cinema and Media".
Maja Korbecka - filmoznawczyni specjalizująca się w kinematografiach chińskojęzycznych: Chin, Tajwanu i diaspory. Tłumaczka języka chińskiego, odbyła dwa roczne stypendia naukowe, w Szanghaju i w Tajpej. Współpracuje z Azjatyckim Festiwalem Filmowym Pięć Smaków oraz portalem easternKicks.com poświęconym kinu azjatyckiemu. Obecnie jest doktorantką Wolnego Uniwersytetu Berlińskiego na wydziale Graduate School of East Asian Studies.
Marcin Krasnowolski - dziennikarz oraz filmoznawca specjalizujący się w kinie gatunkowym Korei Południowej, Hongkongu i Chin. Publikował między innymi w "Kinie", "Ekranach", "Newsweeku", "Bloomberg Businessweeku", a także w portalach Wirtualna Polska, Res Publika Nowa, Filmweb i Stopklatka. Autor publikacji w "Autorach kina azjatyckiego" ("John Woo. Autor kina gatunków"), "Autorach kina azjatyckiego II" ("Tsui Hark. Bezgraniczny żywioł kina") i "Cichej eksplozji. Nowym kinie Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej" ("Historia sukcesu. Rozwój komercyjnego kina Korei Południowej w XXI wieku"). Od lat związany z Festiwalem Filmowym Pięć Smaków.
Łukasz Mańkowski - japonista i filmoznawca specjalizujący się w kinie Azji, tłumacz i dziennikarz festiwalowy, obecnie doktorant na wydziale Artes Liberales UW, gdzie przygotowuje pracę o nowofalowym kinie japońskim. Tworzy połowę bloga poświęconego kinu azjatyckiemu "Referat Filmowy".
Jagoda Murczyńska - kulturoznawczyni, psycholożka, specjalizująca się w kinematografii Japonii. Pracowała m.in. przy Linii Filmowej wydawnictwa Korporacja Ha!art i festiwalu Nowe Horyzonty. Redaktorka, tłumaczka (m.in. książki "Za różową kurtyną. Historia japońskiego kina erotycznego"). Teksty o kinie Azji i kostiumach filmowych publikowała w "Kinie", "Ekranach", portalach Filmweb i Dwutygodnik oraz tomach zbiorowych, m.in. "Kino końca wieku. Historia kina, tom 4". Selekcjonerka programowa i współorganizatorka Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, redaktorka tomu "Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej", wyróżnionego w 2017 nagrodą PISF dla najlepszej książki o tematyce filmowej.
Prowadząca:
Klara Cykorz - kulturoznawczyni, krytyczka filmowa, laureatka Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2018). Na łamach "Dwutygodnika" prowadzi cykl "Gadanie" poświęcony serialom telewizyjnym. Współpracuje m.in. z internetowym "Czasem kultury", "Ekranami" i Filmwebem.